9.2.3.3
Materiály pro ploché střešní pláště a jejich technické
vlastnosti
Materiály pro ploché střešní pláště:
-
hydroizolační materiály,
-
tepelné izolace,
-
parotěsné zábrany,
-
spádové vrstvy,
-
nosné konstrukce.
NahoruI. HYDROIZOLAČNÍ MATERIÁLY
NahoruVodotěsné izolace všeobecně
Vodotěsné izolace všeobecně
Vodotěsné izolace jsou izolační materiály, výrobky určené pro
ochranu stavebních děl proti všem druhům vody. Používají se nejen pro střešní
pláště, ale i pro izolace spodních staveb, inženýrských a dopravních staveb,
izolace vlhkých a mokrých prostorů v interiérech atd.
Většinou se vyrábějí jako prefabrikáty na pevných liniových
výrobních zařízeních zejména asfaltové pásové a syntetické fóliové izolace.
Stěrkové izolace se vyrábějí ze hmot, které se připraví před aplikací mícháním
nebo smísením, ty se pak nanášejí na izolovanou plochu tak, že se vytváří
bezešvý povlak. V některých případech se vyztužují výztužnou mřížkou. V
poslední době se stále více objevují jednokomponentní stěrkové hmoty.
Strukturu hydroizolačních povlaků lze znázornit následující
strukturou (viz graf).
Struktura hydroizolačních povlaků
Z obrázku je patrné rozložení různých druhů hydroizolačních
materiálů
Asfalt je pro hydroizolace velmi důležitý, na výše uvedeném
obrázku jsou v oválech umístěny typy materiálů, kde se asfalty vyskytují.
V následující části se budeme zabývat jen zlomkem z různých druhů
hydro-izolačních materiálů, a to zejména:
-
asfaltovými hydroizolačními materiály (oxidované, SBS a APP,
modifikované),
-
syntetickými fóliemi (PVC a TPO, FPO),
-
syntetickými stěrkami (PMMA a PUR).
NahoruAsfaltové pásové vodotěsné izolace
Asfaltové pásové vodotěsné izolace
Asfaltové vodotěsné izolace jsou izolační materiály určené pro
ochranu stavebních děl proti všem druhům vody. Používají se nejen pro střešní
pláště, ale i pro izolace spodních staveb, inženýrských a dopravních staveb,
izolace vlhkých a mokrých prostorů v interiérech atd. Většinou se vyrábějí jako
prefabrikáty na pevných liniových výrobních zařízeních.
Pásové asfaltové hydroizolační materiály se zásadně vyrábějí ve stabilních výrobnách jako prefabrikované. Existuje několik
systémů výroby. Vždy se jedná o kontinuální výrobu, kterou je možné rozdělit na
dvě základní skupiny:
-
vložkové, kdy asfaltové vrstvy jsou oboustranně, případně
jednostranně nanášeny na nosnou výztužnou vložku,
-
bezvložkové, kdy jsou asfaltové materiály nanášeny na nosný
pás linky, který vytváří nosič tohoto materiálu po dobu výroby,
-
bezvložkové materiály se používají pouze ke specifickým
účelům.
Samozřejmě existují i varianty s dvěma vložkami atd.
Základní typy asfaltových hydroizolací:
NahoruFóliové vodotěsné izolace
Fóliové vodotěsné izolace
Fóliové vodotěsné izolace se vyrábějí ve stabilních výrobnách,
stejně jako asfaltové vodotěsné izolace. Opět existuje několik systémů, jak se
fólie vyrábějí, důležité je, že v případě použití výztužných vložek se tyto
vložky umisťují mezi dvě vrstvy syntetické fólie a kalandrují se k sobě.
Základní typy fóliových izolací:
-
Plastomery:
-
mPVC (měkčený polyvinylchlorid),
-
FPO, TPO (polyolefinické fólie),
-
HDPE, LDPE (polyetylen v různých formách),
-
ECB (etylen-kopolymer-bitumen),
-
PIB (polyizobutylen),
-
EVA nebo VAE (vinyl-acetát-etylen),
-
PEC nebo CPE (polyetylen-chlorid),
-
a řada dalších.
-
Elastomery:
-
EPDM (etylen-propylen-dien-monomer),
-
CSM, CSPE (chlorovaný polyetylen),
-
NBR (nitryl-kaučuk),
-
IIK (izobutylen-izopren-kaučuk),
-
POCB (polyolefin-kopolymer-bitumen),
-
a řada dalších.
NahoruStěrkové izolace
Stěrkové izolace
Stěrkové izolace se vyrábějí z jednotlivých komponentů přímo na
stavbě. Jednolité komponenty jsou produktem chemické výroby. Stěrky mohou být
dvou- nebo jednokomponentní, ale i vícekomponentní s tím, že další komponenty
plní některé ze specifických úkolů, například urychlovače, nebo naopak
zpomalovače tvrdnutí, tuhnutí, inhibitory prorůstání kořínků atd.
Při realizaci velmi závisí na kvalitě finální přípravy stěrkové
izolace, obecně jsou stěrky citlivější na realizaci než ostatní vodotěsné
izolace.
U stěrkových izolací existuje mnoho variant, které mohou výše
uvedené jednoduché schéma výrazně zkomplikovat.
Základní typy stěrkových vodotěsných izolací:
-
polyuretanové (PU, PUR):
-
jednokomponentní,
-
dvoukomponentní bez rozpouštědel,
-
dvoukomponentní s nadouvadly jako stříkané pěnové
polyuretany,
-
akryláty (AY) nebo matakrylátové pryskyřice (MMA):
-
jednokomponentní, většinou jako disperze,
-
dvoukomponentní s rozpouštědly,
-
nenasycené polyestery (Ungesättige Polyester UP) NP:
-
jednokomponentní s akcelerátory,
-
dvoukomponentní s rozpouštědly,
-
dvoukomponentní s dodatečnými katalyzátory, akcelerátory
nebo retardéry,
-
epoxidové pryskyřice (EP):
-
chlorovaný polyetylen (CSM):
-
dvoukomponentní s rozpouštědly,
-
jednokomponentí vytvrzované vzdušnou vlhkostí,
-
deriváty syntetických kaučuků,
-
rozpuštěné termoplasty (PIB, PA, PVAC):
-
bitumenové stěrky, nátěry a mastily:
-
jednokomponentní jako emulze,
-
jednokomponentní s rozpouštědly,
-
neplatné experimenty:
Vrchní povrchová úprava
Struktura hydroizolačních materiálů, jednotlivé komponenty –
asfaltové pásy
Funkcí povrchové úpravy je primární ochrana proti UV záření,
popřípadně proti dalším agresivním vlivům, které by mohly při dlouhodobém
působení poškodit hydroizolační funkci živičných vrstev.
-
Hydrofobní úprava posypem:
-
minerální posyp (drcená břidlice),
-
keramický posyp (drcená keramika),
-
profilovaná kovová (hliníková) fólie (může být barevně
upravena, např. podle barevnosti RAL):
-
hladká kovová fólie (u samolepicích materiálů, minimálně
použitelná pro vnější expozici).
Tyto vrstvy plní vlastní vodotěsnou funkci a zároveň chrání
výztužnou vložku. Musí mít dostatečnou soudržnost k výztužné vložce. Pro
pevnostní a elastické vlastnosti je v případě použití modifikovaných asfaltů
rozhodující výztužná vložka.
Asfaltová hmota se skládá z:
-
živičné hmoty (Asfalty je možno vyrobit ze všech druhů rop,
které se na světě těží. Ovšem kvalita primární suroviny výrazně ovlivňuje
výsledný výrobek. Obecně je výhodnější používat pro výrobu nejkvalitnější ropy
vzniklé ve slané vodě. Sladkovodní ropy obsahují výrazné množství síry, která
má negativní vliv na výsledný hydroizolační materiál.),
-
plniva (jemně mletého) [Jemně mletá plniva z vápenné
(křídové), čedičové nebo břidličné moučky.],
-
modifikátoru (SBS styren-butadien-styren, APP ataktický
polypropylen, polyolefiny, popřípadě jejich kombinace, ale i jiné druhy. Schéma
jednotlivých modifikátorů viz následující obrázek.) SBS a APP jsou nejčastěji
používané modifikátory,
-
dalších komponentů regulujících některé vlastnosti vlastního
hydroizolačního materiálu, jako je odolnost vůči vyšším teplotám, hořlavost
atd.
NahoruVýztužná vložka
Výztužná vložka
Zajišťuje pevnostní a elastické vlastnosti hydroizolačního
materiálu. Průtažnost živičných hmot bez výztužných vložek se pohybuje ve
stovkách procent. Průtažnost výztužných vložek na bázi skla se pohybuje do max.
10 %, u polyesterových vložek v desítkách procent. Aby bylo zajištěno kvalitní
přenesení silových namáhání, je nutná penetrace vložek – z hlediska funkčního
je nejvýhodnější modifikace živicí, a to stejných vlastností jako mají obě
sousední živičné vrstvy. To je ovšem technologicky velmi náročné, takže mnoho
firem používá pro impregnaci (penetraci) oxidované asfalty.
Výztužné vložky jsou:
-
skleněné (tkané i netkané),
-
polyesterové (tkané i netkané),
-
směsné (skleněná osnova s polyesterovou netkanou textilií
atd.),
-
kovové fólie,
-
kovová pletiva,
-
ostatní (V minulosti se používaly vložky, např. na bázi
celulózových vláken atd. Tyto vložky, které byly nasákavé a biologicky
degradovaly, se již nesmí při výrobě používat. To platí všeobecně.
Hydroizolační materiál nesmí být nasákavý a nesmí podléhat biologické
degradaci.).
V některých případech je možno užít i dvouvložkové materiály,
ovšem vzhledem k ostatním je jejich užití velmi řídké (většinou pouze pro
speciální účely).
Pro kvalitní pásy je nutno používat i kvalitní výztužné vložky.
Při použití nekvalitních nebo nevhodných vložek dochází k objemovým změnám,
šavlovitosti nebo i k delaminaci asfaltového pásu na jednotlivé vrstvy.
Velmi závažným problémem hydroizolačních materiálů je jejich
delaminace při použití vložek s velkou plošnou hmotností, které se obtížně
penetrují.
Primární asfaltová vrstva
Výztužná vložka se na výrobní lince obvykle penetruje (prosycuje)
asfaltovou hmotou, která zajistí soudržnost vnitřní a vnější asfaltové vrstvy.
Nejen z technologického, ale i cenového hlediska se často vyskytuje méně
hodnotné řešení s penetrací vložky oxidovaným asfaltem. Výrazně kvalitnější ale
i technologicky náročnější je penetrace vložky modifikovaným asfaltem, ten je
stejný, jaký je použit na vnější a vnitřní asfaltovou vrstvu. Penetrace
výztužné vložky z oxidovaných asfaltů výrazně zhoršuje kvalitativní vlastnosti
výsledného izolačního materiálu. Střed, který má zcela jiné technické
vlastnosti, časem působí jako separační vrstva a způsobuje delaminaci
izolačního pásu.
Tabulka Vlastnosti asfaltových vrstev
Vnitřní povrchová úprava
Vnitřní povrchová úprava zajišťuje, že se hydroizolační povlak
nespeče v průběhu skladování, a reguluje též sílu navařování.
Jako vnitřní povrchová úprava se používá:
Při použití fólií na vnitřní povrchovou úpravu jsou optimální
materiály, které mají tuto fólii velmi tenkou. Při větších tloušťkách se
objevují problémy při navařování a svařování.
Kromě hladkého spodního povrchu může být tato část hydroizolačního
materiálu opatřena pruhy (případně body, kruhy, obdélníky apod.), které jsou ze
samolepicího nebo alespoň z lehce tavitelného asfaltu. Tato úprava nahrazuje
mikroventilační nebo plošně dilatační vložku, kterou je nutno aplikovat pod
materiály s hladkou úpravou vnitřního povrchu.
V případě některých speciálních účelů je možné, aby byl vnitřní
povrch např. z hrubozrnného posypu, z textilie ze syntetických vláken nebo z
polyetylenové prostorové smyčkové rohože. Takto upravené pásy se užívají
zejména pro sanace a rekonstrukce, kdy spodní plocha hydroizolačního materiálu
musí mít mikroventilační efekt – odvádí vlhkost k odvětrávacím prvkům v
hydro-izolačním povlaku.
Úprava okrajů
Obecně mohou být bez posypu jak podélné, tak i příčné přesahy
hydroizolačních materiálů (vyskytují se však velmi zřídka). Veškeré přesahy je
vhodné řešit tak, aby byly maximálně vhodné pro navařování a ostatní způsoby
spojování.
Základní technické vlastnosti asfaltových hydroizolačních
materiálů
Technické vlastnosti hydroizolačních materiálů jsou vztaženy k
jejich použití, toto rozdělení je podobné u asfaltových i u syntetických
materiálů. U asfaltových hydroizolačních materiálů je výrazný rozdíl
technických vlastností jedno- a dvouvrstevných hydroizolačních povlaků.
Asfaltové hydroizolační materiály určené pro mechanické kotvení v
jedné vrstvě: