dnes je 5.12.2024

Input:

Stavební řád - Povolování staveb podle stavebního zákona č. 283/2021 Sb.

24.9.2024, , Zdroj: Verlag Dashöfer

901
Stavební řád – Povolování staveb podle stavebního zákona č. 283/2021 Sb.

Mgr. Martina Pavelková

Cíl lekce

Další lekce věnovaná stavebnímu řádu má za cíl představit účastníkovi kurzu komplexní právní úpravu povolování staveb v novém stavebním zákoně, se všemi jejími specifiky a odlišnostmi oproti právní úpravě stávající.

Upozornění

V této lekci bude představena pouze právní úprava nového stavebního zákona. Dosavadní právní úprava umísťování a povolování staveb je totiž natolik komplexní a koncepčně odlišná, že je vhodné k jejímu nastudování přistoupit samostatně, a nikoliv formou důsledného porovnání s právní úpravou novou. Stavební zákon č. 183/2006 byl dle § 334a zákona č. 283/2021 Sb. použitelný až do 30. 6. 2024, příp. není vyloučeno ani prodloužení tohoto přechodného období ze strany zákonodárce. Navíc i po skončení tohoto přechodného období budou dle § 330 odst. 1 nového stavebního zákona dokončena dle dosavadní právní úpravy řízení, která byla ke dni 1. 7. 2024 zahájená. Umísťování a povolování staveb ve stávajícím stavebním zákoně je věnována lekce č. 8.

1. Obecná a společná ustanovení, stavby nevyžadující povolení stavebního úřadu a úkony před zahájením řízení

Stavební řád je upraven v části šesté nového stavebního zákona. V úvodu této části jsou zařazena obecná a společná ustanovení a úkony před zahájením řízení. Podle § 171 zákona č. 283/2021 Sb. vyžaduje záměr pro svou realizaci vždy povolení stavebního úřadu, s výjimkou drobných staveb, jejichž výčet je upraven v příloze č. 1 k zákonu č. 283/2021 Sb., a změn využití území uvedených v § 214. V souvislosti s drobnými stavbami je třeba upozornit na § 73 odst. 2, podle kterého lze drobné stavby realizovat pouze v souladu s územně plánovací dokumentací. V opačném případě by to byl důvod k zahájení řízení o odstranění této stavby dle § 250 odst. 1 písm. d) nového stavebního zákona.

Podání žádosti je podle společných ustanovení možné učinit prostřednictvím portálu stavebníka anebo v listinné podobě. Projektovou dokumentaci zpracovanou projektantem vloží stavebník nejpozději s podáním žádosti do evidence elektronických dokumentací, v ostatních případech, kdy projektovou dokumentaci nezpracovával projektant, to učiní po podání žádosti stavební úřad. V souvislosti s novými informačními systémy má dále platit obecné pravidlo, že na dokumenty, které jsou již vedeny v některé z elektronických evidencí, stačí v rámci žádosti odkázat, namísto jejich přiložení. Je-li žádost o vyjádření nebo závazné stanovisko podána žadatelem před zahájením řízení, vloží dotčený orgán vyjádření nebo závazné stanovisko sám do evidence stavebních postupů a současně jej doručí žadateli.

Jako úkony před zahájením řízení upravuje stavební zákon předběžnou informaci, vyjádření, závazné stanovisko dotčeného orgánu, a vyjádření vlastníka veřejné dopravní nebo technické infrastruktury. Předběžná informace je obdobou současného institutu územně plánovací informace s tím, že nově ji bude poskytovat stavební úřad nebo dotčený orgán, a nikoli úřad územního plánování. Ten již nebude vydávat ani závazná stanoviska. Dotčený orgán poskytne na žádost předběžnou informaci o nezbytnosti vyjádření nebo závazného stanoviska a o hlediscích, podle jakých bude žádost o vyjádření nebo závazné stanovisko posuzována.

Lhůta pro vydání příslušného úkonu před zahájením řízení je vždy třicetidenní. Dotčený orgán může lhůtu pro vydání vyjádření nebo závazného stanoviska prodloužit o 30 dnů, pokud mu předchází ohledání na místě nebo se jedná o zvlášť složitý případ. Dále lze lhůtu pro vydání koordinovaného závazného stanoviska zahrnujícího i jednotné environmentální stanovisko prodloužit také z důvodu, pro který lze prodloužit lhůtu pro vydání jednotného environmentálního stanoviska.

Nevydá-li dotčený orgán vyjádření nebo závazné stanovisko ve lhůtě pro jeho vydání, platí, že k záměru nemá připomínky a z hlediska jím chráněných veřejných zájmů se záměrem souhlasí, tzv. fikce souhlasu. To se však neuplatní u

  • závazného stanoviska k posuzování vlivů na životní prostředí nebo

  • jednotného environmentálního stanoviska, pokud je vydáváno spolu se závazným stanoviskem EIA,

  • stanoviska, kterým se stanoví odchylný postup při ochraně ptáků,

  • stanovisek, v rámci kterých je posuzován zásah do předmětů ochrany NATURA 2000 (ptačí oblasti a evropsky významné lokality),

  • udělování výjimek ze zákazů u zvláště chráněných druhů rostlin a živočichů chráněných dle práva EU,

  • souhlasů k činnostem vymezeným v bližších ochranných podmínkách zvláště chráněných území, která byla vyhlášena k zajištění udržení příznivého stavu NATURY .

Fiktivní souhlasné vyjádření nebo závazné stanovisko lze až do 6 měsíců od právní moci rozhodnutí nahradit novým úkonem, kterým se fiktivní úkon zruší. Věcnou novelou nového stavebního zákona byl do této části vložen také § 179a upravující přezkum závazného stanoviska, podle kterého lze přezkumné řízení ve věci závazného stanoviska vydaného jako podkladu pro řízení dle stavebního zákona zahájit do 6 měsíců od právní moci rozhodnutí, jehož bylo závazné stanovisko podkladem. Změnou nebo zrušením závazného stanoviska může být toto přezkumné řízení ukončeno do 9 měsíců od právní moci rozhodnutí.

V § 180 a násl. je upraveno vydávání vyjádření vlastníky veřejné dopravní a technické infrastruktury z hlediska možnosti a způsobu napojení záměru nebo k podmínkám dotčených ochranných a bezpečnostních pásem. Ta budou vydávána na základě žádosti, jejíž součástí bude vždy dokumentace pro povolení záměru, a kterou bude možné podat také elektronicky

Nahrávám...
Nahrávám...