3.10.1
Postavení státu v majetkoprávních vztazích a subjektů
hospodařících s majetkem státu
JUDr. Irena Novotná
NahoruSTÁT JAKO PRÁVNICKÁ OSOBA
Stát jakožto právnická osoba je subjektem, který je způsobilý mít
práva a povinnosti. V této souvislosti je i způsobilý svým jménem jednat v
právních vztazích, a to včetně a současně i především v majetkoprávních
vztazích.
NahoruPrávní úprava
V českém právním řádu je tato skutečnost vyjádřena ve dvou právních
kodexech. V občanském zákoníku a obchodním zákoníku.
Úprava v občanském zákoníku č. 40/1964 Sb. (dále
ObčZ)
Ustanovení § 21 ObčZ stanoví, že pokud je subjektem
občanskoprávních vztahů stát, je právnickou osobou.
Úprava v zákoně o majetku státu č. 219/2000 Sb. (dále
ZMS)
Ustanovení § 6 ZMS stanoví, že pokud stát vystupuje jako
očastník právních vztahů (tedy nikoliv pouze v občanskoprávních vztazích), je
právnickou osobou. Toto ustanovení, oproti občanskoprávním, představuje širší
pojetí. To také znamená, že jak vykládá tento vztah důvodová zpráva z ZMS, by
tato právnická osoba měla mít i své místo v Ústavě ČR.
Úprava v obchodním zákoníku č. 513/1991 Sb. (dále
ObchZ)
V ustanovení § 261 ObchZ se stanoví, že třetí částí
obchodního zákoníku se řídí také závazkovými vztahy mezi státem a podnikateli
při jejich podnikatelské činnosti, jestliže se týkají veřejných potřeb. V praxi
to znamená, že podle tohoto citovaného ustanovení je stát označen jako subjekt
závazkových vztahů.
NahoruPostavení ZMS k ObčZ a ObchZ
Pro praxi je důležité, že podle výše stanoveného, je ZMS zvláštním
předpisem i oběma kodexům. V zákonech je to vyjádřeno tak, že "pokud zvláštní
právní předpisy nestaví něco jiného“. Při uzavírání majetkoprávních vztahů
státem je tedy nutno vždy přihlédnout k tomu, zda zvláštní zákon nestanoví
jinou úpravu, například občanský zákon. ZMS je zákonem, v této souvislosti
obecným vůči těm zákonům, které upravují majetkoprávní problematiku. Znamená
to, že se uplatní podpůrně, neupravuje-li tento problém předpis vůči němu
zvláštní.
NahoruSTÁT V ROLI VLASTNÍKA A SPOLUVLASTNÍKA
NahoruStát jako vlastník
Stát je plnohodnotným právním subjektem, a tudíž i plnohodnotným
subjektem vlastnického práva. Má tedy jako vlastník, principiálně v rovném
postavení s jinými vlastníky, všechna vlastnická oprávnění, a je v zásadě také
stejně omezován jako jiní vlastníci. Vzhledem k jeho jedinečné pozici při
naplňování tzv. speciální funkce vlastnictví a veřejného zájmu je současně
možné stát označit za "prvního mezi rovnými vlastníky“.
NahoruStát jako spoluvlastník
V případě státu jde o roli, která není žádoucí, protože stát je v ní
též nebo lépe řečeno je ve společné věci "omezován“ vlastnickými právy jiného
vlastníka nebo jiných vlastníků. Spolu se státem mohou být vlastníkem nebo
spoluvlastníkem právnické a fyzické osoby. Z povahy věci tedy vyplývá, že stát
je podílovým spoluvlastníkem. Podíl má obvykle podobu zlomku, přičemž podstatné
je, že neurčuje reálnou část věci, ale jde o ideální podíl na celé
spoluvlastněné věci.
NahoruPřevod spoluvlastněného podílu
Protože zákon upravuje možnost, že se vlastníci mohou dohodnout na
zrušení spoluvlastnictví a dohodnou se také o vzájemném vypořádání, není vhodné
pro stát, aby zbytečně setrvával ve spoluvlastnických vztazích. Tam, kde je to
možné a je to trochu účelné a hospodárné, je žádoucí převést státní
spoluvlastnický podíl na jiného spoluvlastníka nebo třetí osobu.
NahoruJEDNÁNÍ STÁTNÍ ORGANIZACE
NahoruZákladní informace pro uzavírání smluv
Způsobilost jednat svým jménem v majetkoprávních vztazích a nést
vlastní odpovědnost za závazky, které z tohoto jednání vzniknou, je
nejdůležitějším pojmovým znakem státní organizace jako právnické osoby svého
druhu.
NahoruZřizovací listina a smlouvy
Pokud smluvní subjekty hodlají uzavřít smlouvu, je pro ně důležité,
aby smluvní strany uváděly identifikační údaje ve smlouvě přesně. Je tedy
podstatné, jak a jakou listinou je příslušná organizace zřízena. Pro praxi lze
jen doporučit, aby si smluvní strana, která hodlá vyhotovit návrh smlouvy vůči
druhé smluvní straně, opatřila aktuální zřizovací listinu a nebo jinou listinu,
na jejímž základě byla příslušná organizace zřízena. Je praktické, aby požádala
smluvní stranu o výslovně aktuální znění listiny, platné ke dni uzavření
smlouvy, a nespoléhala jen na informace z internetu. Změny jsou možné nejen u
jmen statutárních orgánů, ale také v činnostech, které smí organizace
vykonávat, a kromě jiných údajů, které se mohou měnit.
NahoruPrávní jednání státní organizace podle ObčZ
Právní jednání státní organizace je zásadně jednání jejího
statutárního orgánu. Statutární orgán má mít u katastrálního úřadu uloženu
listinu, která osvědčuje právo podpisu a nebo plnou moc se jménem osoby, která
je oprávněna za organizaci jednat a rozsah jejích kompetencí. Tedy ve smyslu § 20 odst. 2 ObčZ mohou za státní organizaci činit právní úkony (jednat
jménem státní organizace) i jiní jejich zaměstnanci, pokud je to stanoveno v
interních předpisech (typicky v organizačním řádu a podpisovém řádu). Tento řád
nejen vymezuje okruh osob oprávněných za státní organizaci jednat, ale i rozsah
jejích oprávnění. Pokud tato listina není uložena ve spisech katastrálního
ořadu, je třeba ji dokládat při úkonech (vkladu) do katastru nemovitostí. To
konečně platí pro právní úkony obecně.
NahoruPrávní jednání organizace podle ObchZ
V ustanovení § 15 odst. 1 ObchZ tento právní předpis stanoví,
že ten, kdo byl při provozování podniku pověřen určitou činností, je zmocněn ke
všem úkonům, k nimž při této činnosti obvykle dochází. I když v této obecné
formulaci není oprávnění jednat spojeno s požadavkem, aby jednající byl
zaměstnancem podnikatele, popř. aby toto jeho oprávnění bylo zakotveno ve
vnitřních předpisech, lze mít za to, že u státní organizace – podnikatele budou
jednat hlavně její zaměstnanci a také vnitřní předpisy se uplatňují v tomto
smyslu. Například, vymezí se okruh osob pověřených určitou činností a také
okony s touto činností spjaté. Tím samým se tyto úkony stanou úkony
obvyklými.
NahoruPRÁVNÍ JEDNÁNÍ ORGANIZACE
NahoruPlná moc podle ObčZ
Za státní organizaci může jednat také zmocněnec. Státní organizace,
jako zmocnitel, mu udělí plnou moc. Tu pak musí přikládat při jednání i ke
smlouvám. Plná moc může být udělena právnické nebo fyzické osobě. Platí, že
plnou moc uděluje zásadně statutární orgán zmocnitele. Plná moc může být
udělena i několika zmocněncům společně. Ti pak musí společně činit právní
okony, tedy jednat. Ale plná moc může určit i něco jiného.
NahoruZmocněnec jedná osobně
Po zmocněnci se vyžaduje, aby jednal osobně. Výjimku činí ustanovení § 25 odst. 2 OSŘ (zákon č. 99/1963 Sb., Občanský soudní řád), anebo když
je mezi ním a zmocňující státní organizací dohodnuto, že si může ustavit
dalšího zástupce, substituta.
NahoruPlná moc udělená právnické osobě
Pokud je udělena plná moc právnické osobě, jedná za zmocnitele
statutární orgán nebo osoba, které statutární orgán udělí plnou moc. Pro praxi
lze jen doporučit, aby při jednání byla plná moc vždy předložena, a také
doručovací adresa, komu a kam se mají doručovat smluvní listiny. Stává se
totiž, že smluvní strana doručí smlouvu organizaci na její adresu například do
Prahy, ale zmocnitel má sídlo v Českých Budějovicích. Může se stát, že
dokumenty nebudou zmocniteli, který za organizaci v plné moci jedná, nikdy
doručeny.
NahoruObsah a rozsah plné moci
Nejprve je nutno připomenout pro praxi, že plná moc je jednostranným
právním úkonem, a to na rozdíl od smlouvy, která je dvoustranným či
vícestranným právním úkonem. Plná moc, kterou uděluje zmocněnec zmocněnci, musí
splňovat požadavky na platnost právního úkonu. Tedy, musí být určitá a
srozumitelná. Musí v ní být uveden rozsah zmocněncova oprávnění.
NahoruGenerální plná moc
Generální plná moc je udělována pro všechny právní úkony a má mít
písemnou formu. Pro praxi je důležité připomenout, že zmocněnec písemně a
výslovně souhlasí s jejím udělením.
NahoruPlná moc speciální
V praxi se často uděluje plná moc speciální. Ta obsahuje soupis
jednotlivých právních úkonů nebo druh právního úkonu, kterým zmocněnec pověřuje
zmocnitele. V praxi se osvědčuje, aby byla plná moc v každém případě vždy
písemná (měla písemnou formu), a to z důvodu, kdyby došlo ke sporu mezi
stranami.
NahoruProcesní plná moc
Ustanovení § 28 OSŘ stanoví účastníku, který si zástupce
zvolil, že udělí tomuto zástupci písemně nebo ústně do protokolu procesní plnou
moc nebo plnou moc jen pro určité úkony.
NahoruOdvolání procesní plné moci
Odvolání plné moci účastníkem nebo její výpověď zástupcem jsou vůči
soudu účinné, jakmile mu byly účastníkem nebo zástupcem oznámeny. Ale vůči
jiným účastníkům řízení jsou účinné, jakmile jim byly oznámeny soudem, jak
stanoví příslušné ustanovení OSŘ.
NahoruVýpověď plné moci na základě udělení jinému zástupci
Pokud si účastník zvolí jiného zástupce, podle příslušných
ustanovení OSŘ platí, že tím také vypověděl plnou moc dosavadnímu zástupci.
NahoruPožadavek ověřených podpisů
Podpisy na písemné plné moci, na odvolání plné moci nebo na její
výpovědi musí být úředně ověřeny, jen stanoví-li to zákon nebo rozhodl-li tak
předseda senátu. Pokud však takové rozhodnutí nebo požadavek nebyly vzneseny,
pak nemusí být plná moc ověřena.
NahoruZánik procesní plné moci
Pokud ztratí zastoupený způsobilost být účastníkem řízení, popřípadě
u fyzické osoby zemře-li nebo zanikne-li zástupce, plná moc zaniká. Zaniká ze
zákona. Nevyplývá-li z plné moci něco jiného, plná moc zaniká dnem právní moci
rozhodnutí, kterým bylo skončeno řízení, pro něž byla udělena.
Otázky omezení procesní plné moci podle ustanovení § 28a
OSŘ
Zákon stanoví v tomto příslušném ustanovení, že procesní plnou moc
nelze omezit. Zástupce, jemuž byla tato plná moc udělena, je oprávněn ke všem
okonům, které může v řízení učinit účastník. Ale plná moc pro určité úkony
opravňuje k zastupování jen při těch úkonech, které byly v plné moci výslovně
uvedeny.
NahoruSTÁTNÍ PODNIK
NahoruZákon o státním podniku č. 77/1997 Sb. (dále ZSP)
ZSP byl naposledy novelizován zákonem č. 296/2007 Sb.,
kterým se mění zákon č. 182/2006 Sb., o úpadku a způsobech jeho řešení (insolvenční zákon), ve znění pozdějších předpisů, a některé
zákony v souvislosti s jeho přijetím s účinností od 1. 1. 2008.
V letech 2010–2011 prošel řadou novelizací: zákonem č. 41/2009
Sb., o změně některých zákonů v souvislosti s přijetím trestního
zákoníku, s účinností od 1. 1. 2010, zákonem č. 278/2009 Sb., o
změně zákonů v souvislosti s přijetím zákona o pojišťovnictví s účinností od 1.
1. 2010, zákonem č. 281/2009 Sb., kterým se mění některé zákony v
souvislosti s přijetím daňového řádu s účinností od 1. 1. 2011. Pro praxi je
důležité tyto novelizace vždy zohledňovat, pokud upravují aktuální problematiku
ve vztahu k majekoprávním vztahům.
Základní problematika státních podniků v praxi nakládání
s majetkem státu
Při nakládání s majetkem státu je možné uzavírat smlouvy i se
státními podniky. Mezi nimi je například Povodí Labe, Povodí Moravy, Povodí
Odry a Povodí Vltavy. Povodí vznikla přímo ze zákona. Jsou právě případem
speciálních státních podniků podléhajícím některým odlišnostem i od zákona o
státním podniku. Dalším případem státního podniku jsou například Lesy České
republiky, s nimiž se také v praxi setkáváme.
NahoruMajetková charakteristka…