dnes je 21.5.2024

Input:

Sezení

22.10.2008, Zdroj: Verlag Dashöfer

13.2.3
Sezení

Značná část lidského života se odbývá vsedě.

Vsedě se provádí mnoho různých pracovních činností včetně učení, vsedě lidé odpočívají; různé pracovní činnosti vsedě vyžadují různý kontakt s okolím, mají různé plošné a prostorové nároky, odpočívání vsedě probíhá v různých polohách opět s různými plošnými a prostorovými nároky.

Nejen pro odpočinek, ale i pro sezení při pracovní činnosti je nutno zajistit maximální možné pohodlí, vyloučit příčiny vzniku únavy způsobené nevhodným sezením, resp. nevhodným sedacím nábytkem, nemluvě o možnosti poškození zdraví.

Pro realizaci zdravého sezení je nutno zejména vyloučit nesprávné zatížení páteře, stlačování některých částí těla svalů, šlach a cév nebo vnitřních tělesných orgánů, dlouhodobé napětí pouze některých skupin svalů při současném uvolnění jiných skupin svalů – vhodné je tzv. dynamické sezení.

Zemská přitažlivost způsobuje tlak na lidské tělo v místě styku s podložkou, tedy pánevních výčnělků a hýždí, kde se přenáší asi 70–80 % zatížení, dále pak chodidly a bederní oblastí, kde se přenáší 20–30 % váhy; při odpočivném sezení jsou tyto partie různou měrou odlehčeny ve prospěch podepření v zádové oblasti.

Zdravé sezení

Prvním předpokladem zdravého sezení je optimální výška sedací plochy nad podlahou; tato výška přirozeně souvisí s popliteální výškou, tj. výškou podkolenní jamky nad podlahou tj. 345-520 mm.

Při nízkém sedadle je namáháno celé tělo, stlačována břišní partie, obtížněji se vstává; při vysokém sedadle dochází ke stlačování stehna – svalů, šlach a cév, je omezeno prokrvení; při stejné výšce stále ještě dochází k mírnému stlačování stehen, tedy k omezení komfortu sezení; optimální je tedy sedák mírně nižší než popliteální výška sedící osoby. Při správné výšce sedáku jsou chodidla přirozeně opřena o podlahu celou svojí plochou, úhel v kolenním kloubu je 90°.

Pro dlohodobé sezení je tedy nutno umožnit plynule nastavitelnou výšku sedáku v rozmezí 350-495 mm.

Svislé odpružení (v optimálním případě individuálně nastavená resistence) chrání meziobratlové ploténky před nežádoucími nárazy.

Při statickém sezení souvisí se sklonem

Nahrávám...
Nahrávám...