3.8.4
Investiční výstavba – Nabývání a pozbývání majetku státu
JUDr. Irena Novotná
V celém bloku nazvaném "Investiční výstavba“ jsme se zabývali
problematikou vztahující se k veřejně prospěšným stavbám, které se hradí z
veřejných prostředků. Nyní se dostáváme k poslední kapitole problematiky, která
uzavírá celý proces majetkoprávních vztahů, jejímž subjektem je stát. Stát tedy
nakládá s nabytým majetkem podle zákonných předpisů zásad, stanovených zákonem č. 219/2000 Sb., v platném znění a předpisů souvisejících, a to
jak při nabývání majetku, tak i při jeho pozbývání. Problematika je složitá, a
proto se tato kapitola dotýká jen rámcově úkonů, které při nabývání a pozbývání
majetku nastávají. Veškeré postupy jsou obsaženy v interních předpisech
organizačních složek i příspěvkových organizacích jimi zřízených, které se
danou problematikou zabývají.
NahoruPrávní rámec
Potřebu doplnit do našeho právního řádu rámcovou právní úpravu
postavení a jednání státu v majetkoprávních vztazích naplnil zákon č.
219/2000 Sb., zákon o majetku České republiky a jejím vystupování v právních
vztazích (dále jen zákon) a vyhláška č. 62/2001 Sb.
Dosavadní právní úprava oblasti hospodaření s majetkem státu pochází
z let 1986–1988 a svými instituty navazuje na úpravu ještě starší, založenou hospodářským zákoníkem.
Dosavadními předpisy se přitom rozumějí především 2 stěžejní
vyhlášky, vydané tehdejším federálním ministerstvem financí na základě
zmocnění v hospodářském zákoníku a k jeho provedení:
-
vyhláška č. 119/1988 Sb., o hospodaření s národním
majetkem, byla zrušena a nahrazena zákonem č. 219/2000
Sb.
-
vyhláška č. 61/1986 Sb., o prozatímní správě národního
majetku, byla zrušena a nahrazena zákonem č. 219/2000 Sb.
Nepřetrvala ani právní úprava státních organizací podnikatelského
zaměření, tj. státních podniků, zákon č. 77/1997 Sb., o státním podniku,
který byl zrušen a nahrazen zákonem č. 513/1991 Sb. (obchodním
zákoníkem).
Vedle těchto výše uvedených právních předpisů zasahují do sféry
výkonu majetkových práv státu dílčím způsobem i některé speciální předpisy
přijaté po roce 1989, zejména zákon č. 92/1991 Sb., o podmínkách
převodu majetku státu na jiné osoby, nebo zákon. č. 229/1991 Sb., o
opravě vlastnických vztahů k půdě a jinému zemědělskému majetku.
Výše uvedená právní úprava je založena na konstrukci, že stát jako
právnická osoba je způsobilý mít práva a povinnosti a může mu tedy náležet i
majetek, ale své vlastnické právo a jiná majetková práva zásadně nevykonává
přímo. Realizují je za něj jiné speciálně vymezené a zřizované právnické
osoby (státní organizace, včetně těch, které mají současně postavení
státních orgánů).
NahoruPrávo hospodaření
Samotný vztah státních organizací k majetku státu je dosud pojat
jako právo označované zvláštním termínem ,, právo hospodaření".
Institut práva hospodaření v sobě přitom kumuluje jak tradiční vlastnická
oprávnění věc držet, užívat, nakládat s ní, tak i řadu povinností směřujících k
zachování, účelnému využívání a ochraně těchto věcí, včetně uplatňování a
hájení tohoto práva i primárního vlastnického práva státu u soudů a jiných
orgánů. Obdobně spolu v rámci uvedeného institutu korespondují práva a
povinnosti státních organizací při výkonu jiných majetkových práv státu.
Od roku 1990 dochází postupně k výrazné redukci rozsahu majetku
státu v důsledku privatizace, restitucí a přechodu poměrně značné části majetku
státu do vlastnictví obcí. Stát vzhledem ke svému specifickému postavení si
musí nadále ponechat majetek, přinejmenším v takovém rozsahu, druhu a
kvalitě, který mu umožní řádně a efektivně plnit jeho funkce, resp. poskytovat
občanům a jiným subjektům služby, k nimž je z titulu své autority současně
povinen, tj. zejména:
-
zabezpečovat činnosti orgánů státní moci, orgánů státní správy a
justice,
-
zajišťovat obranu a vnitřní ochranu,
-
provozovat vybrané úseky školství, vědy, kultury, zdravotnictví
a sociální péče,
-
zajišťovat nezbytný chod hospodářství při krizových
situacích,
-
realizovat speciální činnosti a služby v dopravě, energetice,
zásobování, vodním hospodářství apod.,
-
recipročně poskytovat služby zastupitelským úřadům cizích států
a mezinárodním organizacím se sídlem v České republice a plnit mezinárodní
závazky České republiky.
NahoruPravidla pro hospodaření s majetkem státu
Hlavním záměrem zákona je, vedle úpravy některých základních
právních východisek a institucionálních otázek, stanovit závazná pravidla
pro hospodaření, tedy i nakládání a další dispozice s majetkem
státu.
Při regulaci jednání státu, zajišťovaného organizačními složkami
státu, návrh využívá některé pozitivní a osvědčené postupy stávající
právní úpravy (zejména v oblasti formulace základních práv a povinností při
nakládání s majetkem státu, ve sféře nynější prozatímní správy); u vlastních
dispozic se ovšem oproti dosavadnímu stavu zaměřuje i na problematické a
rizikové způsoby nakládání s majetkem státu (zejm. zástavní právo, věcná
břemena) a rámcově upravuje dosud neošetřenou oblast závazků státu. K odpovědné
volbě způsobu naložení s majetkem státu by v konkrétně stanovených případech
měl nadále přispívat schvalovací režim. Nezbytnou minimální pružnost
státu v dispozicích vymykajících se běžným situacím pak bude umožňovat institut povolení individuální výjimky.
NahoruPostavení zákona č. 219/2000 Sb., v právním řádu ČR
Poměr subsidiarity zákona ke zvláštním právním předpisům
(mezinárodním smlouvám a všeobecně uznávaným pravidlům mezinárodního práva) je
třeba chápat tak, že pravidla obsažená v zákoně platí vždy a v plném
rozsahu, pokud speciální právní úprava výslovně nestanoví postup či podmínky
odchylně, resp. pokud současná aplikace zákonů je z podstaty věci vyloučena (tj. další zákon se nemůže uplatnit kumulativně, např. stanovením dalšího
schvalovacího režimu při dispozicích s vybraným majetkem státu).
NahoruPojem organizační složky státu
Pojem organizační složky státu je zaveden v zákoně pro
poměrně široký okruh dosavadních orgánů, institucí a dalších zařízení státu a
vymezuje jejich právní postavení a základní principy fungování. Zásadní
odlišnost oproti dosavadnímu stavu představuje u organizačních složek vyloučení právní subjektivity, tedy jejich způsobilosti samostatně (byť
pouze v rámci jejich zákonné působnosti nebo stanoveného předmětu činnosti a za
podmínek stanovených zvláštními předpisy) nabývat práv a zavazovat se. S
ohledem na zachování nezbytné vazby na právní předpisy upravující
očetnictví se organizační složka současně vymezuje obecně jako účetní
jednotka, ovšem při respektování dosavadních a do budoucna přetrvávajících
specifik. Pro oblast financování organizačních složek včetně hospodaření s
rozpočtovými prostředky (zákon č. 218/2000 Sb., o rozpočtových
pravidlech).
Výčet nejdůležitějších organizačních složek vychází z okruhu
stávajících orgánů a institucí státu, jejichž existenci zakládá především sama
?stava anebo které jsou s ústavními institucemi spjaty.
I když lze předpokládat, že organizační složky státu budou zpravidla
vznikat přímo ze zákona, zákon ve vztahu k organizačním složkám operativně
zakládá i zřizovatelskou pravomoc ministerstev. Protože každé takové zřízení
organizační složky bude znamenat zásah do rozpočtových prostředků státu, podmiňuje navrhovaný zákon zřizovatelské aktivity předchozím souhlasem
Ministerstva financí.
NahoruPostavení státu jako právnické osoby
Zákon v prvé řadě prohlašuje stát za právnickou osobu, pokud
se účastní právních vztahů; toto ustanovení má z výše uvedených důvodů záměrně
širší dopad než dosavadní § 21 občanského zákoníku, který se omezuje pouze na občanskoprávní vztahy. Pokud jde o právní jednání státu,
předpokládá se jeho zajištění především přímo osobami vedoucích dotčených
organizačních složek, popřípadě dalších jimi pověřených vedoucích
zaměstnanců.
Státu v rámci platného právního řádu nelze primárně upřít právo
mít majetek v jeho nejširším pojetí, tj. včetně věcí, bytů, nebytových
prostorů, peněžních prostředků, cenných papírů, práv a jiných majetkových
hodnot, a to nezávisle na tom, kde se právě nachází (tedy např. i v cizině).
Majetek je proto pouze rámcově charakterizován účelem, pro který je především
využíván.
NahoruZásady hospodaření s majetkem státu
Zásady, které musejí organizační složky respektovat, nabývají-li
majetek pro stát, jsou – hospodárnost a efektivnost při vynakládání prostředků
státu. Postup podle zvláštních zákonů (zejm. podle zákona o veřejných
zakázkách) má v případech, jichž se týká, přednost jak před obecnými právními
předpisy (zejm. občanským a obchodním zákoníkem), tak i před konkrétní
navrhovanou zákonnou úpravou.
NahoruForma nabývání majetku
Z hlediska formy zákon při nabývání preferuje písemnou smlouvu a
nabývání na veřejné dražbě připouští pouze ve vybraných případech. Platné
přijetí daru nemovitostí, bytu a nebytového prostoru anebo bezúplatné nabytí
majetkové účasti v jiné obchodní společnosti než akciové je s ohledem na
případné obtížné podmínky spojené s darováním a na rizika souvisejících závazků
a budoucích nákladů vázáno na schválení Ministerstvem financí. V ostatních
případech smluvní bezúplatné nabývání majetku ve prospěch státu omezeno není.
Tato směrnice se vydává na základě skutečnosti, že žádosti o schválení
jednotlivých smluv Ministerstvem financí ČR, popřípadě Ministerstvem dopravy ČR
jsou předkládány neúplné či nedostatečně doložené, čímž je vyřizování těchto
žádostí zbytečně zdržováno.
NahoruPOSTUP PŘI SMLUVNÍM NABÝVÁNÍ MAJETKU
NahoruBezúplatný převod
Darovací nebo jiná smlouva, kterou se do vlastnictví státu
bezúplatně nabývá nemovitá věc , která se eviduje v katastru
nemovitostí (s výjimkou silničního pozemku nabývaného z důvodu změny
kategorie nebo třídy pozemní komunikace), jakož i byt nebo nebytový prostor
, vyžaduje schválení Ministerstvem financí ČR dle § 12 odst. 2 zákona č.
219/2000 Sb., ve znění pozdějších předpisů.
NahoruÚplatný převod
Smlouva o úplatném nabytí nemovité věci, bytu nebo nebytového
prostoru státem nad 1 milion Kč podléhá schválení zřizovatele dle § 12 odst.
6 zákona č. 219/2000 Sb., ve znění pozdějších předpisů. Smlouvu o úplatném
nabytí pozemků určených územním rozhodnutím nebo stavebním povolením pro
výstavbu pozemních komunikací zahrnutých do rozpočtu stavby MD ČR
neschvaluje.
Při převodu vlastnictví a příslušnosti hospodaření na jiný
subjekt
Smlouva o převodu nemovitých věcí, která se eviduje v katastru
nemovitostí , jakož i smlouva o převodu bytu a nebytového prostoru vyžaduje schválení Ministerstvem financí ČR dle § 22 odst. 3 zákona.
č. 219/2000 Sb., ve znění pozdějších předpisů, nejde-li o převod:
-
pozemku zastavěného stavbou pro bydlení nebo stavbou pro
individuální rekreaci ve vlastnictví nabyvatele a pozemku na něj navazujícího
do výměry nepřesahující v souhrnu 1000 m2 tomuto nabyvateli anebo
samostatný převod pozemku zastavěného jednotlivou nebo řadovou garáží ve
vlastnictví nabyvatele;
-
spoluvlastnického podílu ve prospěch spoluvlastníka na základě
předkupního práva anebo spoluvlastnického podílu na pozemku ve prospěch
vlastníka bytu nebo nebytového prostoru;
-
společného zařízení realizovaného v rámci pozemkových úprav;
-
pozemku směňovaného za účelem nabytí pozemku jiného
vlastníka;
-
nezastavěného pozemku ve výměře nepřesahující 100 m2,
pokud tento pozemek nenavazuje na žádný další pozemek převáděný témuž
nabyvateli;
-
silničního pozemku, na němž je umístěno těleso silnice, která je
ve vlastnictví kraje, nebo těleso místní komunikace, které je ve vlastnictví
obce, do vlastnictví tohoto kraje nebo obce anebo pozemku určeného pravomocným
ozemním rozhodnutím k vybudování silnice nebo místní komunikace, jejímž
vlastníkem má být kraj nebo obec, do vlastnictví tohoto kraje nebo obce;
-
silničního pozemku, u kterého z důvodu…