30.39.6
Spolupráce mezi zaměstnavatelem a zástupci zaměstnanců v oblasti BOZP
Dana Žáková
Vzájemné poskytnutí informací a nastavení pravidel komunikace mezi zaměstnavatelem a zástupci zaměstnanců pro umožnění a zajištění spolupráce v oblasti BOZP.
NahoruÚvodní ustanovení
NahoruPRAVIDLA KOMUNIKACE MEZI ZAMĚSTNAVATELEM A ZÁSTUPCI ZAMĚSTNANCŮ
Tento dokument se vydává pro naplnění povinností daných zaměstnavateli v oblasti bezpečnosti a ochrany zdraví při práci, zejména § 108 zákona č. 262/2006 Sb., zákoník práce, a nařízením vlády č. 201/2010 Sb., o způsobu evidence úrazů, hlášení a zasílání záznamu o úrazu. Cílem dokumentu je nastavení pravidel komunikace mezi zaměstnavatelem, příp. odborně způsobilou osobou a zástupci zaměstnanců v oblasti BOZP, kdy zaměstnavatel plní povinnosti vůči každému z nich.
Dokument je závazný pro uvedené, oprávněné nebo pověřené osoby:
NahoruSpolupráce zaměstnavatele a zástupců zaměstnanců
Zaměstnanci nesmějí být zbaveni práva účastnit se na řešení otázek souvisejících s bezpečností a ochranou zdraví při práci prostřednictvím odborové organizace a zástupce pro oblast bezpečnosti a ochrany zdraví při práci. Zákon stanovuje zaměstnavateli i zástupcům zaměstnanců povinnosti a práva v oblasti BOZP, a to též ve vzájemné komunikaci a spolupráci:
Zaměstnavatel je povinen zástupcům zaměstnanců umožnit:
-
účast při jednáních týkajících se BOZP anebo jim poskytnout informace o takovém jednání
-
vyslechnout jejich informace, připomínky a návrhy na přijetí opatření týkajících se bezpečnosti a ochrany zdraví při práci, zejména návrhy na odstranění rizik nebo omezení působení rizik
Zaměstnavatel je povinen projednat se zástupci zaměstnanců:
-
podstatná opatření týkající se bezpečnosti a ochrany zdraví při práci
-
vyhodnocení rizik, přijetí a provádění opatření
-
výkon prací v kontrolovaných pásmech a zařazení prací do kategorií
-
organizaci školení o právních a ostatních předpisech k zajištění BOZP
Zaměstnavatel je povinen informovat zástupce zaměstnanců:
-
o zaměstnancích určených k organizování poskytnutí první pomoci, k zajištění přivolání lékařské pomoci, HZS a PČR a k organizování evakuace zaměstnanců
-
výběru a poskytování pracovnělékařských služeb
-
každé další záležitosti, která může podstatně ovlivnit bezpečnost a ochranu zdraví při práci
Zaměstnavatel má za povinnost zajistit součinnost v oblasti bezpečnosti a ochrany zdraví při práci a požární ochrany odborně způsobilé fyzické osoby k zajišťování úkolů v prevenci rizik, a dále
Zástupci zaměstnanců mají v oblasti bezpečnosti a ochraně zdraví při práci právo na informaci a projednání v rozsahu stanoveném v § 101 až § 106 odst. 1 a § 108 a § 9 zákona č. 309/2006 Sb., o zajištění dalších podmínek bezpečnosti a ochrany zdraví při práci.
Zástupci zaměstnanců jsou povinni spolupracovat se zaměstnavatelem a s odborně způsobilými fyzickými osobami k prevenci rizik (OZO BOZP) tak, aby zaměstnavatel mohl zajistit zejména bezpečné a zdraví neohrožující pracovní podmínky.
Zástupci zaměstnanců jsou povinni vhodným způsobem informovat…