42 
Časový a finanční harmonogram stavby
 
    Cíl lekce: 
 V úvodní části dnešní lekce se budeme věnovat harmonogramu stavby.
		  Seznámíme se s pojmy časového a finančního harmonogramu stavby a ty si také
		  předvedeme na příkladech. Dále se podíváme na vazbu rozpočtáře a rozpočtu na
		  certifikát ISO 9001 nebo ISO 9002 v organizaci, která jej má zaveden. A závěrem
		  také nahlédneme na několik základních dokumentů vyskytujících se v procesu
		  výstavby.
  Obsah lekce: 
  - 11.1 Harmonogram stavby  - - Pojem „projektové řízení“ 
- - Co je to harmonogram, z čeho se skládá a k čemu
					 slouží 
- - Časový harmonogram stavby 
- - Standardní postup sestavení harmonogramu 
- - Finanční harmonogram stavby (tzv. „CASH FLOW “) 
 
- 11.2 Certi fik át ISO a rozpočtář  - - Vazba mezi ISO a rozpočtářem v certifikované stavební
					 firmě 
 
- 11.3 Závěrem  - - Doporučená literatura a odkazy 
 
 Nahoru11.1 Časový a finanční harmonogram stavby
  Pojem „projektové řízení“ 
 V úvodu této části lekce se musíme zmínit o pojmu „ projektové
		  řízení“. Základním pilířem projektového řízení je „projekt“. Tento
		  pojem „projektu “ je definován jako proces s jasně definovaným začátkem a
		  koncem, vstupy a výstupy, který je tvořený sledem činností vykonávaných k
		  dosažení předem stanoveného cíle. Každý projekt je určen sektorem své
		  působnosti (v našem případě jde o stavebnictví), organizací, místem, časem,
		  náklady, zdroji, průběhem, cíli, strategií apod. Projekt tedy zachycuje všechny
		  podstatné souvislosti spojené s cílem o který usiluje.
  „Cíl“ projektu vyjadřuje očekávané změny, které od projektu
		  očekáváme. Tento cíl je v našem případě dobře měřitelný. K jeho naplnění je
		  zapotřebí spotřebovat určité množství lidských, přírodních, energetických,
		  finančních a případně dalších zdrojů.
 Z hlediska proveditelnosti je účelné projekt rozdělit do několika
		  částí. Tyto „části“ pak dále na jednotlivé úkoly a činnosti, pro které
		  vybíráme z předem připravených variant optimální rozvrh těchto úkolů, který
		  posléze můžeme standardizovat a použít jej tak na dalších akcích obdobného
		  charakteru.
  Co je to harmonogram, z čeho se skládá a k čemu slouží 
 V souvislosti s řízením projektu se nám objevuje nový termín a to je „harmonogram“. Harmonogram je grafické znázornění časového sledu a doby
		  trvání jednotlivých složek výstavby. Jinými slovy, je to časový plán definující
		  termíny, lhůty a intervaly mezi stavebními činnostmi.
  Podle podrobnosti členění činností a časového horizontu rozlišujeme
		  tyto harmonogramy: 
  -   strategický  
-   koordinační  
-   prováděcí  
 „Strategický harmonogram“ je časovým plánem zpracovávaným na
		  celý průběh realizace stavby. Stanovuje lhůty realizace jednotlivých hrubých a
		  dílčích fází výstavby, zejména pak smluvní termíny. Slouží k obchodnímu vedení
		  investora (objednatele) stavby. Časovou jednotkou zde bývá měsíc nebo
		  čtvrtletí.
  „Koordinační harmonogram“ je časový plán sloužící pro potřeby
		  operativního řízení stavební nebo technologické části stavby. Zpracovává se
		  samostatně pro jednotlivé části výstavby. Časovou jednotkou je zde den,
		  popřípadě týden.
  „Prováděcí harmonogram“ je podrobný, přehledný časový plán pro
		  taktické řízení realizace výstavby a je určen pro vedení projektu. Časovou
		  jednotkou je zde taktéž den, popřípadě týden. Právě tento typ harmonogramu bude
		  předmětem našeho dalšího…