6.16.13
Jednotlivé případy soudních rozhodnutí XII.
JUDr. Petr Tégl, Ph.D.
Územní řízení: Dělení nebo scelování pozemků
Rozsudek Nejvyššího správního soudu ze dne 29. 3. 2011, sp.
zn. 2 As 107/2010
Výrok:
NahoruDělení nebo scelování pozemků
Žadatelem v řízení o dělení nebo scelování pozemků dle § 82 odst. 2 stavebního zákona je
vlastník pozemku, který má být rozdělen nebo scelen. Vlastníkům sousedních
pozemků přiznává § 85 odst. 2 písm. b) tohoto zákona
postavení účastníků řízení.
Skutkový stav:
NahoruKdo je žadatelem
Rozhodnutím Magistrátu města B. bylo zrušeno usnesení úřadu městské
části B.-střed o zastavení řízení ve věci dělení pozemků p. č. 538 a 655/1 v k.
ú. S.B., město B., jejichž vlastníkem je Česká republika (dale jen "ČR"), a
zároveň bylo vysloveno, že se předmětné řízení zastavuje. Prvostupňový správní
orgán řízení zastavil s poukazem na §
66 odst. 1 písm. c) správního řádu (dále jen "SŘ"), neboť žadatel (stěžovatel) nedoplnil žádost ve lhůtě
stanovené usnesením o přerušení řízení, v němž je uvedeno, že žádost o dělení
předmětných pozemků neobsahovala dostatečné podklady pro to, aby mohla být
posouzena. Nezbytnými podklady mínil prvostupňový správní orgán ve vztahu k
pozemku p. č. 655/1 buď plnou moc k podání žádosti o dělení pozemku od
společnosti R., a. s., která je vlastníkem sousedních pozemků p. č. 665/2,
665/3, 656, 657, 658, 659 a 660, nebo přímo žádost této společnosti o dělení
výše uvedeného pozemku p. č. 655/1. Ve vztahu k pozemku p. č. 538 šlo buď o
plnou moc k podání žádosti o dělení pozemku od osoby zúčastněné na řízení
(resp. jejího právního předchůdce), která je vlastníkem sousedního pozemku p.
č. 539, nebo přímo o žádost osoby zúčastněné na řízení o dělení výše uvedeného
pozemku p. č. 538. Rozhodnutí žalovaného vyšlo z toho, že řízení o dělení
pozemku může být zahájeno pouze na žádost podanou všemi vlastníky všech
dotčených pozemků a staveb na nich, které jsou předmětem rozhodnutí. V daném
případě tak žádost měla být podána jak stěžovatelem, tak společností R., a. s.,
resp. osobou zúčastněnou na řízení. Ty však s dělením pozemků nesouhlasily, tím
méně se k žádosti připojily. Vzhledem k tomu, že žádost byla podána pouze
stěžovatelem, nebylo řízení o dělení uvedených pozemků vůbec zahájeno. Kroky
učiněné správním orgánem první instance tak byly nezákonné. Proto žalovaný jeho
rozhodnutí zrušil a řízení zastavil. Krajský soud (dale jen "KS") v B. následně
závěry žalovaného nyní napadeným rozsudkem potvrdil.
Kasační stížností podanou v zákonné lhůtě se žalobce jako stěžovatel
domáhá zrušení rozsudku KS, kterým byla zamítnuta jeho žaloba proti výše
uvedenému rozhodnutí žalovaného. Stěžovatel v kasační stížnosti výslovně uvádí,
že uplatňuje důvody podle § 103 odst. 1 písm. a), b) zákona č. 150/2002 Sb.,
soudní řád správní (dále jen "SŘS“). Vzhledem k tomu, že z obsahu kasační
stížnosti neplynou žádné námitky podřaditelné pod písm. b) citovaného
ustanovení, ale kasační stížnost obsahuje toliko polemiku s právním názorem
soudu, je ve skutečnosti podána jen pro důvod zakotvený v § 103 odst. 1
písm. a) SŘS.
NahoruZásah do vlastnického práva
Stěžovatel uvádí, že nesouhlasí se závěrem KS, že pozemky ve
vlastnictví osoby zúčastněné na řízení a společnosti R., a. s., jsou tzv.
pozemky dotčenými. V tomto ohledu stěžovatel rozsudku vytýká, že neprovedl
úvahu nad tím, jakým konkrétním způsobem mohou být dané společnosti dotčeny a
na jakých svých konkrétních právech. Naopak skutečnost, že stěžovateli je
znemožněno provést rozdělení pozemku v jeho správě (jde o majetek ČR), znamená zásah do vlastnického práva a do dispozice s ním. Z uvedených
důvodů stěžovatel navrhuje, aby zdejší soud rozsudek KS zrušil a věc mu vrátil
k dalšímu řízení.
Výběr z odůvodnění rozhodnutí:
NahoruKdy je možné vydat rozhodnutí
V daném případě je spor veden o výklad § 82 stavebního zákona (dale jen "SZ"). Toto
ustanovení upravuje zvláštní typ územního rozhodnutí – konkrétně rozhodnutí o
dělení nebo scelování pozemků [§
77 odst. 1 písm. d)]. Dle § 82
odst. 1 takové rozhodnutí stanoví podmínky pro nové rozdělení
nebo scelení pozemků. Významné je pro danou věc znění odstavce 2, dle něhož rozhodnutí
o dělení nebo scelování pozemků je možno vydat pouze na žádost podanou všemi
vlastníky všech dotčených pozemků a staveb na nich, které jsou předmětem
rozhodnutí. Dleodstavce 3 se pak toto
rozhodnutí nevydává, pokud podmínky pro dělení nebo scelení pozemků jsou dány
regulačním plánem, jiným rozhodnutím stavebního úřadu nebo rozhodnutím podle
zvláštního právního předpisu, popřípadě není důvodné stanovit podmínky pro
dělení nebo scelování pozemků.
NahoruŽádost o rozdělení pozemků
V posuzovaném případě stěžovatel požadoval rozdělení pozemků p. č.
538 a 655/1, jejichž vlastníkem je ČR a které spravuje stěžovatel (§ 2 odst.
1 zákona č. 569/1991 Sb., o Pozemkovém fondu ČR, ve spojení s § 17 odst.
1 zákona č. 229/1991 Sb., o úpravě vlastnických vztahů k půdě a jinému
zemědělskému majetku, ve znění pozdějších předpisů). Pozemek p. č. 655/1 má
podlouhlý a perforovaný tvar. Perforace tvoří řada malých pozemků ve
vlastnictví společnosti R., a. s. Zdejší soud je toho názoru, že názornější než
obsáhlý popis toho, jak předmětný pozemek vypadá, bude uveřejnění katastrální
mapy (dotyčný pozemek je v ní barevně zvýrazněn). Pozemek p. č. 538 má rovněž
podlouhlý a perforovaný tvar. Perforaci tvoří malý pozemek ve vlastnictví osoby
zúčastněné na řízení.
NahoruRozhodnutí se vydává na žádost
Významné je, že z citovaného § 82
odst. 2 SZ plyne, že rozhodnutí se vydává toliko na
žádost. Předmět rozhodnutí tak nemůže být širší než předmět žádosti. V
žádosti se přitom stěžovatel domáhal rozdělení pozemků p. č. 538 a 655/1.
Dělení ostatních pozemků stěžovatel nepožadoval (a ani nemohl, neboť nejsou v
jeho vlastnictví). Podrobně je tento požadavek rozveden ve formuláři uvedené
žádosti, jehož náležitosti jsou dány vyhláškou Ministerstva pro místní
rozvoj č. 503/2006 Sb., o podrobnější úpravě územního
řízení, veřejnoprávní smlouvy a územního opatření, z něhož je
patrné, že pozemky ve vlastnictví osoby zúčastněné na řízení i společnosti R.,
a. s., měly zůstat beze změny. Rozděleny měly být jen pozemky ve vlastnictví
ČR.
NahoruZásada dispoziční
Řízení upravené v § 82
odst. 2 SZ je ovládáno zásadou dispoziční, neboť zahájení
řízení, skutečnost, zda bude v řízení pokračováno, a koneckonců i předmět
řízení jsou v dispozici žadatele, který má subjektivní zájem na daném řízení.
Jak uvádí odborná literatura (Hendrych D. a kol.: Správní právo. Obecná část.
5. vydání. Praha: C. H. Beck, 2003, s. 316): "Účastník řízení určuje ve svém
návrhu předmět řízení, kterým je správní orgán vázán. Účastník, který podal
návrh na zahájení řízení, může tento návrh vzít rovněž až do pravomocného
rozhodnutí ve věci zpět, nestanovil-li by ovšem zákon, že je k zastavení řízení
nezbytné splnění ještě dalších podmínek.“
NahoruVymezení předmětu řízení
Předmět řízení v daném případě tak byl vymezen zcela jasně – šlo o
dělení uvedených pozemků ve vlastnictví ČR. Právě tyto pozemky měly být
předmětem rozhodnutí. To přiznává i rozhodnutí žalovaného. Z ustanovení § 82 odst. 2 SZ přitom plyne,
že uvedené rozhodnutí se podává pouze na žádost vlastníků dotčených pozemků,
které jsou předmětem rozhodnutí. V posuzované věci byly předmětem shora
vymezené pozemky ve výlučném vlastnictví ČR, a tedy je to pouze stěžovatel, kdo
byl oprávněn podat žádost. K tomu, aby žádost byla v tomto ohledu bez vad, není
třeba, aby se k ní připojil vlastník pozemků sousedních, neboť ty děleny být
neměly, a nejsou tedy předmětem rozhodnutí dle § 82 odst. 2 SZ. KS v tomto směru
nesprávně vychází ve skutečnosti pouze z izolovaného slovního spojení "dotčené
pozemky“, uvedeného v § 82 odst. 2
SZ. Ve skutečnosti však je třeba k tomuto spojení nerozlučně
přiřadit následující vedlejší větu přívlastkovou ("které jsou předmětem
rozhodnutí“). Žadatelem tedy není vlastník pozemků jakkoliv dotčených, ale
pouze těch dotčených, které jsou předmětem rozhodnutí, tj. těch, které mají být
děleny (resp. scelovány – proto je v § 82
odst. 2 stavebního zákona užito slovo "pozemky“ v množném
čísle).
KS tedy pochybil, pokud přijal názor žalovaného, že k zahájení
řízení o dělení pozemků je v daném případě třeba, aby se k žádosti připojila i
uvedená obchodní společnost a osoba zúčastněná na řízení. Jejich pozemky děleny
být neměly a nejsou pochopitelně ani součástí předmětných pozemků, které děleny
být měly, neboť jde o pozemky samostatné, jakkoliv je poloha každého z nich
vůči jedinému sousednímu pozemku (tj. pozemku p. č. 538, resp. p. č. 655/1)
specifická. Není v tomto ohledu zcela přesné tvrzení KS, že tyto pozemky leží
"uvnitř“ pozemků p. č. 538 a 665/1. Taková formulace by mohla totiž svádět k
závěru, že tyto pozemky jsou součástí pozemku většího; ve skutečnosti tomu tak
však není – všechny pozemky jsou v katastru nemovitostí vedeny samostatně.
Nesprávný závěr činí KS také z jím citovaného komentáře ke
stavebnímu zákonu (Hegenbart M., Sakař B. a kol.: Stavební zákon. Komentář. Praha: C. H.
Beck, 2008, s. 200). Také z této citace totiž vyplývá, že žádost podávají
vlastníci všech dotčených pozemků, které mají být předmětem rozhodnutí. Sám KS
pak – v rozporu se svými ostatními závěry – dospívá k tomu, že předmětem
rozhodnutí měly být právě pozemky p. č. 538 a 665/1.
NahoruÚčastníci řízení
Skutečnost, že osoba zúčastněná na řízení ani společnost R., a. s.,
nepodaly žádost o dělení pozemků p. č. 538 a 665/1 (a ani podat nemohly, neboť
nejde o pozemky v jejich vlastnictví), a dokonce vyjádřily písemný nesouhlas s
dělením sousedních pozemků, tak nemá vliv na samotný fakt zahájení řízení. Tyto
společnosti nebyly v postavení žadatele, což ale zdaleka nevylučuje to, že byly
účastníkem řízení. Rozhodnutí o dělení nebo scelování pozemků dle § 82 SZ je totiž rozhodnutím územním
(§ 76 a násl. tohoto
zákona), vydávaným v územním řízení (§
84 a násl. tohoto zákona). Účastenství v územním řízení definuje § 85 SZ. Jeho odstavce 3 vylučuje z účastenství
nájemce bytů, nebytových prostor nebo pozemků. Podleodstavce 1 je naopak účastníkem řízení a)
žadatel, b) obec, na jejímž území má být požadovaný záměr uskutečněn. Podle odstavce 2 platí, že účastníky
územního řízení dále jsou:
-
vlastník pozemku nebo stavby, na kterých má být požadovaný záměr
uskutečněn, není-li sám žadatelem, nebo ten, kdo má jiné věcné právo k tomuto
pozemku nebo stavbě, nejde-li o případ uvedený v písmenu d),
-
osoby, jejichž vlastnické nebo jiné věcné právo k sousedním
stavbám anebo sousedním pozemkům nebo stavbám na nich může být územním
rozhodnutím přímo dotčeno,
-
osoby, o kterých tak stanoví zvláštní právní předpis,
-
společenství vlastníků jednotek podle zvláštního právního
předpisu zákon č. 72/1994 Sb., o vlastnictví bytů; v případě, že
společenství vlastníků jednotek podle zvláštního právního předpisu nemá právní
subjektivitu, vlastník, jehož spoluvlastnický podíl na společných částech domu
činí více než jednu polovinu.
Žadatelem dle § 85
odst. 1 SZ je v tomto typu řízení vlastník pozemku, který
má být rozdělen (nebo scelen). Osoba zúčastněná na řízení ani společnost R., a.
s., takové postavení nemá a mít nemůže; jim přináleží postavení dle § 85 odst. 2 písm. b) SZ.
Pozemky těchto společností nejsou sice předmětem rozhodnutí, ale mohou být
tímto rozhodnutím přímo dotčeny. Toto dotčení je dáno tím, že případné
rozdělení předmětných pozemků ve vlastnictví státu by mohlo zkomplikovat
přístup k pozemkům ve vlastnictví uvedených obchodních společností a výkon
vlastnického práva na těchto pozemcích. To ostatně vyplývá i z obsáhlé KS
citované judikatury (na kterou poukazuje ve svém vyjádření i osoba zúčastněná
na řízení), která vychází z teze, že účastenství v územním řízení (ovšem
nikoliv v postavení žadatele) má být vykládáno extenzivně, resp. že takto má
být vykládána možnost přímého dotčení na právech či povinnostech dle § 85 odst. 2 písm. b) SZ.
Postačí pouhá možnost přímého dotčení na právech a bude nutné s takovou
fyzickou či právnickou osobou jednat jako s účastníkem územního řízení, a to do
doby, kdy bude jednoznačně možné vyloučit, že práva či povinnosti takové osoby
nemohou být za žádných okolností dotčena. V daném případě je navíc nutno
upozornit, že pozemky obchodních společností s pozemky předmětnými
bezprostředně sousedí, a to způsobem velmi specifickým. Použít rozšiřujícího
výkladu tak není ani třeba (ten se uplatní zejm. ve vztahu k tzv. nemezujícím
sousedům, což není daná situace). KS v tomto ohledu citoval z judikatury
vskutku obsáhle (rozsudek NSS ze dne 18. 2. 2010, č.j. 5 As 36/2009 - 123, www.nssoud.cz , rozsudek téhož
soudu ze dne 5. 11. 2007, č.j. 8 As 27/2006 - 70, publ. pod č. 1455/2008 Sb.
NSS, nález Ústavního soudu ze dne 22. 3. 2000, sp. zn. Pl. ÚS 19/99, publ. pod
č. 96/2000 Sb. apod.).
KS tedy zaměnil účastenství v řízení dle § 85 odst. 2 písm. b) SZ s
pozicí účastníka-žadatele dle § 82
odst. 2 SZ. Osoba zúčastněná na řízení ani společnost R., a. s.,
nebyla žadatelem, a proto nemohla svým postojem způsobit, že předmětné řízení
nebylo vůbec zahájeno (to bylo plně v dispozici stěžovatele). Pozice uvedených
společností jim umožní v zahájeném řízení vystupovat jako jeho účastníci, což
se konkrétně může projevit např. podáváním námitek dle § 89 SZ (budou-li uplatněny v souladu s tímto
ustanovením – zejm. vizodstavcích
1, 3 a 4), přičemž stavební úřad o nich rozhodne na základě kritérií
uvedených v § 89 odst. 5 SZ.
Obdobné závěry jako v tomto rozsudku vyslovil zdejší soud i ve svém předešlém
rozsudku s připodobitelnou skutkovou situací ze dne 25. 3. 2011, č.j. 2 As
102/2010 - 100.
NSS na základě výše uvedených důvodů dospěl k již předestřenému
závěru, že napadený rozsudek KS dospívá k nesprávnému právnímu závěru dle §
103 odst. 1 písm. a) SŘS, a proto musel tento rozsudek zrušit a věc vrátit
KS k dalšímu řízení.
II.
Právo vlastnit majetek a povinnost vlastníka pozemní komunikace
chránit vlastníky sousedících nemovitostí před hlukem z této komunikace
Střet soukromého a veřejného práva
Nález Ústavního soudu ze dne 11. 1. 2012, sp. zn. I. ÚS
451/11
Výrok:
NahoruSousedské právo
Právní úprava tzv. sousedského práva (de lege lata v § 127
OZ) představuje regulaci kolize dvou (více) subjektivních práv,
typicky práv vlastnických. V takové situaci je nutnou podmínkou konečného
rozhodnutí sporu využití všech možností minimalizace zásahu do některého z
nich. Tento příkaz k optimalizaci lze normativně odvodit z čl. 4 odst. 4
LZPS, podle kterého základních práv a svobod musí být šetřeno při používání
ustanovení o mezích základních práv a svobod, tudíž analogicky rovněž v případě
jejich omezení v důsledku jejich vzájemné kolize.
NahoruKolize dvou vlastnických práv
Při aplikaci právní úpravy sousedského práva při kolizi dvou
vlastnických práv je nezbytné zohlednit skutečnost že ustanovení § 127
OZ je na úrovni jednoduchého práva výronem regulace vlastnického
práva v Listině základních práv a svobod, především v jeho sociálně ekonomickém
pojetí vyjádřeném lapidárně převzetím tzv. Hedemannovy koncepce v čl. 11
odst. 3 LZPS: "Vlastnictví zavazuje", s navazujícím zákazem jeho zneužití
na újmu práv druhých anebo v rozporu se zákonem chráněnými obecnými zájmy.
Zákonodárce, resp. ústavodárce, tak respektoval nepopíratelný poznatek, že
vlastnictví neznamená absolutní svobodu vlastníka při výkonu jednotlivých
oprávnění tvořících obsah vlastnického práva, ale že vlastníkova svoboda je
vymezena zákonem, že vlastnictví lze vykonávat jen v jeho mezích.
Nahoru"Míra přiměřená poměrům"
Tato hlediska obecné soudy nezohlednily v posuzované věci, neboť
nedostatečně vzaly v úvahu specifika obecného užívání místní pozemní komunikace
ve vlastnictví obce a důsledky automobilového provozu na její okolí, a tím
nerespektovaly podmínku pro rozlišení přípustných a nepřípustných zásahů do
vlastnického práva, tj. "míru přiměřenou poměrům". Tato podmínka, z pohledu
testu proporcionality, je v souladu s ústavními principy omezení základního
práva na ochranu majetku. Ústavní soud má tedy za to, že obecné soudy v situaci
kolize dvou základních práv neodůvodněně preferovaly ochranu vlastnického práva
vedlejších účastníků, jako vlastníků nemovitostí bezprostředně sousedících s
pozemní komunikací, čímž současně zasáhly ústavně nekonformním způsobem do
vlastnického práva stěžovatele. Pro danou věc je též právně významné, že obec,
jakožto vlastník místní komunikace, je povinna strpět obecné užívání této
komunikace bez možnosti regulovat provoz na ní. Takové oprávnění náleží (s
výjimkami stanovenými v § 24 odst. 8 zák. č. 13/1997 Sb.,
týkajících se případů, kdy hrozí nebezpečí z prodlení), a to i v případě
uzavření či částečného uzavření místní komunikace ve smyslu § 24 odst. 2 tohoto zákona,
příslušnému silničnímu správnímu úřadu; s vlastníkem pozemní komunikace je
žádost o uzavírku pouze projednána. Analogicky lze poukázat na vyloučení
odpovědnosti obce za škody vyplývající z provozu na pozemních komunikacích, jež
je přímo zakotveno v § 27 odst. 4 zák. č. 13/1997 Sb.,
podle něhož platí, že vlastník dálnice, silnice, místní komunikace nebo
chodníku odpovídá podle obecných právních předpisů vlastníkům sousedních
nemovitostí za škody, které jim vznikly v důsledku stavebního stavu nebo
dopravně technického stavu těchto komunikací; neodpovídá však za škody vzniklé
vlastníkům sousedních nemovitostí v důsledku provozu na těcht o pozemních
komunikacích. S přihlédnutím k těmto skutečnostem je pojmově vyloučeno, aby
vlastníkovi pozemní komunikace byla uložena povinnost zdržet se rušení hlukem
pocházejícím z provozu na ní "mechanickou" aplikací § 127 OZ.
Skutkový stav:
Ústavní stížností se stěžovatel Hlavní město P. (dále jen ,,HMP")
domáhá zrušení rozsudku Nejvyššího soudu (dále jen "NS") ze dne 24. 11. 2010 a
tvrdí, že jím byla porušena jeho ústavně zaručená práva zakotvená v čl. 2, čl. 4 odst. 1 a odst. 4, čl. 36 a čl. 37 odst. 3 Listiny
základních práv a svobod (dále jen "LZPS").
NahoruRušení hlukem
Z obsahu ústavní stížnosti a z vyžádaného spisu OS pro P. 1 (dále
jen "OS") vyplývají následující rozhodné skutečnosti. Vedlejší účastníci, v
pozici žalobců, podali u OS žalobu, kterou se domáhali, aby stěžovateli (tj.
žalovanému) byla uložena povinnost zdržet se rušení hlukem pocházejícím z
provozu na pozemní komunikaci – ulice 5. května v P. 4 v úseku mezi ulicí
Vyskočilova a Michelská tak, aby hodnota ekvivalentní hladiny akustického tlaku
(A L Aeq, T) pro chráněné vnitřní prostory staveb domů č. p. 518, 519, 520,
521, 523, 525, 828, 829, 1226, 1220, 1221, 1222, 1223, 1224, 1225, 1227, 1228 a
1282 v k. ú. Michle v žádném z nich nepřesáhla hodnoty 45 dB (A) v době od 6 do
22 hodin a 35 dB (A) v době od 22 do 6 hodin a pro chráněné venkovní prostory
těchto domů v žádném z nich nepřesáhla hodnoty 60 dB (A) v době od 6 do 22
hodin a 50 dB (A) v době od 6 do 22 hodin. OS žalobu zamítl, což odůvodnil tak,
že stěžovatel je vlastníkem komunikace, avšak nikoliv jejím provozovatelem,
neboť mu nepřísluší jakkoliv provoz regulovat, omezovat či zakazovat. Nelze
proto bez dalšího uložit stěžovateli povinnost, které se vedlejší účastníci
domáhají. Soud přitom zohlednil, že stěžovatel se nechová pasivně k hlučnosti
provozu na komunikaci, když připravuje řešení spočívající v odvedení současného
hustého provozu vybudováním tzv. Pražského okruhu, které je však časově,
technicky a ekonomicky náročné, a vedlejším účastníkům proto nezbude, než
obtěžování hlukem trpět. OS označil v odůvodnění svého rozhodnutí požadavek
vedlejších účastníků na zdržení se imisí hluku stěžovatelem za nereálný, neboť
jde o nezastupitelné plnění, u něhož si sotva lze představit, jak by takový
výkon rozhodnutí byl proveden a zejména, jak by byla zjišťována existence
podmínek pro jeho případné nařízení. Nelze přitom pominout, že jakákoliv
opatření ke snížení hlučnosti z provozu komunikace budou vyžadovat rozhodnutí
orgánů státní správy, přičemž stěžovatel ve vztahu k této komunikaci, přestože
je jejím vlastníkem, rozhodovací pravomocí není nadán, když státní správu ve
věcech provozu na pozemních komunikacích vykonávají příslušné silniční správní
orgány. Na základě toho soud prvního stupně označil vedlejšími účastníky
požadované rozhodnutí za nevykonatelné v podobě předpokládané v ustanovení §
160 OSŘ.
NahoruObtěžování nad míru přiměřenou poměrům
MS v P. (dále jen "MS“) k odvolání vedlejších účastníků prvostupňový
rozsudek změnil tak, že žalobě v plném rozsahu vyhověl s tím, že lhůtu pro
splnění uložené povinnosti stanovil v délce jednoho roku od právní moci
rozsudku. Odvolací soud dospěl ve svém rozhodnutí k závěru, že bylo-li v řízení
prokázáno, že vedlejší účastníci jsou dlouhodobě obtěžováni hlukem z provozu na
komunikaci, a to takové intenzity, která mnohonásobně překračuje i hygienické
limity stanovené pro starou hlukovou zátěž, je třeba toto obtěžování považovat
za obtěžování nad míru přiměřenou poměrům, jehož strpění nelze po vedlejších
účastnících nadále spravedlivě požadovat. Argumentoval-li soud prvního stupně
nevykonatelností požadavku vedlejších účastníků vyjádřeného žalobním petitem,
tento závěr odvolací soud označil za nesprávný, jelikož požadavek vedlejších
účastníků, aby se stěžovatel zdržel nadměrného obtěžování hlukem, pocházejícím
z konkrétně uvedeného zdroje a přesně vymezené lokality i přesně…