3.8
Veřejné investice ve výstavbě
JUDr. Irena Novotná
NahoruVeřejná investice
Veřejnou investicí ve výstavbě (dále jen "veřejná investice“) se
obvykle rozumí stavební dílo, jehož pořízení je hrazeno zcela nebo zčásti z
veřejných prostředků.
Například:
V určitém území je vyvolána potřeba vystavět komunikaci nebo jinou
veřejně prospěšnou stavbu, na kterou budou vynaloženy veřejné prostředky, a to
buď ze státního rozpočtu, nebo z fondů k tomu zřízených. Pro realizaci této
stavby je určena organizace k tomu zřízená příslušnou organizační složkou
(ministerstvem) zřizovací listinou.
Právě účast veřejných prostředků na pořízení stavebního díla je
určujícím kritériem, že se jedná o oblast veřejného investování. Na tuto oblast
se vztahuje zákon č. 137/2006 Sb., zákon o veřejných zakázkách, v platném
znění. Ve smyslu tohoto zákona jsou pro vymezení veřejné zakázky a návazně
na to pro vymezení veřejné investice určující tyto finanční prostředky:
-
prostředky státního rozpočtu,
-
prostředky územních samosprávných celků (obcí, měst a po vzniku
krajů také krajů),
-
prostředky státních fondů,
-
prostředky fondů EU,
-
příspěvky mezinárodních organizací.
Proces pořízení veřejné investice jako stavebního díla má dvě
základní, z hlediska nároku na odbornost a komplexnost přístupu a vlivu na
jakost díla zcela samostatné a rozdílné fáze:
V přípravné fázi se uskutečňují zásadní rozhodnutí o budoucí veřejné
investici na úrovni programů a projektů, zpracovávají se pro ně potřebné
podklady, definují se cíle (odborné studie). Investiční záměr musí investor
projednat a předložit ke schválení.
NahoruPŘÍPRAVNÁ FÁZE
NahoruInvestiční záměr
Investiční výstavba je jedna z možností reálných investic. To znamená
investic do pořízení hmotného majetku. Pořizování hmotného majetku investováním
je předmětem trvalého zájmu především tam, kde jde o vytváření podmínek pro
realizaci dlouhodobějších investičních aktivit. Tím se rozumí například
výstavba sítě komunikací či vodohospodářských staveb v určité oblasti.
V této souvislosti chápeme pojem investičního záměru, ve kterém jde o
omysl investovat a je nutné tento úmysl důkladně analyzovat. Velikost
investiční akce rozhoduje o obsahu a rozsahu analýz. Podkladem pro rozhodování
jsou nejrůznější informace, včetně výsledků ekonomických analýz.
NahoruStudie proveditelnosti
Studie proveditelnosti vytváří podklad pro rozhodování. Její obsah
není normativně vymezen. Obvykle se rozeznávají praxi tyto typy
studií:
-
Studie investičních příležitostí (jde o obchodně
ekonomickou informaci s cílem vytipovat si nadějné směry alokace investic).
-
Úvodní realizační studie (jde o první pokus, o ideové
podchycení věcně technického řešení i pokus o vyjádření hlavních ekonomických
parametrů).
-
Realizační projektová studie (je podkladem pro rozhodnutí o
tom, zda bude zadáno zpracování projektu).
-
Podpůrná studie (ta se zpracovává podle potřeby, především
v souvislosti se zpracováním úvodních realizačních studií tehdy, jestliže se
vyskytne závažný problém).
NahoruHodnocení vlivu investičních záměrů na ŽP
Zákon č. 100/2001 Sb., o posuzování vlivů na
životní prostředí a o změně některých souvisejících zákonů
(zákon o posuzování vlivů na životní
prostředí), v platném znění, vymezuje investiční záměry a
koncepce, pro něž je nezbytné provést před jejich realizací posouzení jejich
potenciálních dopadů na jednotlivé složky životního prostředí a na zdraví
obyvatelstva. Prioritním cílem hodnocení je identifikace charakteru a stupně
potenciálních rizik nesplnění některého z legislativně stanovených kritérií pro
ochranu životního prostředí a lidského zdraví. V případě identifikace možného
výskytu některého ze zmíněných rizik je dalším cílem hodnocení navržení
takových opatření, která by příslušná rizika minimalizovala. Specialisté –
držitelé osvědčení o odborné způsobilosti vydaných Ministerstvem životního
prostředí zpracovávají příslušné dokumenty podle zákona č. 100/2001 Sb., v
platném znění, na základě svých profesionálních zkušeností.
NahoruVýznam přípravné fáze ve veřejném investování
Z hlediska účelnosti a hospodárnosti veřejného investování má
rozhodující význam fáze přípravná, neboť i investice jako stavební dílo
koncepčně dobře navržené a kvalitně provedené, avšak na základě nesprávných
vstupních dat, může být ve svém důsledku špatnou investicí nesplňující svou
funkci. Časově jde o moment primárního rozhodování o veřejné investici na
základě rozvojových programů a jednotlivých projektů. Přípravná fáze veřejné
investice spočívá především na straně zadavatele (investora), který disponuje
příslušnými veřejnými prostředky, za jejichž použití nese plnou
odpovědnost.
NahoruPřípravná a projektová dokumentace
NahoruPrůzkumy území a stavební řízení
V této fázi se provádí různé průzkumy (geologický průzkum,
hydrogeologický průzkum, archeofyzikální průzkum, archeologický výzkum,
pyrotechnický průzkum, geodetické práce apod.) a probíhá územní a stavební
řízení, pro něž se zabezpečuje příslušná dokumentace v souladu s příslušnými
ustanoveními zákona č. 183/2006 Sb., stavební
zákon, v platném znění, a vyhl. č. 499/2006 Sb., Vyhláška o
dokumentaci staveb, v platném znění. Podmínky k provádění průzkumů a
výzkumů jsou dány příslušnými zákony, které současně obsahují i podmínky k
získání osvědčení způsobilosti pro daný obor činností. V oblasti veřejného
investování, které zastřešuje v České republice Ministerstvo místního rozvoje
ČR, se předpokládá, že veškeré inženýrské činnosti a stavební práce budou
zadávány veřejnými zakázkami, jejichž nedílnou součástí je i provedení řádné
kvalifikace uchazečů. To znamená, že práce jsou zajišťovány zhotoviteli, kteří
mají odbornou způsobilost podle podmínek stanovených v § 152 zákona č. 183/2006 Sb., stavební zákon, v
platném znění, v souladu se zákonem č. 360/1992 Sb., zákon o výkonu
povolání autorizovaných architektů a o výkonu povolání autorizovaných inženýrů
a techniků činných ve výstavbě, v platném znění.
V rámci přípravy a realizace akce se podle potřeby
zpracovávají:
-
technicko-ekonomická studie (studie proveditelnosti) v rozsahu
podle složitosti stavby,
-
průzkumy, posudky, expertizy (geologické, geodetické, ekologické,
statické apod.),
-
projektová dokumentace pro územní řízení,
-
projektová dokumentace pro stavební řízení,
-
projektová dokumentace stavby zpracovaná v souladu s požadavky
zákona č. 137/2006 Sb., o veřejných zakázkách ,
-
projektová dokumentace pro realizaci stavby,
-
dokumentace podle skutečného provedení.
Zabezpečení projektové přípravy stavby pro územní řízení
zahrnuje:
-
vypracování podkladů nutných pro zpracování návrhu na vydání
ozemního rozhodnutí,
-
přípravu podkladů pro vypracování zadávací dokumentace pro
vyhlášení zakázky na zpracovatele projektu,
-
zadání zakázky na zpracovatele projektové dokumentace pro územní
řízení a uzavření smlouvy s vybraným zpracovatelem,
-
projednání dokumentace zpracovatelem s dotčenými orgány za účelem
vydání územního rozhodnutí,
-
vypracování návrhu na vydání územního rozhodnutí a vydání územního
rozhodnutí.
Zabezpečení projektové přípravy stavby pro stavební řízení,
projektové dokumentace pro zadání stavby a autorského dozoru zahrnuje:
-
vypracování podkladů nezbytných k podání žádosti o stavební
povolení,
-
přípravu podkladů pro vypracování zadávací dokumentace pro
vyhlášení zakázky na zpracovatele projektu,
-
zadání veřejné zakázky na zpracovatele projektové dokumentace pro
stavební řízení a uzavření smlouvy s vybraným zpracovatelem,
-
projednání dokumentace zpracovatelem s dotčenými orgány za účelem
vydání stavebního povolení,
-
vypracování žádosti o stavební povolení a vydání stavebního
povolení,
-
vypracování projektové dokumentace pro zadání stavby.
Přípravná fáze končí zadáním veřejné zakázky zhotoviteli díla na
základě zadávacího řízení.
NahoruREALIZAČNÍ FÁZE
Fáze realizační představuje vlastní provedení díla zhotovitelem. U
zadavatele převažuje výkon kontrolních pravomocí, jimiž zajišťuje, aby dílo
bylo provedeno řádně a včas. V rámci realizace akce vykonává inženýrskou
činnost včetně výkonu technického dozoru manažer akce nebo jiná právnická nebo
fyzická osoba na základě mandátní smlouvy uzavřené s manažerem akce.
Výkon inženýrské činnosti ve stadiu realizace stavby zahrnuje
zejména:
-
odevzdání staveniště zhotoviteli,
-
koordinaci prací a dodávek,
-
projednávání dodatků a změn projektů bez vlivu na lhůtu výstavby a
rozpočet,
-
kontrolu věcné a cenové správnosti cenových podkladů a faktur,
-
spolupráci s projektantem při zpracování projektové
dokumentace,
-
kontrolu předepsaných a dohodnutých zkoušek materiálů, konstrukcí
a prací, včetně dodání příslušných certifikátů, atestů a protokolů,
-
sledování vedení stavebních a montážních deníků,
-
kontrolu postupu prací,
-
kontrolu konstrukcí před zakrytím,
-
spolupráci s projektantem při zajišťování autorského dozoru,
-
kontrolu odstraňování vad a nedodělků zjištěných při
přebírání,
-
zajištění kolaudačního řízení až do fáze pravomocného kolaudačního
rozhodnutí,
-
kontrolu vyklízení staveniště zhotovitelem.
NahoruFINANCOVÁNÍ VEŘEJNÝCH INVESTIC STÁTU
NahoruZajištění financování veřejných investic
Potřeby investiční výstavby jsou zpravidla kryty systémově určenými
výdaji státního rozpočtu…