13.5.4.2
Poloautomatické parkovací systémy
Ing. Bohumír Číhal
POLOAUTOMATICKÉ PARKOVACÍ SYSTÉMY
U poloautomatických parkovacích systémů si řidič ovládá parkovací zařízení sám, od povolení přístupu, umístění vozidla v určeném místě, až po vyzvednutí vozidla. Navrhují se v těch případech, kdy je, především z hlediska provozního a ekonomického, nevýhodné použití APS a současně se požaduje využít některé výhody, které tento plně automatický systém přináší.
Poloautomatické systémy jsou vhodné nejen pro využití prostoru pro zaparkování několika vozidel ve stísněném prostoru nebo v pojezdové hromadné garáži. Přinášejí i možnost nadstandardního komfortu parkování, jak nabízí např. následující vyobrazení podzemního uspořádání garáže.
Obr. č. 1: Možnost řešení podzemního parkování
POŽADAVKY NOREM A PŘEDPISŮ
Na rozdíl od APS, které jsou výhradně součástí hromadných garáží (a v této souvislosti se také posuzují), poloautomatické systémy zde popisované řeší parkování převážně v jednotlivých a řadových garážích, lze je ovšem využít i v garážích hromadných. V této kapitole se zaměřujeme především na technické řešené poloautomatických parkovacích systémů. Požadavky norem a právních předpisů s touto problematikou související jsme uvedli v předcházejících kapitolách.
ČSN 73 6058
ČSN 73 6058 Jednotlivé, řadové a hromadné garáže v oddílu 6.3 Speciální technické vybavení uvádí dvě možnosti parkovat v jednotlivých a řadových garážích dvě vozidla na jednom parkovacím stání v rozdílných výškových úrovních podle následujícího obrázku:
• spodní vozidlo parkuje na úrovni vjezdu na parkovací stání;
• spodní vozidlo parkuje pod úrovní vjezdu na parkovací stání.
Horní plošina se zpravidla používá pro vozidlo, které není určeno pro každodenní používání. Uvedené uspořádání pro parkování dvou vozidel v různých výškových úrovních lze navrhnout i v hromadných garážích.
Obr. č. 2: Příklad parkování vozidel ve dvou výškových úrovních
Další podrobnosti, např. o systému řízení potřebném k parkování a jiné možnosti řešení tato základní norma neuvádí. Praktické využití je ponecháno na výrobcích zařízení, kteří vycházejí z obecných požadavků norem na prostorové uspořádání, požárních a bezpečnostních předpisů a systém doplňují potřebným ovládacím komfortem.
PŘÍKLADY ŘEŠENÍ
Poloautomatické systémy dodávají výrobci (např. Otto Wöhr GmbH, Friolzheim, Koma systém a další) pro parkování vozidel ve dvou nebo třech vrstvách nad sebou. Využívají při tom výše uvedených principů umístění.
NahoruZpůsoby parkování
Poloautomatický systém parkování s uložením automobilů na palety nad sebou umožňuje nezávislé i závislé parkování. Možné jsou kombinace nezávislého parkování: 2 nebo 3 automobily nad sebou a 1 nebo 2 automobily na paletě. Závislé parkování bez spodní palety v úrovni vjezdu je vhodné pro dva automobily nad sebou. Horní automobil je závislý a může být vyparkován pouze není-li zaparkován spodní automobil.
Příklad nezávislého systému parkování fungujícího pouze na principu svislého pohybu plošin je na následujícím obrázku:
1. fáze – bílé vozidlo je zaparkované na spodní plošině;
2. fáze – další vozidlo parkuje na druhé plošině;
3. fáze – plošiny se vystaví do horní polohy, vozidlo ze spodní plošiny vyjíždí z garáže.
Obr. č. 3: Systém pro 3 vozidla využívající svislý pohyb plošin
Zařízení je ovládáno pomocí vstupního panelu. Systém je určený zpravidla pro vozidla s hmotností 2 až 3,2 t. Výšky vrstev vycházejí z typů parkovaných vozidel. Například jeden ze systémů, Parklift, umožňuje zaparkovat velkoprostorová vozidla (MPV), sportovní užitková vozidla (SUV), osobní vozidla a vozidla kombi.
Výška garáže je mnohdy omezena prostorem, který je k dispozici. Výšku parkovacího prostoru lze ušetřit vhodným uspořádáním plošin, jak ukazuje následující obrázek.
Obr. č. 4: Příklad řešení s šikmou plošinou
V následující tabulce uvádíme příklad potřebných výšek garážového prostoru s paralelní a šikmou plošinu pro garážování automobilu s udanou výškou.
Tab. č. 1: Porovnání výškového uspořádání
Přístupové cesty k parkovacímu systému se řídí požadavky předpisů pro pozemní komunikace s vazbou na garáže. Sklon povrchu přístupu na vzdálenost 200 cm bezprostředně před jámou by neměl být ve sklonu větším než 5 % a sklon plošiny při nájezdu by neměl překročit 14 %.
Požadavky na prostorové uspořádání garážových prostor, umístění zařízení a bezpečnostních opatření vycházejí z návrhových profilů příslušných druhů vozidel. Pro představu uvádíme příklad pro dva nejobvyklejší typy (lišící se pouze v zadní části profilu).
Obr. č. 5: Návrhové profily vozidla car a sw
Parkování více vozidel na plošině
Kromě uvedeného klasického uspořádání nabízejí někteří výrobci systémy s parkováním více vozidel na jedné plošině. Při použití garážovací jednotky se dvěma úrovněmi jsou možnosti využití následující
•…