dnes je 18.4.2024

Input:

Výkon veřejné správy na úseku stavebního zákona

20.1.2011, , Zdroj: Verlag Dashöfer

3.9.6
Výkon veřejné správy na úseku stavebního zákona

JUDr. Irena Novotná

Působnost ve věcech územního plánování

Působnost ve věcech územního plánovaní vykonávají v rozsahu zákonem stanoveném:

  • Ministerstvo pro místní rozvoj jako ústřední správní úřad,

  • orgány krajů jako působnost přenesenou, pokud nerozhoduje zastupitelstvo kraje,

  • orgány obcí jako působnost přenesenou, pokud nerozhoduje zastupitelstvo obce,

  • Ministerstvo obrany na území vojenských újezdů.

Ministerstvo může zasahovat do působnosti orgánů krajů nebo obcí jen v zákonem stanovených případech a jen v záležitostech týkajících se rozvoje ozemí státu. Přitom postupuje v součinnosti s orgány krajů a dotčených obcí. Může si též vyhradit pravomoc stavebního úřadu k vydání územního rozhodnutí u staveb přesahujících hranice kraje, u staveb s mimořádnými negativnímu vlivy na životní prostředí nebo u staveb s vlivem na území sousedních států. Orgány krajů mohou při zajišťování ochrany a rozvoje hodnot území kraje zasahovat do činnosti orgánů obcí jen v zákonem stanovených případech, a to pouze v záležitostech nadmístního významu. Přitom postupují v součinnosti s orgány obcí. Působnost krajského úřadu ve věcech územního plánu hlavního města Prahy vykonává ministerstvo. Ve věcech územního plánu pro vymezenou část hlavního města Prahy vykonává působnost krajského úřadu Magistrát hlavního města Prahy. Pro správní obvod obecního úřadu obce s rozšířenou působností může její starosta, se souhlasem obcí v jejím správním obvodu, zřídit jako zvláštní orgán obce Radu obce pro udržitelný rozvoj území, která projednává územně analytické podklady a vyhodnocení vlivů územních plánů a vydává k nim jejich pořizovateli své stanovisko nebo vyjádření.

Působnost na úseku stavebního řádu

Působnost na úseku stavebního řádu vykonávají v zákonem vymezeném rozsahu:

  • Ministerstvo pro místní rozvoj jako ústřední správní úřad,

  • obecné stavební úřady, jimiž jsou ministerstvo, krajské úřady, Magistrát hlavního města Prahy a úřady jeho městských částí určené statutem, magistráty statutárních měst, pověřené obecní úřady a městské a obecní úřady, které tuto působnost vykonávaly ke dni 31. 12. 2006. S výjimkou ministerstva vykonávají svůj působnost jako působnost přenesenou,

  • speciální stavební úřady, jimiž jsou orgány vykonávající státní správu na úseku staveb leteckých, staveb drah a staveb na dráze, včetně zařízení na dráze, staveb pozemních komunikací včetně veřejně přístupných očelových komunikací, vodních děl a staveb podléhajících integrovanému povolení,

  • vojenské a jiné stavební úřady, jimiž jsou na území vojenských ojezdů újezdní úřady, Ministerstvo obrany u staveb sloužících obraně státu ležících mimo vojenské újezdy, Ministerstvo vnitra u staveb pro bezpečnost státu, Ministerstvo spravedlnosti u staveb sloužících plnění jeho úkolů a služebních úkolů Vězeňské služby a Ministerstvo průmyslu a obchodu u staveb sloužících těžbě, zpracování, transportu nebo ukládání radioaktivních surovin na území vyhrazeném pro tento účel a u staveb jaderných zařízení.

Kraj může na žádost obce po projednání s ministerstvem nařízením určit obecní úřad obecným stavebním úřadem pro ucelený správní obvod, a to ke dni 1. ledna. Tuto působnost mu může i odejmout. V případě, že se stavba nebo opatření má uskutečnit v obvodu více stavebních úřadů, provede o nich řízení nejbližší stavební úřad jim společně nadřízený. Ten může též stanovit, že řízení provede některý z těchto stavebních úřadů. Nadřízený stavební úřad si může vyhradit pravomoc stavebního úřadu prvního stupně u technicky obtížných nebo neobvyklých staveb nebo u opatření s rozsáhlejšími účinky na životní prostředí nebo na kulturní památky.

Rozhodnutí dotčených orgánů

Dotčené orgány vydávají rozhodnutí podle tohoto zákona, nestanoví-li uvedené zvláštní předpisy jinak, svá závazná stanoviska, která nejsou samostatným rozhodnutím.

Nahrávám...
Nahrávám...