dnes je 13.7.2025

Input:

Činnosti v přípravné fázi stavby

30.6.2008, , Zdroj: Verlag Dashöfer

3.8.2.3
Činnosti v přípravné fázi stavby

JUDr. Irena Novotná

Stavební řízení a stavební povolení

V rámci projekční přípravy záměru se zpracovávají projektové dokumentace pro územní řízení a stavební povolení, zajišťují se jejich projednání s dotčenými orgány, zapracování připomínek do dokumentace a vyřízení pravomocného územního rozhodnutí a stavebního povolení. Zpracování dokumentace pro území řízení a vyřízení pravomocného ozemního rozhodnutí a projektové dokumentace pro stavební povolení a vyřízení pravomocného stavebního povolení zadává investor jako veřejnou zakázku podle zákona č. 137/2006 Sb., v platném znění. Protože v rámci vyřizování pravomocného územního rozhodnutí i pravomocného stavebního povolení se vykonává i specializovaná inženýrská činnost spojená s vykupováním pozemků a zjišťování položených inženýrských sítí, jednání se správci vedení inženýrských sítí, zadávací dokumentace pro územní rozhodnutí, včetně vyřízení pravomocného ozemního rozhodnutí a zadávací dokumentace pro stavební povolení spojená s vyřízením pravomocného stavebního povolení je koncipována způsobem, že je rozdělena na smlouvu o dílo, která má v předmětu díla zpracování dokumentace podle obsahu a rozsahu, určeném zadavatelem a na mandátní smlouvu, jejíž předmětem plnění je příslušná inženýrská činnost.

Zeměměřické činnosti

Zaměření stávajícího stavu terénu, objekt a vybavení území je výchozím podkladem pro zpracování PDPS a je její součástí. Zhotovitel je zodpovědný za přesné vytýčení všech prací, spránost polohy, výšek, rozměrů a umístění všech částí zhotovovacích prací. Zaměření výchozího stavu zajistí zhotovitel za účasti objednatele nebo správce stavby. Zaměření množství provedené práce pro fakturaci musí být kontrolováno objednatelem nebo správcem stavby, dále i účel měření posunů a přetvoření stavebních objektů a jejich částí.

Geodetická dokumentace

Na všechny zeměměřické práce spojené se stavbami pozemních komunikací se vztahují ustanovení zákona č. 200/1994 Sb., zákon o zeměměřictví, v platném znění, a vyhlášky č. 31/1995 Sb., v platném znění. Výkon zeměměřické činnosti ve výstavbě je upraven technickými normami podle seznamu, který je uveden v bodě č. 5 přílohy k vyhlášce č. 31/1995 Sb., ve znění pozdějších předpisů.

Zeměměřické činnosti zajišťované zhotovitelem

Vytyčovací práce pro provádění prací, geodetická kontrolní měření, ověřovací měření, měření posunů a přetvoření objektů a měření skutečného provedení stavby jsou zeměměřickou činností, kterou zajišťuje zhotovitel a plně odpovídá za její právnost. Výchozími podklady jsou stabilizované body primární, vytyčovací sítě a vytyčovací výkresy PDPS. Provádět zeměměřické práce pro zhotovitele jsou oprávněny pouze odborně způsobilé osoby, tj. fyzické osoby s ukončeným středoškolským nebo vysokoškolským vzděláním zeměměřického směru. Výsledky musí být ověřeny fyzickou osobou zaměstnanou nebo najatou zhotovitelem, které bylo uděleno úřední oprávnění, to znamená úředně oprávněným zeměměřickým inženýrem podle zákona č. 200/1994 Sb., v platném znění, § 13, odst. 1 písm. c). Toto ověření prokazuje, že výsledky zeměměřické činnosti odpovídají svými náležitostmi a přesností právním předpisům a podmínkám písemně dohodnutým s objednatelem, například smlouvou o dílo nebo podmínkami správce stavby.

Náklady na zeměměřické činnosti

Náklady na všechny zeměměřické činnosti zhotovitele jsou zahrnuty v ceně stavby, pouze měření posunů a přetvoření a vybudování a zaměření mikrosítě pro geodeticky náročné konstrukce je hrazeno podle samostatné položky soupisu prací. Jako samostatné položky může být také zařazeno měření fyzikálních veličin.

Geofyzikální průzkum

Geofyzika se zabývá studiem fyzikálních polí v Zemském tělese a v jeho okolí (na povrchu Země, v dolech, ve vrtech, na dně oceánů, ve vzduchu). Může se jednat o pole přirozená (gravitační pole, magnetické pole, teplené pole, pole přirozené radioaktivity atd.) či o pole uměle vyvolaná (elektrické pole, seizmické vlnění). Fyzikálními parametry se tedy nepřímo měří geologické projevy. Tato činnost je využívána při výstavbě subjekty s oprávněním vykonávat geofyzikální průzkumy oblasti budoucí stavby a vyhodnocovat je pomocí moderních technických prostředků. Závěrečná zpráva je výstupem pro investora.

Koordinátor BOZP

Zřízení této pozice nařizuje investorům zákon č. 309/2006 Sb. Zadavatel stavby je povinen zajistit činnost koordinátora na stavbách, na nichž se zároveň pohybují pracovníci více než jednoho zhotovitele. Stavby, na které se tato povinnost nevztahuje, jsou specifikovány v zákoně.

Koordinátor BOZP je kvalifikovaná osoba, jejímž úkolem je zajistit bezpečnost a ochranu zdraví při přípravě a realizaci stavby, navrhovat a dohlížet na realizaci preventivních opatření, vést příslušnou dokumentaci, to vše k zajištění minimalizace pracovních úrazů na stavbách. Zahraniční praxe jednoznačně dokazuje, že přítomnost koordinátora na stavbách vede ke snižování orazovosti ve stavebnictví. V zemích Evropské unie takto došlo ke snížení smrtelných pracovních úrazů o více než 25 %. Zákon č. 309/2006 Sb. vychází z evropské legislativy.

Koordinátor se podílí na přípravné i realizační fázi staveb.

Přípravná fáze staveb

V přípravné fázi se podílí na přípravě projektové dokumentace staveb z hlediska zapracování všech nezbytných požadavků BOZP, poskytuje odbornou podporu objednatele při jednáních s orgány státní správy a samosprávy, konzultace z oblasti BOZP, připravuje dokumentaci podle požadavků zákona č. 309/2006 Sb.:

  • Oznámení o zahájení stavebních prací – zpracování a zaslání,

  • Plány BOZP – zpracování a vedení,

  • Přehled rizik – zpracování,

  • Zpracování registru právních předpisů BOZP.

Realizační fáze staveb

V realizační fázi staveb naplňuje zejména tyto následující okruhy činností:

  • Spolupráce s managementem:

    • Zajišťuje odbornou podporu a součinnost při komunikaci s orgány státní správy a samosprávy.

    • Aktivně se účastní porad vedení stavby, kontrolních dnů, zadavatele a management stavby průběžně seznamuje s výsledky své činnosti.

    • Koordinuje spolupráci mezi dvěma a více zhotoviteli, provádějícími činnosti na staveništi současně nebo v těsné návaznosti, s cílem chránit bezpečnost a zdraví osob, zabraňovat pracovním úrazům, vzniku nemocí z povolání a vzniku ekologických havárií.

    • Provádí pravidelné analýzy zjištěných údajů, zejména pro potřeby hodnocení vašich dodavatelů stavebních prací v souladu s požadavky normy ISO 9001.

  • Kontrolní činnost:

    • Zajišťuje stálou kontrolu postupů prací v úzké součinnosti se specialisty objednatele.

    • Kontroluje, zda jsou práce prováděny podle realizační dokumentace, souhrnu smluvních dohod a v souladu s platnými právními předpisy na úseku ochrany a tvorby životního prostředí a BOZP – u zhotovitelů i jejich podzhotovitelů.

    • Prokazatelně upozorňuje příslušné odpovědné osoby (mistr, stavbyvedoucí, odpovědný pracovník dodavatele) na zjištěné nedostatky v uplatňování požadavků na BOZP a ochranu životního prostředí a požaduje sjednání nápravy.

    • Průběžně informuje všechny dotčené zhotovitele stavby o bezpečnostních a zdravotních rizicích, která vznikla na staveništi během postupu prací.

    • Kontroluje realizaci nápravných opatření u příslušných odpovědných osob kontrolovaných subjektů.

  • Preventivní opatření:

    • Navrhuje technická a organizační opatření vhodná z hlediska bezpečného a zdraví neohrožujícího pracovního prostředí, avšak respektující šetrný přístup k životnímu prostředí.

    • Sleduje, aby opatření byla v souladu s právními předpisy a hodnotami uvedenými v českých technických normách, technicky realizovatelná s přihlédnutím k účelu stanovenému zadavatelem a byla ekonomicky přijatelná.

    • Zajišťuje školení řídicích pracovníků příslušné stavby – legislativa BOZP a ochrana životního prostředí.

    • Ověřuje zabezpečení ostrahy a zařízení staveniště včetně kontroly vstupu a vjezdu, s cílem zamezit vstup na stavbu nepovolaným osobám.

    • Identifikuje nebezpečí a vyhodnocuje rizika, které se mohou v průběhu realizace na stavbě vyskytnout.

    • Zajišťuje dohled nad pracovními podmínkami v souladu s platnou legislativou pro závodní preventivní péči (ZPP).

  • Dokumentace:

    • Vede inspekční deník koordinátora se záznamy o každodenní činnosti, o výsledcích kontrol, rozsahu denní kontrolní činnosti, zjištěných závadách, navržených opatřeních, výsledcích projednávání kontrolní činnosti se zadavatelem.

    • Vede databázi zjištěných závad, vytváří přehledové listy zjištěných závad pro různé úrovně řízení stavby včetně průkazné fotodokumentace.

Archeologický průzkum

Pro vydání stavebního povolení, podle zákona č. 20/1987 Sb., v platném znění, musí stavebník předložit vyjádření orgánu Státní památkové péče, na základě kterého se stanoví podmínky pro postup při výskytu archeologických nálezů. Území České republiky je zmapováno velmi podrobně a orgány Státní památkové péče mají zjištěny oblasti možných výskytů archeologických nálezů. Před zahájením výkopových prací se musí provést ohlášení na místně příslušný orgán Státní památkové péče (převážně jsou pověřena touto funkcí oblastní muzea), aby se mohl seznámit se skutečným stavem ve výkopové jámě nebo rýze. Při jakémkoli archeologickém nálezu během výkopových prací se musí práce okamžitě zastavit a počkat na prohlídku orgánu Státní památkové péče. Potom se teprve rozhodne o dalším postupu, totiž zda se práce dočasně zastaví nebo se jedná o bezvýznamný nález a lze pokračovat ve výkopových pracích.

Oprávnění provádět archeologický průzkum

Archeologické výzkumy, podle zákona č. 20/1987 Sb ., v platném znění, a předpisů souvisejících, je oprávněn provádět Archeologický ústav Akademie věd České republiky, který se také v rámci řízení podle zvláštních právních předpisů (např. podle předpisů o geologických pracích) vyjadřuje k ochraně archeologického dědictví v souladu s Úmluvou o ochraně archeologického dědictví Evropy.

Kvalifikační předpoklady

Předpokladem k provádění uvedených výzkumů u osob, které mají výzkum provádět buď samy, nebo v pracovním poměru k osobě, která žádá o povolení, je získání vysokoškolského vzdělání se zaměřením na archeologii, 2 roky odborné praxe, vybavení laboratorním zařízením a prostory nezbytně nutnými pro vědecké poznání a dokumentaci nálezů a dočasné uložení movitých nálezů. Subjekty, které získaly povolení, jsou povinny oznamovat zahájení archeologických výzkumů Akademii věd České republiky a podávat jí o jejich výsledcích zprávy.

Stavební činnost na území s archeologickými nálezy

Má-li se provádět stavební nebo jiná činnost na území s archeologickými nálezy, je nutno zahájení těchto činností oznámit Archeologickému ústavu Akademie věd ČR a umožnit mu provést na tomto ozemí záchranný archeologický výzkum. Náklady na něj hradí subjekt, při jehož podnikání vznikla nutnost tohoto záchranného výzkumu. Jinak tyto náklady hradí organizace, která provádí archeologických výzkum. Před zahájením archeologických výzkumů je nutno uzavřít s vlastníkem nemovitosti, na níž se budou výzkumy provádět, dohodu o podmínkách jejich provádění. Nedojde-li k ní, rozhodne o nich příslušný krajský úřad. Při provádění těchto prací je nutno dbát zájmů chráněných zvláštními předpisy, jakož i zájmů vlastníků či uživatelů majetku těmito pracemi dotčeného. Ti mají též nárok na náhradu majetkové újmy, která jim při provádění uvedených prací vznikne v souvislosti s podstatným omezením v běžném užívání tohoto majetku. Po ukončení prací je nutno uvést danou nemovitost nebo jiný majetek do původního stavu. Není-li to možné nebo hospodářsky účelné, přísluší poškozenému místo toho peněžitá náhrada. Právo na náhradu je třeba uplatnit u subjektu provádějícího výzkum do šesti měsíců od ukončení prací. Nedojde-li o ní k dohodě, je příslušný o ní rozhodnout krajský úřad.

Archeologické nálezy při provádění stavebních prací

O archeologických nálezech, k nimž dojde při provádění stavebních prací, platí stavební předpisy. Movité archeologické nálezy jsou vlastnictvím kraje, v jehož územním obvodu byly učiněny. To však neplatí, jde-li o nálezy učiněné při archeologických výzkumech prováděných obcí (jej organizací nebo složkou) nebo státem (státní organizací nebo jeho organizační složkou). Tyto nálezy patří uvedené obci nebo státu. Kraj, popř. obec je povinna převézt movitý archeologický nález státu za cenu stanovenou ve znaleckém posudku, pokud o to Ministerstvo kultury požádá do tří let ode dne, kdy byl nález učiněn. Ministerstvo současně uhradí i nutné náklady vzniklé v souvislosti s nálezem, s výjimkou odměny a náhrad poskytnutých nálezci. Náklady znaleckého posudku nese ministerstvo. Zákon stanoví, kdo je povinen archeologické nálezy uložit. Kraje a obce je ukládají v muzeích. Nálezy patřící státu pak ukládají příslušné státní organizace nebo příslušné organizační složky státu, a to rovněž zpravidla v muzeích.

Geologické práce

Geologickými pracemi, podle zákona č. 62/1988 Sb., v platném znění, se rozumí geologický výzkum a průzkum na území České republiky, zahrnující zkoumání, hodnocení, dokumentování a zobrazování

Nahrávám...
Nahrávám...