Skluz stavebních řízení způsobený problémy s loni spuštěným centrálním on-line systémem úřady stále nedohnaly. Vyplývá to z vyjádření obcí v anketě ČTK. Stavební úřady teď využívají hlavně původní systémy. Problémy s novým podle nich trvají. Loni 1. července vstoupila v platnost digitalizace stavebního řízení pro všechny účastníky přes propojení Portálu stavebníka pro veřejnost a Informačního systému stavebního řízení (ISSŘ) pro úředníky i dalších systémů. Od počátku ale měla nedostatky, které kritizovali úředníci, stavebníci i odborníci.
Loni na podzim byl kvůli tomu odvolán z čela ministerstva pro místní rozvoj (MMR), které mělo digitalizaci na starosti, Ivan Bartoš (Piráti). Vláda pak rozhodla v dalším vývoji systému nepokračovat a vypsala novou zakázku. Nynější ministr pro místní rozvoj Petr Kulhánek (STAN) dnes řekl médiím, že audit digitalizace zjistil desítky problémů a MMR pod vedením Bartoše mělo spuštění odložit. Nový systém digitalizace stavebního řízení má být hotový do roku 2028. Zatím mohou stavební úřady souběžně využívat původní lokální systémy a nové systémy v tzv. bypassu.
Například stavební úřad v Mladé Boleslavi vidí nyní v on-line systémech posun k lepšímu, ale potíže přetrvávají. "K ideálnímu stavu to má rozhodně daleko," řekla mluvčí magistrátu Šárka Charousková. Potíže s digitalizací podle ní spolu s dlouhodobě obtížným obsazováním pracovních míst stavebního úřadu způsobily fatální přetížení úřadu a zpoždění v projednávání podání a žádostí. Skluz úřad stále nedohnal. "Museli jsme dokonce omezit do odvolání úřední hodiny, takže aktuálně mohou investoři a stavebníci na úřad se žádostmi vyrazit nikoli každý pracovní den, ale jen v pondělí a ve středu," dodala. Omezení úředních hodin je podle ní jedním z opatření, jak dát úředníkům prostor pro práci.
Zpoždění čtyři až pět měsíců mají úředníci na českobudějovickém stavebním úřadu. Používání bypassu úředníkům práci zlepšilo, přesto by úřad potřeboval 11 lidí navíc, řekla ČTK vedoucí stavebního odboru českobudějovického magistrátu Blanka Martiniová. Ze žádostí, které byly podány před zavedením ISSŘ, úředníkům zbývá dodělat zhruba deset procent. "Žádosti, které přijdou přes podatelnu, zpracováváme jako před červencem 2024. Dokumenty, které přijdou přes portál stavebníka, převedeme bypassem do původního systému a v něm je zpracujeme jako dřív, takže teď se pracuje dobře,“ řekla Martiniová. Problémem jsou ale žádosti, které lidé podali do ISSŘ a řízení úředníci zahájili. Tyto žádosti nelze převést a musí se v něm dokončit, řekla Martiniová. Systém ale stále vykazuje chyby.
Mluvčí opavského magistrátu Roman Konečný ČTK řekl, že pracovníci stavebního úřadu teď zase používají původní program Vita. "Propojení, neboli bypass s ISSŘ funguje bez problémů, ISSŘ tedy vůbec nepoužíváme," uvedl. Skluz z loňska, způsobený vysokým množstvím podání do 30. června 2024, úřad podle něj ještě zdaleka nedohnal. "Stavebníci a projektanti teprve nyní doplňují žádosti, které podali bez podkladů, protože si jen chtěli zajistit své místo ve frontě podle starých právních předpisů," řekl Konečný. I skluz způsobený problémy s ISSŘ úřad teprve dohání. "Nicméně nekvalitní nebo ztracená práce v…