6.6.5
Vozovky v komplexu pozemních staveb
Vozovky v komplexu pozemních staveb vykazují některé odlišnosti v
návrhu a provedení, vyplývající především z malého rozsahu a specifického
prostředí budování i frekvence jejich využívání.
Násypová tělesa zřizujeme zpravidla při realizaci hrubých terénních
úprav. Požadavky na jejich vlastnosti a tedy i technologie jejich budování jsou
však odlišné, a proto tvoří samostatnou konstrukční část díla, i když mohou
prostorově souviset.
V této kapitole vycházíme od správně zřízené odvodněné pláně a
zaměříme se na konstrukční vrstvy používané uvnitř areálů běžných staveb. V
podstatě se jedná o konstrukce lehkých vozovek, pojížděných pravidelně osobními
vozidly a občas lehkými nákladními vozidly. Přitom je třeba zohlednit části
komunikací, na které podle zákona o pozemních komunikacích mohou vjet "vozidla
s právem přednosti v jízdě“. Přeloženo do běžné řeči to znamená: policie,
hasiči a záchranná služba (např. zásahové cisternové vozy apod.).
Konstrukce těchto komunikací se nepočítají a navrhují se podle
zkušeností a technologických předpisů. Na nepropustném podloží používáme vrstvy
s filtračním účinkem (podle druhu konstrukce 100 – 150 mm). Podkladní vrstvy
obvykle navrhujeme z nestmeleného kameniva, např. štěrkodrtě, vhodné jsou
recykláty, případně i hubený beton. Vrstva musí mít rovnoměrnou zrnitost v celé
tloušťce (je třeba zabránit segregaci zejména u hrubozrnějších směsí). Hutníme
prostředkem podle charakteru materiálu (např. vibračními válci nebo deskami).
Volbu materiálů pro kryt vozovky malý rozsah díla omezí pravděpodobně na
cementový beton, dlažbu, obalované a mechanicky zpevněné kamenivo.
NahoruVozovky z cementového betonu
Vozovky z cementového betonu byly v komplexu pozemních staveb
velmi oblíbené a rozšířené v době, kdy nebyla k dispozici vhodná technika a
materiály pro jiné druhy krytů. Umožňovaly vytvářet nepravidelné tvary, zálivy,
spády, řešení šachet, vpustí a poklopů. Nebylo třeba speciální techniky pro
výrobu směsi a její ukládání. Ovšem, podle toho také vypadal výsledek. Desky
praskaly, povrch se vydroloval, rohy desek a spáry se vylamovaly.
Pokud hodláme použít betonový kryt vozovky, musíme zvážit případnou
potřebu rekonstrukcí položených sítí a zajistit vhodné podmínky pro realizaci.
Betonová směs musí vyhovovat složením použití pro silniční účely, konzistence a
způsob zhutnění projektovým předpokladům.
Klimatické podmínky při provádění musí být vhodné a kvalita musí být
průběžně kontrolována. Položený povrch se musí ošetřovat a chránit před
vyschnutím (postřikem, krytím rohožemi). Povrch je možné pohledově upravovat,
např. hlazením, drážkováním rýžovým kartáčem, ražbou, případně vsypy různých
dekorativních nebo abrazivních materiálů.
Předpokládáme, že se bude ve většině případů jednat o jednovrstvou
konstrukci z prostého betonu, betonová směs, dopravovaná z centrální výrobny
bude ručně rozhrnována a srovnávána do ploch vymezených obrubami (obrubníky,
bočnice, dlažební kostky) a dilatačními stěnami. Způsob uložení směsi na
podklad řeší projekt podle druhu podkladu. Tloušťka desky musí být minimálně
100 mm. V podmínkách malého rozsahu je také problematické správné hutnění.
Ponorný vibrátor nebo ruční pěchování je někdy účinnější než nevhodná vibrační
lať.
Pozor je třeba dávat na dobu zpracovatelnosti betonové směsi
dodávané ze vzdálené výrobny a negativní účinky dopravy (rozměšování,
předhutnění, ztráta záměsové vody, zatuhnutí a ztráta provzdušnění). Musíme si
uvědomit, že doba zpracovatelnosti betonové směsi klesá se zvýšením teploty
čerstvého betonu. Každé zvýšení teploty představuje zkrácení maximální doby
přepravy. Systém podélných a příčných, dilatačních, kontrakčních a pracovních
spár a způsob provedení musí být promyšlen v projektu. Případné přerušení
dodávky směsi musíme být připraveni řešit pracovní spárou.
NahoruDlážděné povrchy
Dlážděné povrchy mohou být zhotoveny z přírodního materiálu
(žula, andezit, syenit, čedič), z betonu nebo z konglomerovaného kamene
(zatvrdnutá směs přírodního kamene a syntetické pryskyřice).
NahoruDlažby z přírodního kamene
Pro dlažby z přírodního kamene využijeme obvykle kostky
drobných rozměrů od 80 do 100 mm, obdobně jako u chodníků, nebo kostky
mozaikové šířky a délky 40 až 60 mm a výšky do 100 mm. Kostky se…