Důležité změny v zadávání veřejných zakázek nastávají také v souvislosti se zákonem č. 300/2008 Sb., o elektronických úkonech a autorizované konverzi dokumentů, ve znění pozdějších předpisů. Dozvíte se, jak a pro koho jsou datové schránky vhodné a kdo má právo nebo povinnost jejich prostřednictvím komunikovat při zadávání veřejných zakázek.
Důležité změny v zadávání veřejných zakázek nastávají také v souvislosti se zákonem č. 300/2008 Sb., o elektronických úkonech a autorizované konverzi dokumentů, ve znění pozdějších předpisů. Následující pojednání má pouze informativní charakter, slouží pro představu, jak a pro koho jsou datové schránky vhodné a kdo má právo nebo povinnost jejich prostřednictvím komunikovat při zadávání veřejných zakázek. Průběh zavádění této praxe bude dále sledován a dále o problematice bude pojednáno v souvislosti s účinností novely zákona o veřejných zakázek.
Zákon č. 300/2008 Sb., o elektronických úkonech a autorizované konverzi dokumentů, ve znění pozdějších předpisů (dále též „zákon č. 300/2008 Sb.“), vnáší do praxe zadávání veřejných zakázek změnu v oblasti komunikace a modifikuje dosavadní úpravu obsaženou v zákoně č. 137/2006 Sb., o veřejných zakázkách, ve znění pozdějších předpisů (dále jen „ZVZ“). Tato úprava umožňovala zadavateli (a v řadě případů i dodavateli) zvolit způsob komunikace v zadávacím řízení. Zákon č. 300/2008 Sb. oproti úpravě v ZVZ nově stanoví okruhy komunikace, v rámci kterých jsou dokumenty (písemnosti) doručovány prostřednictvím datových schránek. Tento způsob komunikace je v některých případech povinný, v jiných dobrovolný. Pro oba případy však platí zásada, že prostřednictvím datové schránky se doručuje jen, umožňuje-li to povaha dokumentu.
V souvislosti se zadávacím řízení vznikají tři základní kategorie datových zpráv:
- datové zprávy související s podáním nabídky/žádosti o účast v zadávacím řízení a návrhu v soutěži o návrh,
- datové zprávy související s předáváním vyhlášení provozovateli IS VZ US ve smyslu § 146 odst. 1 ZVZ,
- datové zprávy související s další komunikací mezi zadavatelem a dodavatelem (např. výzva k podání nabídek).
Povaha těchto dokumentů umožňuje komunikaci prostřednictvím datových schránek, pokud nedojde při komunikaci prostřednictvím datových schránek k porušení zásad uvedených v § 6 ZVZ či pokud ustanovení ZVZ jinak komunikaci prostřednictvím datových schránek neznemožňují.
Zadavatelé jsou povinni komunikovat prostřednictvím datových schránek za současného splnění následujících podmínek:
- zadavatel má postavení orgánu veřejné moci (dále též „zadavatel – OVM“) ve smyslu ustanovení § 1 odst. 1 zákona č. 300/2008 Sb.,
- povaha dokumentu umožňuje komunikaci prostřednictvím datových schránek,
- na základě ustanovení § 6 ZVZ či jiných ustanovení ZVZ v tom smyslu, že pokud by odesláním datové zprávy měla být porušena některá ze zásad dle § 6 ZVZ či jiné ustanovení ZVZ, neumožňuje povaha dokumentu komunikaci prostřednictvím datových schránek,adresát datové zprávy má zpřístupněnu datovou schránku.
Způsob komunikace prostřednictvím datových schránek v zadávacím řízení bude primárně předurčen právním postavením, které zadavatelům, dodavatelům a popř. jiným osobám (např. členům komisí) vyplývá ze zákona č. 300/2008 Sb. Jedná se o:
- Zadavatel - orgán veřejné moci,
- Zadavatel – osoba Česká republika,
- Zadavatel dle § 2 odst. 2 písm. a),
- Zadavatel dle § 2 odst. 2 písm. b),
- Územní samosprávný celek,
- Zadavatel dle § 2 odst. 2 písm. c),
- Jiné právnické osoby vyjmenované v zákoně č. 300/2008 Sb.,
- Zadavatel dle § 2 odst. 2 písm. d),
- Zadavatel dle § 2 odst. 3,
- Zadavatel dle § 2 odst. 6,
- Státní příspěvková organizace,
- Příspěvková organizace, u níž funkci zřizovatele vykonává územní samosprávný celek,
- Ostatní jiné právnické osoby,
- Dotovaný zadavatel,
- Sektorový zadavatel.
Zákon č. 300/2008 Sb. v ustanovení § 1 odst. 1 vymezuje pojem „orgán veřejné moci“. Tento pojem má zásadní význam pro určení příslušného režimu komunikace prostřednictvím datových schránek a důsledků s tím spojených.
Zadavatelé jsou členěni na:
- zadavatele, kteří jsou zároveň orgány veřejné moci (dále též „zadavatel – OVM“),
Pro skutečnost, zda je zadavatel orgánem veřejné moci, není rozhodující, zda disponuje vrchnostenskou mocí. Rozhodující je skutečnost, zda je příslušný subjekt uveden ve výčtu § 1 odst. 1 zákona č. 300/2008 Sb., vrchnostenská moc (veřejná moc) je taková moc, která autoritativně rozhoduje o právech a povinnostech subjektů, ať již přímo, nebo zprostředkovaně. Subjekt, o jehož právech nebo povinnostech rozhoduje orgán veřejné moci, není v rovnoprávném postavení s tímto orgánem a obsah rozhodnutí tohoto orgánu nezávisí od vůle subjektu (usnesení Ústavního soudu ze dne 25. 11. 1993, sp. zn. II. ÚS 75/93, publikován ve Sb. n. u. US, svazek 2, ročník 1993, str. 201).
- zadavatele, kteří nejsou orgány veřejné moci (dále též „zadavatel –osoba“).
Vedle subjektů, které jsou orgánem veřejné moci, umožňuje zákon č. 300/2008 Sb. komunikovat prostřednictvím datových schránek i dalším osobám, mezi kterými dále ještě rozlišuje fyzické osoby, podnikající fyzické osoby a právnické osoby. Výčet zadavatelů, které nelze zařadit mezi orgány veřejné moci (kategorie „zadavatel – osoba“) a kteří tedy nejsou povinni komunikovat prostřednictvím datových schránek.
Výčet „zadavatelů – osob“ podle § 2 odst. 2 písm. b) ZVZ:
- Státní příspěvkové organizace,
- Národní divadlo,
- Český hydrometeorologický ústav,
- Státní veterinární ústav Praha,
- Národní muzeum,
- Psychiatrická léčebna Bohnice,
- Podle 2 odst. 2 písm. c) ZVZ příspěvkové organizace, u nichž funkci zřizovatele vykonává,
- Územní samosprávný celek,
- Příspěvkové organizace dle § 27 a násl. zákona č. 250/2000 Sb.,
- Obecně prospěšné společnosti,
- Školy a školská zařízení,
- Veřejná nezisková ústavní zdravotnická zařízení aj.
Právnické osoby, které naplňují podmínky uvedené v § 2 odst. 2 písm. d) ZVZ, avšak nejsou uvedeny ve výčtu § 1 odst. 1 zákona č. 300/2008 Sb.:
- Vysoké školy dle zákona č. 111/1998 Sb.,
- Veřejné výzkumné instituce dle zákona č. 341/2005 Sb.,
- Státní podniky dle zákona č. 77/1997 Sb. aj.,
- § 2 odst. 3 ZVZ - dotovaný zadavatel,
- Všechny subjekty splňující předpoklady pro získání postavení dotovaného zadavatele, např. fyzická osoba, která zadává nadlimitní veřejnou zakázku na stavební práce, která je z 60 % hrazena z Operačního programu Doprava § 2 odst. 6 ZVZ – sektorový zadavatel.
Subjekty provozující činnost v oblasti:
- Plynárenství,
- Teplárenství,
- Elektroenergetiky,
- Vodárenství
- Vyhledávání, průzkum nebo dobývání ropy, plynu, uhlí nebo jiných pevných paliv,
- Poskytování a provozování letišť, námořních nebo vnitrozemských přístavů aj.
V souladu s ustanovením § 1 odst. 1 zákona č. 300/2008 Sb. má postavení OVM Český rozhlas, Česká televize, notáři, exekutoři, přičemž tyto subjekty se mohou účastnit v zadávacích řízeních jako dodavatelé. V tomto případě mají dodavatelé – OVM ze zákona č. 300/2008 Sb. stejné povinnosti jako zadavatelé – OVM.
V následujícím přehledu je uveden výčet zadavatelů dle ustanovení § 2 ZVZ, kteří splňují definici orgánu veřejné moci dle zákona č. 300/2008 Sb. („zadavatelé – OVM“) a jsou tedy povinni komunikovat prostřednictvím datových schránek:
- Zadavatel veřejné zakázky dle § 2 ZVZ,
- Orgán veřejné moci dle § 1 odst. 1 zákona č. 300/2008 Sb., tj. „zadavatel - OVM“,
- Zadavatel dle § 2 odst. 2 písm. a),
- Státní orgán - Ministerstva a jiné ústřední orgány státní správy,
- Organizační složky zřízené, popř. řízené ministerstvy,
- Zadavatel dle § 2 odst. 2 písm. c),
- Orgán územního samosprávného celku,
- Obec,
- Kraj,
- Hl. město Praha,
- Zadavatel dle § 2 odst. 2 písm. d),
- Právnické osoby, které naplňují současně podmínky uvedené v § 2 odst. 2 písm. d) ZVZ a které jsou zároveň uvedeny ve výčtu § 1 odst. 1 zákona č. 300/2008 Sb.
Konkrétně jde o:
- Pozemkový fond České republiky nebo jiný státní fond,
- Zdravotní pojišťovna,
- Český rozhlas,
- Česká televize.
Mezi jiné státní fondy patří např.:
- Státní fond dopravní infrastruktury.
Mezi zdravotní pojišťovny patří např.:
- Všeobecná zdravotní pojišťovna,
- Oborové zaměstnanecké a resortní zaměstnanecké pojišťovny,
Samosprávná komora zřízená zákonem
Notáři a soudní exekutoři
Ostatní zadavatelé (dále též „zadavatel – osoba“) a dodavatelé mohou komunikovat prostřednictvím datových schránek dobrovolně.
Zadavatelé, kteří nejsou orgánem veřejné moci, budou moci prostřednictvím IS DS komunikovat v zadávacím řízení až po 1. 7. 2010. Od 1. 1. 2010 budou moci fyzické osoby, podnikající fyzické osoby a právnické osoby dodávat do datové schránky jiné fyzické osoby, podnikající fyzické osoby nebo právnické osoby faktury nebo obdobné žádosti o zaplacení a od 1. 7. 2010 i jiné dokumenty.
Existují případy, kdy i zadavatel – OVM může v souladu se zákonem č. 300/2008 Sb. komunikovat jinak než prostřednictvím datových schránek. Jde o následující případy:
- pokud zadavatel provádí komunikaci elektronicky prostřednictvím elektronického nástroje, není povinen tuto elektronickou komunikaci nahrazovat komunikací prostřednictvím datových schránek,
- komunikace je uskutečňována uvnitř informačního systému veřejné správy,
- zadavatel dokument „předává“ v listinné podobě.
Ustanovení § 18 odst. 2 zákona č. 300/2008 Sb. stanoví, že: „úkon učiněný vůči orgánu veřejné moci prostřednictvím datové schránky má stejné účinky jako úkon učiněný písemně a podepsaný“, z čehož by bylo možno usuzovat, že podepisování zaručeným elektronickým podpisem je nadbytečné. V případě komunikace v zadávacím řízení však platí, že ustanovení § 149 odst. 4 ZVZ je ustanovením zvláštním k ustanovení § 18 odst. 2 zákona č. 300/2008 Sb., je zřejmé že musí být opatřeny podpisem…