1201
Dotčené orgány a informační systémy
Mgr. Martina Pavelková
NahoruCíl lekce
Dotčené orgány hájící veřejné zájmy podle zvláštních právních předpisů mají v procesech a postupech dle stavebního zákona poměrně zásadní postavení, které se projevuje napříč právní úpravou. Správní řád i nový stavební zákon obsahují obecná ustanovení upravující postavení dotčených orgánů a jimi vydávané akty. Cílem první části této lekce je poskytnout účastníkovi kurzu přehled o činnosti dotčených orgánů v postupech dle stavebního zákona. Pozornost bude věnována také formě vydávaných aktů a možnostem jejich přezkumu. Tématem druhé části této kapitoly je digitalizace stavební správy a nové informační systémy zavedené novým stavebním zákonem.
Nahoru1. Dotčené orgány
Dotčené orgány za účelem realizace ochrany jednotlivých veřejných zájmů vymezených ve zvláštních zákonech vstupují v souvislosti s povolováním záměrů prakticky do všech procesů. Vydávají podkladové akty (vyjádření nebo závazná stanoviska) a účastní se jednotlivých fází různých postupů, ať už v rámci územního plánování nebo povolování staveb (kromě klasických povolovacích řízení také kolaudace, změny dokončených staveb, nařizovací režimy atd.). Původně bylo zamýšleno, že novým stavebním zákonem bude působnost dotčených orgánů v maximální možné míře integrována do stavebního úřadu, nakonec se ale zákonodárce vydáním zákona o jednotném environmentálním stanovisku vydal cestou spíše integrace procesní, s důrazem na koordinaci jednotlivých závazných stanovisek na úseku ochrany životního prostředí do jediného správního aktu v jednom okamžiku povolování záměru.
Obecný právní rámec činnosti dotčených orgánů upravuje zákon č. 500/2004 Sb., správní řád. Nový stavební zákon upravuje některé otázky v souvislosti s činností dotčených orgánů odlišně v § 175 – 179a NSZ. Konkrétní způsob účasti jednotlivých dotčených orgánů v řízeních dle stavebního zákona a zejména také samotné jejich dotčení upravují jiné právní předpisy. V těch je také vymezen veřejný zájem, k jehož ochraně jsou dotčené orgány povolány, včetně mantinelů posouzení případného zásahu. Tento koncept obnáší velké množství, a tudíž i nepřehlednost dotčených orgánů a nejednotnost a neprovázanost forem jejich výstupů, kromě dotčených orgánů na úseků ochrany životního prostředí, jejichž výstupy se podařilo procesně integrovat do jednotného environmentálního stanoviska. O potřebě jednotného řešení napříč resorty se mluví již dlouhodobě, nicméně ani s novým stavebním zákonem se jej prosadit nepodařilo.
Aktuální přehled dotčených orgánů v řízeních dle stavebního zákona na úseku stavebního řádu, včetně formy jimi vydávaných aktů, je v metodické pomůcce Ministerstva pro místní rozvoj, dostupné zde: https://mmr.gov.cz/cs/ministerstvo/stavebni-pravo/pravo-a-legislativa/novy-stavebni-zakon/metodiky/dotcene-organy-a-spolecne-metodiky/prehled-dotcenych-organu-v-rizenich-podle-noveho-s .
Mezi jinými předpisy aplikovanými v řízeních dle stavebního zákona lze zmínit zejména tyto:
-
zákon č. 148/2023 Sb., o jednotném environmentálním stanovisku
- jednotné environmentální stanovisko integrující téměř všechny správní úkony na úseku ochrany životního prostředí, tento zákon neupravuje jednotlivé veřejné zájmy ani věcná hlediska posouzení záměru, ale pouze proces integrace
-
zákon č. 133/1985 Sb., o požární ochraně
- závazné stanovisko orgánu státního požárního dozoru (většinou HZS kraje) k dokumentaci určených kategorií staveb dle vyhlášky č. 460/2021 Sb.
-
zákon č. 20/1987 Sb., o státní památkové péči
- závazné stanovisko orgánu památkové péče (většinou obecní úřad obce s rozšířenou působností) k záměru na kulturní památce anebo v památkově chráněném území
-
zákon č. 44/1988 Sb., o ochraně a využití nerostného bohatství (horní zákon)
- vyjádření orgánu báňské správy (většinou obvodní báňský úřad) k záměru stavby nebo zařízení v chráněném ložiskovém území, které nesouvisí s dobýváním
-
zákon č. 61/1988 Sb., o hornické činnosti, výbušninách a státní báňské správě
- vyjádření orgánu báňské správy (většinou obvodní báňský úřad) k záměru, který má být proveden činností prováděnou hornickým způsobem a k záměrům v souvislosti s výbušninami
-
zákon č. 62/1988 Sb., o geologických pracích
- integrováno do jednotného environmentálního stanoviska
-
zákon č. 114/1992 Sb., o ochraně přírody a krajiny
- společné rozhodnutí pro záměry vyžadující jednotné environmentální stanovisko nacházející se ve vyjmenovaných chráněných územích (CHKO, NP, NATURA aj.)
- ostatní kompetence integrovány do jednotného environmentálního stanoviska
-
zákon č. 334/1992 Sb., o ochraně zemědělského půdního fondu
- integrováno do jednotného environmentálního stanoviska
-
zákon č. 266/1994 Sb., o drahách
- rozhodnutí k úrovňovému křížení dráhy s pozemní komunikací
- souhlas ke světelným zdrojům a barevným plochám v ochranném pásmu dráhy
-
zákon č. 289/1995 Sb., o lesích (lesní zákon)
- integrováno do jednotného environmentálního stanoviska
-
zákon č. 13/1997 Sb., o pozemních komunikacích
- vyjádření silničního správního úřadu k používání silnice nebo místní komunikace, nedojde-li k dohodě
- rozhodnutí silničního správního úřadu o zrušení dálnice, silnice a místní komunikace
- připojení na pozemní komunikaci povoluje stavební úřad spolu s povolením záměru
-
zákon č. 49/1997 Sb., o civilním letectví
- souhlas Úřadu pro civilní letectví a Ministerstva obrany pro účely povolení staveb a zařízení mimo ochranná pásma, jestliže jde o stavby nebo zařízení vysoké 75 m a více nad terénem další vyjmenované záměry, které mohou ohrozit bezpečnost leteckého provozu
-
zákon č. 166/1999 Sb., o veterinární péči
- závazné stanovisko (posudek) Státní veterinární správy pro vybrané druhy staveb
-
zákon č. 222/1999 Sb., o zajišťování obrany České republiky
- ve spojení s § 36 NSZ závazné stanovisko Ministerstva obrany k záměrům ve vymezených územích
-
zákon č. 239/2000 Sb., o integrovaném záchranném systému
- závazné stanovisko Hasičského záchranného sboru z hlediska ochrany obyvatelstva u staveb kategorie II a III dle zákona o požární ochraně
-
zákon č. 258/2000 Sb., o ochraně veřejného zdraví
- stanovisko orgánu ochrany veřejného zdraví (většinou KHS) k záměrům, které se dotýkají zájmů chráněných orgánem ochrany veřejného zdraví
-
zákon č. 406/2000 Sb., o hospodaření energií
- vyjádření státní energetické inspekce k záměrům výroben tepla nad 20 MW, ke kolaudačnímu řízení k výstavbě nové budovy s celkovou energeticky vztažnou plochou větší než 750 m2 nebo větší změně dokončené budovy s celkovou energeticky vztažnou plochou větší než 750 m2, a v řízení o povolení záměru změny způsobu vytápění budovy připojené na soustavu zásobování tepelnou energií
-
zákon č. 100/2001 Sb., o posuzování vlivů na životní prostředí
- závazné stanovisko EIA, může být také součástí jednotného environmentálního stanoviska
-
zákon č. 164/2001 Sb., lázeňský zákon
- vyjádření Ministerstva zdravotnictví k vyjmenovaným záměrům dotýkajících se lázeňského místa
-
zákon č. 254/2001 Sb., o vodách
- povolení vodoprávního úřadu k nakládání s vodami
- ostatní kompetence DO integrovány v jednotném environmentálním stanovisku
-
zákon č. 256/2001 Sb., o pohřebnictví;
- stanovisko ke zřízení veřejného pohřebiště integrováno v jednotném environmentálním stanovisku
-
zákon č. 312/2001 Sb., o státních hranicích
- vyjádření Ministerstva vnitra k záměru v bezprostřední blízkosti hranic
-
zákon č. 139/2002 Sb., o pozemkových úpravách a pozemkových úřadech
- vyjádření Státního pozemkového úřadu, zda zamýšlené využití pozemků podle žádosti o povolení záměru podle stavebního zákona není v rozporu s plánem společných zařízení podle schváleného návrhu pozemkových úprav a zda není v rozporu se schválenou…