6.16.12 
Jednotlivé případy soudních rozhodnutí XI.
 
  JUDr. Petr Tégl, Ph.D. 
  NahoruI.
  Změny v užívání stavby podle stavebního zákona 
  Rozsudek Nejvyššího soudu ze dne 4. 10. 2012, sp. zn. 28 Cdo
			 1589/2012 
  Výrok: 
  NahoruZměny v užívání stavby
  Změny v užívání stavby se ve smyslu § 85 zákona č. 50/1970 Sb.,
			 týkají změn ve způsobu užívání stavby, v jejím provozním zařízení, ve způsobu
			 nebo podstatném rozšíření výroby, popř. činností, které by mohly ohrozit
			 zdraví, život osob nebo životní prostředí. Při posuzování otázky, zda v
			 konkrétním případě dochází, či naopak nedochází, ke změně v užívání stavby, je
			 třeba vycházet z požadavků zvláštních předpisů chránících veřejné zájmy. Není
			 tedy nutné, aby schválení stavebního úřadu podléhala každá, byť sebemenší změna
			 v užívání stavby, při níž prakticky nedochází k žádným stavebním zásahům (změna
			 hračkářství na květinářství, změna knihkupectví na galanterii apod.). Naproti
			 tomu však změny v užívání stavby, k nimž z povahy věci nemůže dojít bez
			 provedení zásadních stavebních úprav, schválení stavebního úřadu podléhají. Je
			 přitom nepochybné, že změna klenotnictví na provozovnu s prodejem masa, uzenin
			 a občerstvení, tedy provoz, při němž navíc (na rozdíl od provozování
			 klenotnictví) může reálně dojít k ohrožení zdraví zákazníků, náleží do posledně
			 uvedené skupiny. Tento závěr by pak platil tím spíše, pokud by předmětné
			 prostory byly zkolaudovány jako prodejna již v 19. století. Je totiž zcela
			 zřejmé, že bez podstatných stavebních úprav by v těchto prostorách o více než
			 sto let později nemohlo být provozováno řeznictví a uzenářství. Konečně,
			 existuje evidentní a velmi silný veřejný zájem na tom, aby byly užívány jen
			 zkolaudované stavby (tedy např. nikoliv stavby postavené bez stavebního
			 povolení a ohrožující své okolí). Odporovalo by proto smyslu celého
			 kolaudačního řízení, pokud by kolaudační rozhodnutí bylo možno takříkajíc
			 "vydržet“. Jinak řečeno, protiprávní stav spočívající v užívání předmětných
			 prostor bez náležitého kolaudačního rozhodnutí nemohl být zhojen ani tím, že k
			 němu (protiprávnímu užívání) docházelo po dobu dvaceti let. 
  Skutkový stav: 
  NahoruUkončení užívání
 Žalobce se žalobou domáhal náhrady škody s příslušenstvím, jež mu
			 měla vzniknout v důsledku výzvy, kterou ho Stavební úřad v K. H. vyzval, aby
			 ukončil užívání provozovny s prodejem masa, uzenin a občerstvení (dále jen
			 "předmětné prostory"). OS pro Prahu 1 rozsudkem nárok žalobce zamítl. Soud
			 prvního stupně vycházel z následujících skutkových zjištění. Žalobce je osobou
			 samostatně výdělečně činnou, podnikající v oborech řeznictví a uzenářství a
			 hostinská činnost, přičemž za účelem výkonu své podnikatelské činnosti má
			 pronajaty předmětné prostory. Předmětné prostory byly v minulosti užívány jako
			 klenotnictví a jako prodejna občerstvení. dne 26. 4. 2001 podal hygienik
			 Okresního úřadu K. H. Stavebnímu úřadu podnět k provedení stavebního dohledu s
			 tím, že předmětné prostory jsou užívány v rozporu se stavebním zákonem. Dne 15. 5. 2001
			 proběhlo v předmětných prostorách místní šetření, přičemž s ohledem na zjištěné
			 nedostatky bylo dohodnuto, že v termínu do 31. 8. 2001 bude stavebnímu úřadu
			 podána žádost o stavební povolení. Dne 27. 9. 2001 vyzval stavební úřad
			 žalobce, aby do 31. 10. 2001 podal žádost o stavební povolení, na základě
			 kterého by předmětné prostory byly uvedeny do souladu s hygienickými, požárními
			 a provozními předpisy. Dne 1. 11. 2001 vlastníci domu, v němž se nacházejí
			 předmětné prostory (dále jen "předmětný dům“), podali žádost o vydání
			 stavebního povolení; dne 27. 3. 2002 bylo vydáno stavební povolení na stavbu
			 stavební úpravy přízemí domu – prodejna masa a uzenin, občerstvení, přípravna
			 hotových teplých pokrmů, prodejna zeleniny, provozní zázemí a zázemí pro
			 zaměstnance provozovny. Dne 8. 9. 2003 vyzval Stavební úřad vlastníky
			 předmětného domu, aby neprodleně požádali o kolaudaci stavby. Dne 8. 10. 2003
			 požádali vlastníci předmětného domu o kolaudaci stavby, kolaudační rozhodnutí
			 však nebylo vydáno, neboť při místním šetření konaném dne 30. 10. 2003 bylo
			 zjištěno, že žádné stavební úpravy nebyly provedeny. Dne 28. 1. 2004 vydal
			 stavební úřad výzvu, kterou vyzval žalobce a vlastníky předmětného domu, aby s
			 ohledem na skutečnost, že v předmětných prostorách nebyly provedeny stavební
			 úpravy dle vydaného stavebního povolení, užívání těchto prostor ukončili. Úkon
			 správního orgánu je dle soudu prvního stupně třeba posuzovat podle jeho obsahu,
			 pročež je nutno výzvu ze dne 28. 1. 2004 považovat nikoliv za výzvu vydanou dle § 102 odst. 1 zákona č. 50/1976 Sb., stavební
			 zákon (dále jen "stavební zákon“), ale za rozhodnutí dle § 96 odst. 1 stavebního zákona; žalobce měl právo se proti uložené povinnosti bránit odvoláním. Pokud žalobci
			 vznikla škoda, pak nikoliv nesprávným úředním postupem, ale nezákonným
			 rozhodnutím, přičemž však podmínkou odpovědnosti státu za škodu způsobenou
			 nezákonným rozhodnutím je zrušení tohoto nezákonného rozhodnutí. K odvolání
			 žalobce Městský soud v P. rozsudkem potvrdil rozsudek soudu prvního stupně.
  NahoruDovolání proti rozsudku
 Proti rozsudku odvolacího soudu podal žalobce (dále také
			 "dovolatel") dovolání, jehož přípustnost spatřuje dovolatel v § 237 odst. 1
			 písm. c) o. s. ř. Jako dovolací důvod uvádí, že rozhodnutí spočívá na
			 nesprávném právním posouzení věci dle § 241a odst. 2 písm. b) o. s. ř. Dovolatel ve svém dovolání především polemizuje se závěrem odvolacího soudu,
			 dle kterého stavební úřad byl oprávněn vydat výzvu dle § 102 odst. 1 stavebního zákona. Odůvodnění tohoto závěru navíc považuje za "značně nepřezkoumatelné". Další
			 právně významnou otázkou je dle dovolatele to, zda lze výzvou podle § 102 odst. 1 stavebního zákona nařídit okamžité ukončení užívání prodejny, která je kolaudovaná jako prodejna
			 od 19. století, i když nikoliv ke konkrétnímu účelu, a která je ke stejnému
			 účelu užívána 20 let. Dovolatel dále uvedl, že odvolací soud nepoučil účastníky
			 řízení podle § 118a o. s. ř., pročež je jeho rozhodnutí překvapivé.
  Výběr z odůvodnění rozhodnutí: 
 Jelikož napadený rozsudek odvolacího soudu není rozhodnutím měnícím
			 [§ 237 odst. 1 písm. a) o. s. ř.], ani potvrzujícím, poté, co předchozí
			 rozsudek soudu prvního stupně byl odvolacím soudem zrušen [§ 237 odst. 1
			 písm. b) o. s. ř.], přichází v úvahu přípustnost dovolání jen na základě § 237 odst. 1 písm. c) o. s. ř. Pro dovození přípustnosti dovolání ve
			 smyslu tohoto ustanovení by dovolací soud musel dospět k závěru, že napadené
			 rozhodnutí je ve věci samé po právní stránce zásadně významné. Jelikož se
			 dovolací soud doposud nezabýval právní otázkou, zda je stavební úřad oprávněn
			 vydat výzvu podle § 102 odst. 1
			 stavebního zákona, jakož ani právní otázkou, zda lze výzvou
			 podle § 102 odst. 1 stavebního
			 zákona nařídit okamžité ukončení užívání prodejny, která je
			 kolaudovaná jako prodejna od 19. století, i když nikoliv ke konkrétnímu účelu,
			 a která je ke stejnému účelu užívána 20 let, je dovolání přípustné.
 Podle § 98 stavebního
			 zákona ve znění zákona č. 83/1998 Sb. (dále jen "stavební zákon
			 v rozhodném znění") státní stavební dohled zajišťuje ochranu veřejných zájmů,
			 jakož i práv a právem chráněných zájmů právnických a fyzických osob,
			 vyplývajících z tohoto zákona, z předpisů vydaných k jeho provedení, ze
			 zvláštních předpisů, z územně plánovací dokumentace, z územních rozhodnutí, z
			 provádění stavby nebo její změny, z vlastností stavby při jejím užívání, z
			 odstranění stavby a z provádění terénních úprav, prací a zařízení podle tohoto
			 zákona.
 Podle § 99 stavebního
			 zákona v rozhodném znění orgány státního stavebního dohledu jsou
			 pověření pracovníci: a) stavebního úřadu, b) obcí, které nejsou stavebními
			 úřady, při výkonu působnosti podle § 122 a 124, a jiných orgánů státní správy oprávněných
			 zvláštními předpisy dozírat na provádění, užívání a odstraňování staveb v
			 mezích těchto předpisů.
  NahoruPravomoci stavebního úřadu
 Podle § 102
			 stavebního zákona v rozhodném znění zjistí-li orgán státního
			 stavebního dohledu na stavbě závadu, vyzve podle povahy věci stavebníka,
			 oprávněnou osobu nebo právnickou osobu nebo fyzickou osobu (podnikající podle
			 zvláštních předpisů) provádějící stavbu, aby zjednali nápravu, nebo upozorní
			 jiný odpovědný orgán, aby učinil potřebná opatření. Nedbá-li osoba výzvy orgánu
			 státního stavebního dohledu, vydá stavební úřad rozhodnutí, kterým nařídí
			 zjednání nápravy; při provádění stavby může stavební úřad práce na stavbě
			 zastavit. Odvolání proti rozhodnutí o zastavení prací nemá odkladný účinek. Po
			 zjednání nápravy lze v pracích na stavbě pokračovat jen na základě nového
			 rozhodnutí stavebního úřadu.
  NahoruVýzva orgánu státního stavebního dohledu
 Podle vyhlášky Ministerstva pro místní rozvoj č. 132/1998
			 Sb., kterou se provádějí některá ustanovení stavebního zákona (dále jen "vyhláška č. 132/1998 Sb."), výzva orgánu státního stavebního
			 dohledu může být provedena záznamem do stavebního deníku nebo do jednoduchého
			 záznamu o stavbě, písemným oznámením nebo do protokolu. Výzva obsahuje stručný
			 popis zjištěné závady, způsob a lhůtu zjednání nápravy, upozornění na následky
			 neuposlechnutí výzvy, jméno, příjmení a podpis osoby vykonávající státní
			 stavební dohled.
  NahoruStátní stavební dohled
 Státní stavební dohled představuje určitou formu kontrolní
			 (inspekční) činnosti, jejímž cílem je především zabezpečení veřejných zájmů a
			 dodržování povinností stavebníků, vlastníků staveb a dalších osob, které
			 souvisejí s prováděním, užíváním a odstraňováním staveb a které vyplývají z
			 obecně závazných právních předpisů (popř. některých technických norem).
			 Stavební úřad často provádí kontrolu na místě stavby, přičemž v případě, že při
			 této své činnosti zjistí nějaké pochybení (závadu, postup v rozporu se zákonem
			 apod.), je nutné operativně, tj. především pohotově a pružně, působit k jejímu
			 odstranění. Je zřejmé, že kontrolu na místě stavby (jakož např. ani záznam do
			 stavebního deníku) z povahy věci nemůže provádět stavební úřad jako takový, ale
			 pouze jeho pracovníci k této činnosti pověření – v terminologii zákona
			 označování jako státní stavební dozor. Ač to tedy z doslovného znění zákona
			 nemusí být na první pohled zcela zřejmé, státní stavební dohled není jakýmsi
			 autonomním orgánem státu nezávislým na stavebním úřadu, ale jeho činnost lze
			 mnohem spíše podřadit pod činnost samotného stavebního úřadu. Za této situace
			 nelze než uzavřít, že pochybení Stavebního úřadu v K. H. nelze spatřovat v tom,
			 že výzva ze dne 28. 1. 2004 byla označena jako výzva Stavebního úřadu v K. H.,
			 a nikoliv jako výzva státního stavebního dozoru.
  NahoruNepřezkoumatelnost odůvodnění rozsudku
 K námitce dovolatele týkající se nepřezkoumatelnosti odůvodnění
			 rozsudku odvolacího soudu nezbývá než uvést, že i když se odvolací soud s
			 právní otázkou, zda byl Stavební úřad v K. H. oprávněn vydat výzvu dle § 102 odst. 1 stavebního
			 zákona, vypořádal poněkud jiným způsobem než soud dovolací, své
			 úvahy srozumitelně objasnil. Dle přesvědčení dovolacího soudu tak odůvodnění
			 odvolacího soudu týkající se této právní otázky za nepřezkoumatelné považovat
			 nelze. Je evidentní, že nepřezkoumatelnost odůvodnění rozsudku odvolacího soudu
			 nelze spatřovat ani v tom, že se odvolací soud neztotožnil s právním názorem
			 dovolatele.
  NahoruUžívání stavby
 K otázce, zda lze výzvou podle §
			 102 odst. 1 stavebního zákona nařídit okamžité ukončení užívání
			 prodejny, která je kolaudovaná jako prodejna od 19. století, i když nikoliv ke
			 konkrétnímu účelu, a ke stejnému účelu je užívána 20 let.
 Podle § 85 stavebního
			 zákona v rozhodném znění stavbu lze užívat jen k účelu určenému
			 v kolaudačním rozhodnutí, popř. ve stavebním povolení. Změny ve způsobu užívání
			 stavby, v jejím provozním zařízení, ve způsobu nebo podstatném rozšíření
			 výroby, popřípadě činnosti, která by mohla ohrozit zdraví a život nebo životní
			 prostředí, jsou přípustné jen na základě rozhodnutí stavebního úřadu o změně v
			 užívání stavby. Změnu v užívání stavby, která je spojena se změnou stavby,
			 projedná stavební úřad ve stavebním řízení a po jejím dokončení provede
			 kolaudaci změny stavby.
 Zásadní stavební úpravy kvůli změnám v užívání
			 stavby
 Při posuzování otázky, zda v konkrétním případě dochází, či naopak
			 nedochází ke změně v užívání stavby, je třeba vycházet z požadavků zvláštních
			 předpisů chránících veřejné zájmy. Není tedy nutné, aby schválení stavebního
			 úřadu podléhala každá, byť sebemenší změna v užívání stavby, při níž prakticky
			 nedochází k žádným stavebním zásahům. Naproti tomu však změny v užívání
			 stavby, k nimž z povahy věci nemůže dojít bez provedení zásadních stavebních
			 úprav, schválení stavebního úřadu podléhají. Je přitom nepochybné, že změna
			 klenotnictví na provozovnu s prodejem masa, uzenin a občerstvení, tedy provoz,
			 při němž navíc může reálně dojít k ohrožení zdraví zákazníků, náleží do
			 posledně uvedené skupiny. Tento závěr by pak platil tím spíše, pokud by
			 předmětné prostory byly zkolaudovány jako prodejna již v 19. století, jak tvrdí
			 dovolatel. Je totiž zcela zřejmé, že bez podstatných stavebních úprav by v
			 těchto prostorách o více než 100 let později nemohlo být provozováno řeznictví
			 a uzenářství. Konečně, existuje evidentní a velmi silný veřejný zájem na
			 tom, aby byly užívány jen zkolaudované stavby. Odporovalo by proto smyslu
			 celého kolaudačního řízení, pokud by kolaudační rozhodnutí bylo možno
			 takříkajíc "vydržet". Jinak řečeno, protiprávní stav spočívající v užívání
			 předmětných prostor bez náležitého kolaudačního rozhodnutí nemohl být zhojen
			 ani tím, že k němu (protiprávnímu užívání) docházelo po dobu 20 let.
  NahoruUžívání bez kolaudace
 Za situace, kdy je v řízení v podstatě nesporné, že dovolatel užíval
			 předmětné prostory jako provozovnu s prodejem masa, uzenin a občerstvení, aniž
			 by tyto prostory k takovémuto užívání byly zkolaudovány, je pro posouzení věci
			 rozhodné zodpovězení otázky, zda stavební úřad byl oprávněn vyzvat dovolatele,
			 aby užívání předmětných prostor ukončil. Cílem výzvy vydané podle § 102 odst. 1 stavebního zákona je operativně působit na odstraňování nedostatků, a to nejen při provádění nebo
			 odstraňování staveb, ale rovněž při jejich užívání. Neexistuje přitom žádný
			 rozumný důvod, proč by prostřednictvím výzvy vydané podle §
			 102 odst. 1 stavebního zákona nemohl být odstraněn nedostatek
			 spočívající v užívání stavby bez kolaudačního rozhodnutí. Bylo by rovněž v
			 naprostém rozporu se smyslem a účelem stavebního zákona, pokud by stavební úřad
			 mohl osobě, která užívá stavbu bez kolaudačního rozhodnutí nebo v rozporu s
			 ním, uložit vysokou pokutu, ale nemohl by tuto osobu napřed vyzvat, aby
			 postupovala v souladu se zákonem. Pochybení pak nelze spatřovat ani v tom, že
			 dovolatel byl vyzván k okamžitému ukončení protiprávního jednání. Postup
			 stavebního úřadu před vydáním výzvy totiž nelze než označit vůči dovolateli za
			 benevolentní či shovívavý. Ač měl stavební úřad po více než dva roky možnost
			 zahájit řízení, v jehož důsledku by dovolateli mohla být udělena pokuta
			 dosahující výše jednoho milionu Kč, po celou tuto dobu se snažil s dovolatelem
			 dohodnout na smírném řešení věci. Za této situace se jeví stanovení byť zcela
			 minimální lhůty ke zjednání nápravy jako adekvátní a přiměřené.
  NahoruVady řízení
 K námitce, že odvolací soud nepoučil účastníky řízení podle §
			 118a o. s. ř., pročež je jeho rozhodnutí překvapivé.
 Jak již bylo uvedeno, namítané vady řízení nemohou samy o sobě
			 založit přípustnost dovolání. Jelikož je však dovolání dovolatele s ohledem na
			 výše uvedené přípustné, zabýval se dovolací soud i touto námitkou.
 Podle § 118a o. s. ř. ukáže-li se v průběhu jednání, že
			 účastník nevylíčil všechny rozhodné skutečnosti nebo že je uvedl neúplně,
			 předseda senátu jej vyzve, aby svá tvrzení doplnil, a poučí jej, o čem má
			 tvrzení doplnit a jaké by byly následky nesplnění této výzvy. Má-li předseda
			 senátu za to, že věc je možné po právní stránce posoudit jinak než podle
			 účastníkova právního názoru, vyzve účastníka, aby v potřebném rozsahu doplnil
			 vylíčení rozhodných skutečností.
 Dle ustálené judikatury Nejvyššího soudu (srov. rozsudek ze dne 5.
			 8. 2011, sp. zn. 22 Cdo 5178/2009) je překvapivým takové rozhodnutí, které
			 nebylo možno na základě zjištěného skutkového stavu, postupu odvolacího soudu a
			 dosud přednesených tvrzení účastníků, předvídat. Tak je tomu tehdy, pokud
			 odvolací soud posuzoval skutečnost, kterou žádný z účastníků řízení nikdy
			 netvrdil či nepopíral, popř. která nebyla předmětem posuzování soudu prvního
			 stupně. Překvapivými rozhodnutími jsou taková rozhodnutí, jejichž přijetím je
			 účastník řízení zbaven možnosti skutkově a právně argumentovat, nebo která z
			 pohledu předcházejícího řízení originálním způsobem posuzují rozhodovanou věc.
			 V posuzované věci pak rozhodnutí odvolacího soudu v žádném případě za
			 nepředvídatelné považovat nelze. Odvolací soud totiž založil své rozhodnutí na
			 posouzení právě těch právních otázek, jejichž řešení považoval v posuzované
			 věci za rozhodné i sám dovolatel (a kterými se výše zabýval i dovolací soud,
			 tj. tím, zda stavební úřad byl oprávněn vydat výzvu podle §
			 102 odst. 1 stavebního zákona a zda touto výzvou bylo možné
			 vyzvat dovolatele k okamžitému ukončení užívání předmětných prostor). Z důvodů
			 shora uvedených dospěl dovolací soud k závěru, že napadené rozhodnutí je věcně
			 správné.
  NahoruII.
  Stavební zákon: výrobek
			 plnící funkci stavby 
  Rozsudek Městského soudu v Praze ze dne 8. 12. 2010, sp. zn.
			 10 Ca 280/2008 
  Výrok: 
  NahoruVýrobek plnící funkci stavby
  Pojmu "výrobek plnící funkci stavby“ je nutno rozumět tak, že se
			 jedná o výrobek, který plní takovou funkci, jakou obvykle plní stavby ve smyslu § 2 odst. 3 stavebního zákona z
			 roku 2006. Nejpodstatnějším charakteristickým znakem výrobku plnícího funkci
			 stavby ve smyslu stavebního zákona je to, že se jedná o výrobek umístěný
			 na určitém konkrétním místě trvale nebo dlouhodobě. Takovým výrobkem může
			 být např. i silniční vozidlo. 
  Skutkový stav: 
  NahoruZákaz užívání výrobků, které plní funkci stavby
 Žalobce se domáhá přezkoumání rozhodnutí Magistrátu města P. (dále
			 jen "magistrát"), kterým bylo zamítnuto jeho odvolání proti rozhodnutí Úřadu
			 mětské části P. 21, stavebního úřadu (dále jen stavební úřad) a toto rozhodnutí
			 potvrzeno. Tímto rozhodnutím bylo žalobci podle § 108 odst. 2 stavebního zákona z roku
			 2006 zakázáno užívání výrobků, které plní funkci stavby, a to samostatného
			 objektu recepce a objektu WC a sprch pro návštěvníky a 24 mobilních objektů pro
			 ubytování návštěvníků, které byly umístěny bez souhlasu stavebního úřadu.
  NahoruVypořádání námitek vůči postupu stavebního úřadu
 Žalobce v první námitce nesouhlasí se způsobem, jakým se magistrát
			 vypořádal s jeho námitkami směřujícími vůči postupu stavebního úřadu při
			 opatřování důkazů. Podle názoru žalobce magistrát jako odvolací orgán v rámci
			 "správního uvážení“ volně vykládá zákon a pro odůvodnění nezákonného postupu
			 stavebního úřadu používá volně vyfabulované "argumenty“ nemající oporu v zákoně
			 jako jsou "veřejně přístupné místo“, "procesní ekonomie“, "chyby nedosáhly
			 intenzity“. Žalobce uvádí, že zákonnost je jen jedna a pokud zákon stanoví
			 podmínky pro provedení určitého úkonu, nelze jejich nedostatek zhojit volnou
			 fabulací v rámci správní úvahy. Předmětný pozemek je navíc pronajatý, přístup
			 na něj mají pouze platící návštěvníci koupaliště a osoby ubytované v kempu,
			 nejde tedy o náměstí, na které je umožněn vstup všem osobám. Také pracovníci
			 stavebního úřadu mohou na tuto plochu vstupovat, ale musí respektovat minimálně stavební zákon, což se v tomto případě
			 nestalo.
 Nesouhlas s výkladem pojmu "výrobek plnící funkci
			 stavby“
 Ve druhé žalobní námitce žalobce nesouhlasí s výkladem magistrátu k
			 pojmu "výrobek plnící funkci stavby“. Žalobce si je vědom toho, že posouzení
			 skutečnosti, zda se jedná o výrobek plnící funkci stavby a zda nemotorové
			 vozidlo může být tímto výrobkem, je problematikou dosud v judikatuře neřešenou,
			 a dále toho, že jde o oblast hraniční. Domnívá se však, že po dobu, po kterou
			 si mobilní domov zachová vlastnosti nemotorového vozidla, tj. přepravitelnost a
			 vlastnosti takové, jaké měl, když byl podle normy ČSN EN 1647 certifikován, je
			 vozidlem. Pokud tyto vlastnosti ztratí v důsledku toho, že se stane
			 nepřepravitelným např. proto, že je umístěn na podezdívku nebo spojen do
			 podoby, která převoz neumožňuje, stává se výrobkem plnícím funkci stavby. Pokud
			 si však zachová vlastnosti vozidla, je vozidlem a režim stavebního zákona se na něj nevztahuje
			 podobně jako na karavany nebo jiná motorová či nemotorová kempová vozidla.
			 Skutečnost, zda je kterékoli z výše zmíněných vozidel připojeno rozpojitelnou
			 přípojkou k přívodu elektřiny, vody či je umožněn odtok odpadních vod do
			 veřejné kanalizace, nemění nic na tom, že jde o vozidlo.
  NahoruMobilní domov
 Argumentace žalovaného, že nemotorové vozidlo musí být vybaveno
			 státní poznávací značkou a musí být za něj zaplaceno povinné ručení, je v
			 rozporu s normou ČSN EN 1647, kterou sám žalovaný v odůvodnění svého rozhodnutí
			 cituje, a podle níž jde o vozidlo, které není určeno k provozu na veřejných
			 komunikacích. Podle platné právní úpravy je registrace vozidla a zaplacení
			 povinného ručení požadavkem zákona pro silniční vozidla, u mobilního domova se
			 však jedná "o přepravitelné obytné vozidlo pro volný čas, které nesplňuje
			 požadavky na konstrukci a provoz silničních vozidel, ale je vybaveno pro
			 přepravu a je určeno pro dočasné nebo sezónní ubytování“, a tudíž se na něj
			 povinnost registrace a povinného ručení nevztahuje.
 Žalovaný ve vyjádření k podané žalobě uvedl, že setrvává na
			 odůvodnění napadeného rozhodnutí a navrhuje, aby byla žaloba zamítnuta. Uvádí
			 dále, že pokud by měly být mobilní domy posuzovány dle zákona č. 56/2001
			 Sb., musel by být takový dům natolik mobilní, tj. samostatně pojízdný či
			 tažený, že by byl přemisťován po pozemních komunikacích. Norma ČSN EU 1647 v
			 bodě 3.1 definuje mobilní domov jako "přepravitelné obytné vozidlo pro volný
			 čas, které nesplňuje požadavky na konstrukci a provoz silničních vozidel, ale
			 je vybaveno pro přepravu a určeno pro dočasné nebo sezónní ubytování“. Ze znění
			 normy je zřejmé, že mobilní domov je pro přepravu pouze vybaven, avšak není
			 samostatně pojízdný nebo tažený a uzpůsobený provozu na pozemních komunikacích.
			 Pokud by měl být podle § 2 odst. 3 zákona o provozu posuzován jako
			 přípojné nemotorové vozidlo, muselo by takové vozidlo splňovat požadavky § 6
			 odst. 1 zákona o provozu, tj. být přihlášeno k registraci a mít povinné
			 ručení.
 Pokud by měly být posouzeny dle § 2 odst. 2 zákona o provozu jako "zvláštní vozidlo vyrobené k jiným účelům, než k provozu na pozemních
			 komunikacích, které může být při splnění podmínek stanovených zákonem k provozu
			 na pozemních komunikacích schváleno“, bylo by možné ho za takovéto vozidlo
			 považovat pouze do momentu připojení na areálové rozvody. Ve chvíli, kdy je
			 splnění účelu užívání mobilního domu podmíněno osazením a stavbou sítí
			 technického vybavení, jedná se z hlediska stavebních předpisů o výrobek plnící
			 funkci stavby, přičemž funkcí stavby je v daném případě rekreace.
 Žalobce podal k tomuto vyjádření repliku, v níž zdůraznil, že
			 mobilní domov má jako vozidlo i prohlášení o shodě obsahující konstatování, že
			 jde o vozidlo. Pokud by bylo možné na vozidlo aplikovat § 108 stavebního zákona, bylo by třeba
			 předložit i doklad podle zvláštního předpisu prokazující shodu jeho vlastností
			 s požadavky na stavby podle §
			 156. Pokud nelze takový doklad získat, připojí se k ohlášení
			 technická dokumentace výrobce nebo dovozce, popř. další doklad, z něhož je
			 možné ověřit dodržení požadavků na stavby. Tento požadavek však nelze u
			 mobilního domova splnit, neboť takové doklady nelze opatřit. Názor, že
			 flexibilní a odpojitelné připojení k sítím by činilo z vozidla stavbu, by vedl
			 k absurdním závěrům a učinilo by výrobek plnící funkci stavby i z běžně
			 napojovaných karavanů.
 Dodatečně pak žalobce zaslal soudu stanovisko MMR, z něhož vyplývá,
			 že podle názoru ministerstva v případě, že je mobilní dům natolik mobilní, že
			 může být přemisťován po pozemních komunikacích, má charakter vozidla nebo
			 přívěsu, a tudíž není v režimu stavebního zákona.
 Městský soud v Praze žalobou napadené rozhodnutí, jakož i řízení,
			 které jeho vydání předcházelo, přezkoumal v rozsahu uplatněných žalobních bodů,
			 kterými je vázán, a vycházel přitom z následujícího skutkového a právního
			 stavu, který tu byl v době rozhodování správního orgánu.
  NahoruMístní šetření
 Dne 2. 6. 2008 provedl stavební úřad bez přítomnosti žalobce místní
			 šetření v areálu kempu, při němž bylo zjištěno, že v areálu jsou umístěny
			 mobilní domy, některé z nich jsou užívány. Na dveřích recepce byla vyvěšena
			 otvírací doba. V prostoru mobilhausů je upraveno sezení se slunečníky a
			 plastovým zahradním nábytkem, mobilhausy jsou napojeny na kanalizaci, plynové
			 bomby jsou odstaveny vně mobilhausů, komunikace pro příjezd k mobilhausům jsou
			 vysypány štěrkem.
  NahoruZákaz užívání výrobků, které plní funkci stavby
 Dne 11. 6. 2008 pak vydal stavební úřad rozhodnutí, kterým podle § 108 odst. 2 stavebního zákona žalobci zakázal užívání výrobků, které plní funkci stavby, a to: samostatného
			 objektu recepce, objektu WC a sprch pro návštěvníky a 24 mobilních objektů pro
			 ubytování návštěvníků na předmětných pozemcích.
  NahoruOdvolání proti rozhodnutí
 V odůvodnění rozhodnutí stavební úřad popsal zjištění učiněná při
			 místním šetření dne 2. 6. 2008 a uvedl, že užívání výrobků zakázal, protože
			 jsou umístěny bez předchozího povolení stavebního úřadu a protože nebyl
			 předložen doklad prokazující shodu jejich vlastností s požadavky na stavby
			 podle § 156 stavebního
			 zákona. Žalobce podal proti tomuto rozhodnutí odvolání, v němž
			 argumentoval obdobně jako v žalobě, když jednak poukazoval na nezákonný způsob
			 provádění místního šetření dne 2. 6. 2008, k němuž nebyl přizván, a jednak
			 dovozoval, že na předmětné mobilní domovy nelze § 108 stavebního zákona vztáhnout.
 V průběhu odvolacího řízení žalobce předložil žalovanému znalecký
			 posudek zpracovaný znaleckým ústavem, z jehož závěrů vyplývá, že předmětné
			 mobilní domy nejsou výrobkem plnícím funkci stavby a jedná se o nemotorové
			 přívěsné vozidlo s pevnou obytnou nástavbou.
  NahoruNezákonný postup stavebního úřadu?
 O odvolání rozhodl žalovaný rozhodnutím napadeným nyní žalobou tak,
			 že odvolání zamítl a rozhodnutí stavebního úřadu potvrdil. K námitce týkající
			 se nezákonného postupu stavebního úřadu při místním šetření magistrát uvedl, že
			 správcem pozemků, na nichž bylo šetření provedeno, je městská část P. K. Areál
			 koupaliště je místem veřejně přístupným, nelze proto vstup posoudit jako vstup
			 na cizí pozemek bez vědomí vlastníka. Ze správního spisu pak vyplývá, že ke
			 vstupu na stavby ani do staveb při tomto šetření nedošlo, když účelem šetření
			 bylo ověřit dodržování ustanovení stavebního zákona a výzvy k bezodkladnému
			 zastavení prací. Opatření důkazů tudíž odvolací orgán neshledal v rozporu se
			 zákonem.
 Protože podle § 108 odst. 2
			 stavebního zákona je rozhodnutí o zákazu užívání prvním úkonem v
			 řízení, nebyl stavební úřad povinen žalobci dávat možnost vyjádřit se ke
			 zjištěným skutečnostem. Případné pochybení stavebního úřadu při výkonu
			 stavebního dozoru by podle názoru žalovaného nemělo vliv na věcnou stránku
			 prvoinstančního rozhodnutí. Odvolací orgán by sledoval hledisko procesní
			 ekonomie, kdy není nutné ani vhodné rušit a vracet k novému projednání
			 rozhodnutí, kde vady řízení nebo chyby rozhodnutí nedosáhly takové intenzity,
			 která by měla za následek rozpor napadeného rozhodnutí s právními předpisy,
			 případně na jeho věcnou správnost.
  Výběr z odůvodnění rozhodnutí: 
  NahoruProvedení místního šetření
 Žalobní námitky vztahující se k postupu stavebního úřadu při místním
			 šetření soud důvodnými neshledal, na druhé straně se však nemohl zcela
			 ztotožnit ani s názorem žalovaného v tom, že stavební úřad byl oprávněn k
			 provedení místního šetření, aniž by žalobce k němu přizval nebo ho o něm
			 uvědomil. Podle § 172 odst. 1
			…