901
Stavební řád – Povolování záměrů
Mgr. Martina Pavelková
NahoruCíl lekce
První lekce věnovaná stavebnímu řádu má za cíl představit účastníkovi kurzu komplexní právní úpravu povolování záměrů, zejména tedy staveb v novém stavebním zákoně, se všemi jejími specifiky a odlišnostmi oproti právní úpravě dosavadní.
V této lekci bude představena pouze právní úprava nového stavebního zákona. I po 1. 7. 2024, což je den, kdy nový stavební zákon nabyl plné účinnosti a použitelnosti, však mohou na základě přechodných ustanovení (§ 330 odst. 1 nebo 329 odst. 5 NSZ) stále "dobíhat" řízení, která jsou plně nebo co se týče aplikace obecných požadavků na výstavbu vedena v režimu právní úpravy dosavadní.
Nahoru1. Obecná a společná ustanovení, stavby nevyžadující povolení stavebního úřadu a úkony před zahájením řízení
Stavební řád je upraven v části šesté nového stavebního zákona. V úvodu této části jsou zařazena obecná a společná ustanovení a úkony před zahájením řízení. Podle § 171 NSZ vyžaduje záměr pro svou realizaci vždy povolení stavebního úřadu, s výjimkou drobných staveb, jejichž výčet je upraven v příloze č. 1, a změn využití území uvedených v § 214. V souvislosti s drobnými stavbami je třeba upozornit na § 73 odst. 2, podle kterého lze drobné stavby realizovat pouze v souladu s územně plánovací dokumentací. V opačném případě by to byl důvod k zahájení řízení o odstranění této stavby dle § 250 odst. 1 písm. d) nového stavebního zákona.
Podání žádosti je podle společných ustanovení možné učinit prostřednictvím portálu stavebníka anebo v listinné podobě. V metodice Ministerstva pro místní rozvoj je dovozováno, že alternativou podání žádosti v listinné podobě je její podání prostřednictvím datové schránky, které je tedy také možné. Od podání žádosti je třeba odlišovat podání projektové dokumentace, které má režim odlišný. Projektová dokumentace zpracovaná projektantem musí být vložena nejpozději s podáním žádosti do evidence elektronických dokumentací, v ostatních případech, kdy projektovou dokumentaci nezpracovával projektant, to může po podání žádosti a dokumentace v listinné podobě i stavební úřad. Na jiné dokumenty, které jsou již vedeny v některé z elektronických evidencí, stačí v rámci žádosti odkázat, namísto jejich přiložení.
Dle § 173 eviduje stavební úřad veškeré úkony a vkládá veškeré písemnosti do evidence stavebních postupů, která by má být kromě jiného využívána i jako platforma pro komunikaci mezi stavebním úřadem a dotčeným orgánem. Je-li žádost o vyjádření nebo závazné stanovisko podána žadatelem před zahájením řízení, vloží dotčený orgán vyjádření nebo závazné stanovisko sám do evidence stavebních postupů a současně jej doručí žadateli. Na celý tento paragraf se ovšem vztahuje tzv. "bypass" upravený v § 334b, tzn., že předmětné ustanovení se v přechodném období do 31. prosince 2027 vzhledem k nefunkčnosti informačních systémů nepoužije.
V hlavě II části šesté NSZ jsou upraveny úkony před zahájením řízení. Jedná se o předběžnou informaci, vyjádření a závazné stanovisko dotčeného orgánu, a vyjádření vlastníka veřejné dopravní nebo technické infrastruktury. Předběžná informace je obdobou současného institutu územně plánovací informace s tím, že nově ji bude poskytovat stavební úřad nebo dotčený orgán, a nikoli úřad územního plánování. Ten již nebude vydávat ani závazná stanoviska a nebude tedy ze zákona už dotčeným orgánem. Dotčený orgán poskytne na žádost předběžnou informaci o nezbytnosti vyjádření nebo závazného stanoviska a o hlediscích, podle jakých bude žádost o vyjádření nebo závazné stanovisko posuzována. Stavební úřad poskytuje do 30 dnů od požádání předběžné informace o podmínkách využívání území a změn jeho využitá, zejména na základě územně plánovacích podkladů a územně plánovací dokumentace, o nezbytnosti povolení záměru a jeho kolaudace, o dotčených orgánech ve vztahu k záměru, a o tom, podle jakých hledisek bude posuzovat žádosti o vydání rozhodnutí o povolení záměru a za jakých předpokladů lze žádosti vyhovět. Nově se za poskytnutí předběžné informace hradí správní poplatek ve výši 1.000,- Kč.
Dalšími úkony jsou úkony dotčených orgánů, tj. vyjádření, závazné stanovisko, příp. jejich koordináty (koordinované vyjádření nebo koordinované závazné stanovisko). Lhůta pro vydání vyjádření nebo závazného stanoviska je rovněž třicetidenní. Dotčený orgán může lhůtu pro vydání vyjádření nebo závazného stanoviska prodloužit o 30 dnů, pokud mu předchází ohledání na místě nebo se jedná o zvlášť složitý případ. Dále lze lhůtu pro vydání koordinovaného závazného stanoviska zahrnujícího i jednotné environmentální stanovisko prodloužit také z důvodu, pro který lze prodloužit lhůtu pro vydání jednotného environmentálního stanoviska.
Nevydá-li dotčený orgán vyjádření nebo závazné stanovisko ve lhůtě pro jeho vydání, platí, že k záměru nemá připomínky a z hlediska jím chráněných veřejných zájmů se záměrem souhlasí, tzv. fikce souhlasu. To se však neuplatní u
-
závazného stanoviska k posuzování vlivů na životní prostředí nebo
-
jednotného environmentálního stanoviska vydávaného namísto závazného stanoviska EIA, anebo některého z vyjmenovaných stanovisek podle zákona o ochraně přírody a krajiny:
- stanoviska, kterým se stanoví odchylný postup při ochraně ptáků,
- vyslovování souhlasu se zásahem do předmětů ochrany NATURA 2000 (ptačí oblasti a evropsky významné lokality),
- udělování souhlasu k činnostem v ptačích oblastech
- udělování výjimek ze zákazů u zvláště chráněných druhů rostlin a živočichů chráněných dle práva EU,
- vyslovování souhlasů k činnostem vymezeným v bližších ochranných podmínkách zvláště chráněných území, která byla vyhlášena k zajištění udržení příznivého stavu NATURY.
Fiktivní souhlasné vyjádření nebo závazné stanovisko, pokud nebyly splněny předpoklady pro jeho vydání, může nadřízený dotčený orgán až do 6 měsíců od právní moci rozhodnutí, jehož bylo vyjádření nebo závazné stanovisko podkladem, nahradit novým úkonem, kterým se fiktivní úkon zruší. Věcnou novelou nového stavebního zákona byl do této části vložen také § 179a upravující přezkum závazného stanoviska, podle kterého lze přezkumné řízení ve věci závazného stanoviska vydaného jako podkladu pro řízení dle stavebního zákona zahájit do 6 měsíců od právní moci rozhodnutí, jehož bylo závazné stanovisko podkladem. Změnou nebo zrušením závazného stanoviska může být toto přezkumné řízení ukončeno do 9 měsíců od právní moci rozhodnutí.
V § 180 a násl. je upraveno vydávání vyjádření vlastníky veřejné dopravní a technické infrastruktury z hlediska možnosti a způsobu napojení záměru nebo k podmínkám dotčených ochranných a…