3.2
Postup při vypracování záměru
Ing. Jiří Herman
Tato část příručky si klade za cíl seznámit uživatele se základními
problémy a oblastmi finančního a ekonomického posuzování investičních záměrů, z
nich plynoucích informací a s jejich využitím pro předběžné posouzení stavby
jako investice.
NahoruMarketingový plán investora
Investor, který si klade otázku, zda se finančně angažovat v určitém
investičním záměru (projektu, stavbě), potřebuje předem znát celý soubor
informací, které projekt popíší z hlediska komerčního, technického,
organizačního, časového a finančního. Důvodem je skutečnost, že všechny tyto
informace spolu navzájem souvisejí jak věcně, tak časově a nelze se jimi
zabývat odděleně. V okamžiku, kdy se investor začne zabývat záměrem jako
investicí, musí jej nahlížet nejen jako pouhé investiční náklady a zdroje
jejich financování (což se někdy děje), ale musí mít představu i o tom, jak se
investice bude chovat potom, co bude uvedena "do provozu“. Teprve v tomto
období může dojít k očekávané návratnosti a výnosnosti vložených prostředků,
kapitálu.
NahoruStudie proveditelnosti
Příprava investičního záměru vede ke zpracování studie
proveditelnosti, často mezinárodně nazývané feasibility study. Jejím cílem
je podrobná analýza a specifikace daného projektu ze všech požadovaných
hledisek tak, aby se minimalizovala rizika velkých časových a finančních ztrát
plynoucích z nedomyšlených či nekoordinovaných rozhodnutí a akcí. Následující
typická struktura takové studie dává představu o jejím obsahu a současně o tom,
že každá její další část využívá informace z části předchozí a naopak, část
poslední tvoří zdroj "zpětnovazební informace“ pro části předcházející.
Finanční (resp. ekonomické) posouzení představuje totiž konfrontaci finanční
životaschopnosti a efektivnosti projektu s výchozími marketingovými záměry,
technickým řešením a dalšími předpoklady.
OBSAH STUDIE PROVEDITELNOSTI
-
Souhrnný přehled výsledků
Obsahuje stručný přehled výstupů částí 2 až 10. Vzhledem k obvykle
značnému rozsahu celé studie umožňuje rychlé seznámení se s jejím obsahem.
Odkazy na odpovídající části pro detailnější informace.
-
Zdůvodnění a základní idea projektu
Informace o pozadí investičního záměru, problém, který je
projektem řešen, zdůvodnění volby mezi případnými variantami apod.
-
Analýza trhu a marketingový záměr
Popis a zdůvodnění marketingové strategie zvoleného záměru.
Analýza potenciálního trhu pro daný záměr. Nalezení rovnováhy mezi nabídkou a
poptávkou, zde mezi kapacitou investičního projektu a kapacitou potenciálního
trhu. Výstupem je plán produkce a tržeb na budoucí období (obvykle řadu let,
nejde-li o investiční záměr typu "postavit a prodat“). Informace o příjmech z
prodeje pro finanční analýzu.
-
Hmotné vstupy a jejich dodávky
Je-li již znám kvantitativní a časový plán produkce (výroba,
poskytované služby atd.), lze analyzovat veškeré hmotné vstupy potřebné pro
provoz, jejich typ a množství v čase. Informace o materiální části provozních
nákladů. Je třeba zahrnout nejen vstupy samotné, ale i způsob jejich dodávek
(jsou-li materiály k dispozici na místě nebo je bude nutno dopravovat od
vzdálenějších zdrojů, nebo budou dokonce importovány, což může mít podstatný
vliv na provozní náklady).
-
Lokalizace a prostředí
Tato část analyzuje záměr, stavbu z hlediska geografického,
geologického, tektonického, klimatického (možné záplavy, potřeba filtrů,
klimatizace apod.). U větších investic je povinná analýza vlivu jejich provozu
na životní…