dnes je 5.11.2025

Input:

Dotčené orgány a informační systémy

5.11.2025, , Zdroj: Verlag Dashöfer

1201
Dotčené orgány a informační systémy

Mgr. Martina Pavelková

Cíl lekce

Dotčené orgány hájící veřejné zájmy podle zvláštních právních předpisů mají v procesech a postupech dle stavebního zákona poměrně zásadní postavení, které se projevuje napříč právní úpravou. Správní řád i nový stavební zákon obsahují obecná ustanovení upravující postavení dotčených orgánů a jimi vydávané akty. Cílem první části této lekce je poskytnout účastníkovi kurzu přehled o činnosti dotčených orgánů v postupech dle stavebního zákona. Pozornost bude věnována také formě vydávaných aktů a možnostem jejich přezkumu. Tématem druhé části této kapitoly je digitalizace stavební správy a nové informační systémy zavedené novým stavebním zákonem.

1. Dotčené orgány

Dotčené orgány za účelem realizace ochrany jednotlivých veřejných zájmů vymezených ve zvláštních zákonech vstupují v souvislosti s povolováním záměrů prakticky do všech procesů. Vydávají podkladové akty (vyjádření nebo závazná stanoviska) a účastní se jednotlivých fází různých postupů, ať už v rámci územního plánování nebo povolování staveb (kromě klasických povolovacích řízení také kolaudace, změny dokončených staveb, nařizovací režimy atd.). Původně bylo zamýšleno, že novým stavebním zákonem bude působnost dotčených orgánů v maximální možné míře integrována do stavebního úřadu, nakonec se ale zákonodárce vydáním zákona o jednotném environmentálním stanovisku vydal cestou spíše integrace procesní, s důrazem na koordinaci jednotlivých závazných stanovisek na úseku ochrany životního prostředí do jediného správního aktu v jednom okamžiku povolování záměru.

Obecný právní rámec činnosti dotčených orgánů upravuje zákon č. 500/2004 Sb., správní řád. Nový stavební zákon upravuje některé otázky v souvislosti s činností dotčených orgánů odlišně v § 175 – 179a NSZ. Konkrétní způsob účasti jednotlivých dotčených orgánů v řízeních dle stavebního zákona a zejména také samotné jejich dotčení upravují jiné právní předpisy. V těch je také vymezen veřejný zájem, k jehož ochraně jsou dotčené orgány povolány, včetně mantinelů posouzení případného zásahu. Tento koncept obnáší velké množství, a tudíž i nepřehlednost dotčených orgánů a nejednotnost a neprovázanost forem jejich výstupů, kromě dotčených orgánů na úseků ochrany životního prostředí, jejichž výstupy se podařilo procesně integrovat do jednotného environmentálního stanoviska. O potřebě jednotného řešení napříč resorty se mluví již dlouhodobě, nicméně ani s novým stavebním zákonem se jej prosadit nepodařilo.

Aktuální přehled dotčených orgánů v řízeních dle stavebního zákona na úseku stavebního řádu, včetně formy jimi vydávaných aktů, je v metodické pomůcce Ministerstva pro místní rozvoj, dostupné zde: https://mmr.gov.cz/cs/ministerstvo/stavebni-pravo/pravo-a-legislativa/novy-stavebni-zakon/metodiky/dotcene-organy-a-spolecne-metodiky/prehled-dotcenych-organu-v-rizenich-podle-noveho-s .

Mezi jinými předpisy aplikovanými v řízeních dle stavebního zákona lze zmínit zejména tyto:

  • zákon č. 148/2023 Sb., o jednotném environmentálním stanovisku

    1. jednotné environmentální stanovisko integrující téměř všechny správní úkony na úseku ochrany životního prostředí, tento zákon neupravuje jednotlivé veřejné zájmy ani věcná hlediska posouzení záměru, ale pouze proces integrace
  • zákon č. 133/1985 Sb., o požární ochraně

    1. závazné stanovisko orgánu státního požárního dozoru (většinou HZS kraje) k dokumentaci určených kategorií staveb dle vyhlášky č. 460/2021 Sb.
  • zákon č. 20/1987 Sb., o státní památkové péči

    1. závazné stanovisko orgánu památkové péče (většinou obecní úřad obce s rozšířenou působností) k záměru na kulturní památce anebo v památkově chráněném území
  • zákon č. 44/1988 Sb., o ochraně a využití nerostného bohatství (horní zákon)

    1. vyjádření orgánu báňské správy (většinou obvodní báňský úřad) k záměru stavby nebo zařízení v chráněném ložiskovém území, které nesouvisí s dobýváním
  • zákon č. 61/1988 Sb., o hornické činnosti, výbušninách a státní báňské správě

    1. vyjádření orgánu báňské správy (většinou obvodní báňský úřad) k záměru, který má být proveden činností prováděnou hornickým způsobem a k záměrům v souvislosti s výbušninami
  • zákon č. 62/1988 Sb., o geologických pracích

    1. integrováno do jednotného environmentálního stanoviska
  • zákon č. 114/1992 Sb., o ochraně přírody a krajiny

    1. společné rozhodnutí pro záměry vyžadující jednotné environmentální stanovisko nacházející se ve vyjmenovaných chráněných územích (CHKO, NP, NATURA aj.)
    2. ostatní kompetence integrovány do jednotného environmentálního stanoviska
  • zákon č. 334/1992 Sb., o ochraně zemědělského půdního fondu

    1. integrováno do jednotného environmentálního stanoviska
  • zákon č. 266/1994 Sb., o drahách

    1. rozhodnutí k úrovňovému křížení dráhy s pozemní komunikací
    2. souhlas ke světelným zdrojům a barevným plochám v ochranném pásmu dráhy
  • zákon č. 289/1995 Sb., o lesích (lesní zákon)

    1. integrováno do jednotného environmentálního stanoviska
  • zákon č. 13/1997 Sb., o pozemních komunikacích

    1. vyjádření silničního správního úřadu k používání silnice nebo místní komunikace, nedojde-li k dohodě
    2. rozhodnutí silničního správního úřadu o zrušení dálnice, silnice a místní komunikace
    3. připojení na pozemní komunikaci povoluje stavební úřad spolu s povolením záměru
  • zákon č. 49/1997 Sb., o civilním letectví

    1. souhlas Úřadu pro civilní letectví a Ministerstva obrany pro účely povolení staveb a zařízení mimo ochranná pásma, jestliže jde o stavby nebo zařízení vysoké 75 m a více nad terénem další vyjmenované záměry, které mohou ohrozit bezpečnost leteckého provozu
  • zákon č. 166/1999 Sb., o veterinární péči

    1. závazné stanovisko (posudek) Státní veterinární správy pro vybrané druhy staveb
  • zákon č. 222/1999 Sb., o zajišťování obrany České republiky

    1. ve spojení s § 36 NSZ závazné stanovisko Ministerstva obrany k záměrům ve vymezených územích
  • zákon č. 239/2000 Sb., o integrovaném záchranném systému

    1. závazné stanovisko Hasičského záchranného sboru z hlediska ochrany obyvatelstva u staveb kategorie II a III dle zákona o požární ochraně
  • zákon č. 258/2000 Sb., o ochraně veřejného zdraví

    1. stanovisko orgánu ochrany veřejného zdraví (většinou KHS) k záměrům, které se dotýkají zájmů chráněných orgánem ochrany veřejného zdraví
  • zákon č. 406/2000 Sb., o hospodaření energií

    1. vyjádření státní energetické inspekce k záměrům výroben tepla nad 20 MW, ke kolaudačnímu řízení k výstavbě nové budovy s celkovou energeticky vztažnou plochou větší než 750 m2 nebo větší změně dokončené budovy s celkovou energeticky vztažnou plochou větší než 750 m2, a v řízení o povolení záměru změny způsobu vytápění budovy připojené na soustavu zásobování tepelnou energií
  • zákon č. 100/2001 Sb., o posuzování vlivů na životní prostředí

    1. závazné stanovisko EIA, může být také součástí jednotného environmentálního stanoviska
  • zákon č. 164/2001 Sb., lázeňský zákon

    1. vyjádření Ministerstva zdravotnictví k vyjmenovaným záměrům dotýkajících se lázeňského místa
  • zákon č. 254/2001 Sb., o vodách

    1. povolení vodoprávního úřadu k nakládání s vodami
    2. ostatní kompetence DO integrovány v jednotném environmentálním stanovisku
  • zákon č. 256/2001 Sb., o pohřebnictví;

    1. stanovisko ke zřízení veřejného pohřebiště integrováno v jednotném environmentálním stanovisku
  • zákon č. 312/2001 Sb., o státních hranicích

    1. vyjádření Ministerstva vnitra k záměru v bezprostřední blízkosti hranic
  • zákon č. 139/2002 Sb., o pozemkových úpravách a pozemkových úřadech

    1. vyjádření Státního pozemkového úřadu, zda zamýšlené využití pozemků podle žádosti o povolení záměru podle stavebního zákona není v rozporu s plánem společných zařízení podle schváleného návrhu pozemkových úprav a zda není v rozporu se schválenou
Nahrávám...
Nahrávám...