3.8.2.3
Činnosti v přípravné fázi stavby
JUDr. Irena Novotná
NahoruStavební řízení a stavební povolení
V rámci projekční přípravy záměru se zpracovávají projektové
dokumentace pro územní řízení a stavební povolení, zajišťují se
jejich projednání s dotčenými orgány, zapracování připomínek do
dokumentace a vyřízení pravomocného územního rozhodnutí a stavebního
povolení. Zpracování dokumentace pro území řízení a vyřízení pravomocného
ozemního rozhodnutí a projektové dokumentace pro stavební povolení a vyřízení
pravomocného stavebního povolení zadává investor jako veřejnou zakázku podle zákona č. 137/2006 Sb., v platném znění. Protože v rámci vyřizování
pravomocného územního rozhodnutí i pravomocného stavebního povolení se vykonává
i specializovaná inženýrská činnost spojená s vykupováním pozemků a zjišťování
položených inženýrských sítí, jednání se správci vedení inženýrských sítí,
zadávací dokumentace pro územní rozhodnutí, včetně vyřízení pravomocného
ozemního rozhodnutí a zadávací dokumentace pro stavební povolení spojená s
vyřízením pravomocného stavebního povolení je koncipována způsobem, že je
rozdělena na smlouvu o dílo, která má v předmětu díla zpracování dokumentace
podle obsahu a rozsahu, určeném zadavatelem a na mandátní smlouvu, jejíž
předmětem plnění je příslušná inženýrská činnost.
NahoruZeměměřické činnosti
Zaměření stávajícího stavu terénu, objekt a vybavení území je
výchozím podkladem pro zpracování PDPS a je její součástí. Zhotovitel je
zodpovědný za přesné vytýčení všech prací, spránost polohy, výšek, rozměrů a
umístění všech částí zhotovovacích prací. Zaměření výchozího stavu zajistí
zhotovitel za účasti objednatele nebo správce stavby. Zaměření množství
provedené práce pro fakturaci musí být kontrolováno objednatelem nebo správcem
stavby, dále i účel měření posunů a přetvoření stavebních objektů a jejich
částí.
NahoruGeodetická dokumentace
Na všechny zeměměřické práce spojené se stavbami pozemních
komunikací se vztahují ustanovení zákona č. 200/1994 Sb., zákon o
zeměměřictví, v platném znění, a vyhlášky č. 31/1995 Sb., v platném
znění. Výkon zeměměřické činnosti ve výstavbě je upraven technickými
normami podle seznamu, který je uveden v bodě č. 5 přílohy k vyhlášce č.
31/1995 Sb., ve znění pozdějších předpisů.
NahoruZeměměřické činnosti zajišťované zhotovitelem
Vytyčovací práce pro provádění prací, geodetická kontrolní měření,
ověřovací měření, měření posunů a přetvoření objektů a měření skutečného
provedení stavby jsou zeměměřickou činností, kterou zajišťuje zhotovitel a plně
odpovídá za její právnost. Výchozími podklady jsou stabilizované body primární,
vytyčovací sítě a vytyčovací výkresy PDPS. Provádět zeměměřické práce pro
zhotovitele jsou oprávněny pouze odborně způsobilé osoby, tj. fyzické osoby s
ukončeným středoškolským nebo vysokoškolským vzděláním zeměměřického směru.
Výsledky musí být ověřeny fyzickou osobou zaměstnanou nebo najatou
zhotovitelem, které bylo uděleno úřední oprávnění, to znamená úředně oprávněným
zeměměřickým inženýrem podle zákona č. 200/1994 Sb., v platném znění, § 13,
odst. 1 písm. c). Toto ověření prokazuje, že výsledky zeměměřické činnosti
odpovídají svými náležitostmi a přesností právním předpisům a podmínkám písemně
dohodnutým s objednatelem, například smlouvou o dílo nebo podmínkami správce
stavby.
NahoruNáklady na zeměměřické činnosti
Náklady na všechny zeměměřické činnosti zhotovitele jsou zahrnuty
v ceně stavby, pouze měření posunů a přetvoření a vybudování a zaměření
mikrosítě pro geodeticky náročné konstrukce je hrazeno podle samostatné položky
soupisu prací. Jako samostatné položky může být také zařazeno měření
fyzikálních veličin.
NahoruGeofyzikální průzkum
Geofyzika se zabývá studiem fyzikálních polí v Zemském tělese a v
jeho okolí (na povrchu Země, v dolech, ve vrtech, na dně oceánů, ve vzduchu).
Může se jednat o pole přirozená (gravitační pole, magnetické pole, teplené
pole, pole přirozené radioaktivity atd.) či o pole uměle vyvolaná (elektrické
pole, seizmické vlnění). Fyzikálními parametry se tedy nepřímo měří geologické
projevy. Tato činnost je využívána při výstavbě subjekty s oprávněním vykonávat
geofyzikální průzkumy oblasti budoucí stavby a vyhodnocovat je pomocí moderních
technických prostředků. Závěrečná zpráva je výstupem pro investora.
NahoruKoordinátor BOZP
Zřízení této pozice nařizuje investorům zákon č. 309/2006
Sb. Zadavatel stavby je povinen zajistit činnost koordinátora na stavbách,
na nichž se zároveň pohybují pracovníci více než jednoho zhotovitele. Stavby,
na které se tato povinnost nevztahuje, jsou specifikovány v zákoně.
Koordinátor BOZP je kvalifikovaná osoba, jejímž úkolem je zajistit
bezpečnost a ochranu zdraví při přípravě a realizaci stavby, navrhovat a
dohlížet na realizaci preventivních opatření, vést příslušnou dokumentaci, to
vše k zajištění minimalizace pracovních úrazů na stavbách. Zahraniční praxe
jednoznačně dokazuje, že přítomnost koordinátora na stavbách vede ke snižování
orazovosti ve stavebnictví. V zemích Evropské unie takto došlo ke snížení
smrtelných pracovních úrazů o více než 25 %. Zákon č. 309/2006 Sb. vychází z evropské legislativy.
Koordinátor se podílí na přípravné i realizační fázi staveb.
NahoruPřípravná fáze staveb
V přípravné fázi se podílí na přípravě projektové dokumentace
staveb z hlediska zapracování všech nezbytných požadavků BOZP, poskytuje
odbornou podporu objednatele při jednáních s orgány státní správy a samosprávy,
konzultace z oblasti BOZP, připravuje dokumentaci podle požadavků zákona
č. 309/2006 Sb.:
-
Oznámení o zahájení stavebních prací – zpracování a
zaslání,
-
Plány BOZP – zpracování a vedení,
-
Přehled rizik – zpracování,
-
Zpracování registru právních předpisů BOZP.
NahoruRealizační fáze staveb
V realizační fázi staveb naplňuje zejména tyto následující okruhy
činností:
NahoruArcheologický průzkum
Pro vydání stavebního povolení, podle zákona č. 20/1987 Sb., v
platném znění, musí stavebník předložit vyjádření orgánu Státní památkové
péče, na základě kterého se stanoví podmínky pro postup při výskytu
archeologických nálezů. Území České republiky je zmapováno velmi podrobně a
orgány Státní památkové péče mají zjištěny oblasti možných výskytů
archeologických nálezů. Před zahájením výkopových prací se musí provést
ohlášení na místně příslušný orgán Státní památkové péče (převážně jsou
pověřena touto funkcí oblastní muzea), aby se mohl seznámit se skutečným stavem
ve výkopové jámě nebo rýze. Při jakémkoli archeologickém nálezu během
výkopových prací se musí práce okamžitě zastavit a počkat na prohlídku orgánu
Státní památkové péče. Potom se teprve rozhodne o dalším postupu, totiž zda se
práce dočasně zastaví nebo se jedná o bezvýznamný nález a lze pokračovat ve
výkopových pracích.
NahoruOprávnění provádět archeologický průzkum
Archeologické výzkumy, podle zákona č. 20/1987 Sb ., v platném znění, a předpisů souvisejících, je oprávněn provádět
Archeologický ústav Akademie věd České republiky, který se také v rámci řízení
podle zvláštních právních předpisů (např. podle předpisů o geologických
pracích) vyjadřuje k ochraně archeologického dědictví v souladu s Úmluvou o
ochraně archeologického dědictví Evropy.
NahoruKvalifikační předpoklady
Předpokladem k provádění uvedených výzkumů u osob, které mají
výzkum provádět buď samy, nebo v pracovním poměru k osobě, která žádá o
povolení, je získání vysokoškolského vzdělání se zaměřením na archeologii, 2
roky odborné praxe, vybavení laboratorním zařízením a prostory nezbytně nutnými
pro vědecké poznání a dokumentaci nálezů a dočasné uložení movitých nálezů. Subjekty, které získaly povolení, jsou povinny oznamovat zahájení
archeologických výzkumů Akademii věd České republiky a podávat jí o jejich
výsledcích zprávy.
NahoruStavební činnost na území s archeologickými nálezy
Má-li se provádět stavební nebo jiná činnost na území s
archeologickými nálezy, je nutno zahájení těchto činností oznámit Archeologickému ústavu Akademie věd ČR a umožnit mu provést na tomto
ozemí záchranný archeologický výzkum. Náklady na něj hradí subjekt,
při jehož podnikání vznikla nutnost tohoto záchranného výzkumu. Jinak tyto
náklady hradí organizace, která provádí archeologických výzkum. Před zahájením
archeologických výzkumů je nutno uzavřít s vlastníkem nemovitosti, na níž se
budou výzkumy provádět, dohodu o podmínkách jejich provádění. Nedojde-li
k ní, rozhodne o nich příslušný krajský úřad. Při provádění těchto prací je
nutno dbát zájmů chráněných zvláštními předpisy, jakož i zájmů vlastníků či
uživatelů majetku těmito pracemi dotčeného. Ti mají též nárok na náhradu
majetkové újmy, která jim při provádění uvedených prací vznikne v souvislosti s
podstatným omezením v běžném užívání tohoto majetku. Po ukončení prací je nutno
uvést danou nemovitost nebo jiný majetek do původního stavu. Není-li to možné
nebo hospodářsky účelné, přísluší poškozenému místo toho peněžitá náhrada.
Právo na náhradu je třeba uplatnit u subjektu provádějícího výzkum do šesti
měsíců od ukončení prací. Nedojde-li o ní k dohodě, je příslušný o ní
rozhodnout krajský úřad.
Archeologické nálezy při provádění stavebních
prací
O archeologických nálezech, k nimž dojde při provádění stavebních
prací, platí stavební předpisy. Movité archeologické nálezy jsou
vlastnictvím kraje, v jehož územním obvodu byly učiněny. To však neplatí,
jde-li o nálezy učiněné při archeologických výzkumech prováděných obcí (jej
organizací nebo složkou) nebo státem (státní organizací nebo jeho organizační
složkou). Tyto nálezy patří uvedené obci nebo státu. Kraj, popř. obec je
povinna převézt movitý archeologický nález státu za cenu stanovenou ve
znaleckém posudku, pokud o to Ministerstvo kultury požádá do tří let ode dne,
kdy byl nález učiněn. Ministerstvo současně uhradí i nutné náklady vzniklé v
souvislosti s nálezem, s výjimkou odměny a náhrad poskytnutých nálezci. Náklady
znaleckého posudku nese ministerstvo. Zákon stanoví, kdo je povinen
archeologické nálezy uložit. Kraje a obce je ukládají v muzeích. Nálezy patřící
státu pak ukládají příslušné státní organizace nebo příslušné organizační
složky státu, a to rovněž zpravidla v muzeích.
NahoruGeologické práce
Geologickými pracemi, podle zákona č. 62/1988 Sb., v
platném znění, se rozumí geologický výzkum a průzkum na území České
republiky, zahrnující zkoumání, hodnocení, dokumentování a zobrazování…