11.6.3 Vybudování cyklostezky (doporučení ke zpracování studie
proveditelnosti)
doc. ing. Josef Abrhám,
Ph.D.
V následujícím textu předkládáme doporučení ke zpracování studie
proveditelnosti na projekt cyklostezky, který může být využitelný v rámci
regionálních operačních programů, operačních programů přeshraniční spolupráce
nebo programu rozvoje venkova. Postupujeme chronologicky dle struktury
předepsané v metodice Ministerstva pro místní rozvoj ČR (zaměřujeme se na
nejdůležitější kapitoly). Při zpracování reálné studie doporučujeme žadatelům
řazení kapitol přizpůsobit požadavkům konkrétního dotačního titulu v daném
regionu.
Úvodní informace by měly zahrnovat identifikační údaje o žadateli o
dotaci a vymezení účelu zpracování studie proveditelnosti. Vhodný žadatelem
může být především městský úřad nebo mikroregion. V případě, že studii
proveditelnosti zpracovává externí subjekt, je vhodné uvést údaje o tomto
zhotoviteli.
Smyslem studie proveditelnosti je posouzení realizovatelnosti
projektu a zhodnocení efektivnosti využití vložených prostředků. Je možné také
dodat, že studie bude využita jako materiál k řízení projektu apod. V této
kapitole mohou být zodpovězeny i základní otázky související se smyslem a
záměrem projektu. Např. jaké produkty budou díky projektu poskytovány a jaký
problém řeší, kdo je investorem projektu, jaká je kapacita projektu a jaká je
jeho lokalizace. Zpracovatel zpravidla také uvádí přehled dokumentů, ze kterých
bude vycházet při zpracování studie proveditelnosti (např. zákres stavby do
cykloturistické mapy, návrh trasy cyklostezky, územní plán, geodetické zaměření
stavby apod.).
Nahoru Stručné vyhodnocení projektu
Vyhodnocení projektu doporučujeme provést z hlediska:
-
zajištění finančních prostředků,
-
institucionální udržitelnosti,
-
ekonomické efektivity.
Při vysvětlení finančního krytí je nutné vysvětlit strukturu
financování projektu a doložit zajištění vlastních finančních prostředků nebo
úvěrových zdrojů. Může být také doloženo rozhodnutí o vůli financovat projekt
ze strany obecního nebo krajského rozpočtu (např. prostřednictvím potvrzení,
zápisů z jednání, strategických dokumentů mikroregionu, kraje apod.).
Institucionální udržitelnost je možné doložit na základě předpokladů
žadatele, jako jsou např.: historie žadatele, finanční stabilita žadatele,
úroveň managementu žadatele, zkušeností s realizací investičních projektů
obdobného charakteru, zkušeností s následným provozováním a údržbou
cyklistických stezek, zkušeností s úspěšným čerpáním dotačních prostředků
apod.
Realizovatelnost z hlediska ekonomické efektivity se dokládá na
základě propočtů ukazatelů rentability a návratnosti projektu.
Nahoru Stručný popis podstaty projektu a jeho etap
Popis projektu by měl obsahovat vymezení lokality, cílů projektu,
předmět projektu, účel projektu, charakteristiku výchozích podmínek před
realizací atd. Výchozí podmínky je vhodné definovat tak, aby potvrzovaly
potřebnost projektu. Je možné uvést, že projekt reaguje na nedostatečné využití
dosavadních vyznačených cyklotras v regionu, přináší nové směry rozvoje (např.
přeshraniční efekt, lesní cesty apod.), přispěje k nevyužitému potenciálu
regionu pro cestovní ruch. Potřebnost projektu je možné doložit rozvojem
cyklistiky jako volnočasové a sportovní aktivity, zlepšením dostupnosti
některých části regionu (využití kola jako dopravního prostředku při cestách do
práce), rozvoj turismu v oblasti (zvýšení počtu produktů v cestovním ruchu,
dostupnost dosud nevyužívaných atraktivit regionu, rozvoj malých a středních
podniků v cestovním ruchu, zvýšení počtu návštěvníků v regionu, zlepšení
turistické infrastruktury v regionu apod.).
Mezi cíle projektu cyklostezky lez uvést:
-
zvýšení počtu cykloturistů ve městě, regionu,
-
zvýšení příjmů z cestovního ruchu pro obce i soukromé
podnikatele v přilehlém regionu,
-
vytvoření nové turistické destinace,
-
zvýšením počtu návštěvníků města a prodloužení průměrné délky
jejich pobytu,
-
zvýšení přitažlivosti dotyčného regionu pro návštěvníky,
-
rozvoj kontaktů mezi obcemi, případně příhraničními regiony,
-
zlepšení podmínek pro podnikání a socio-ekonomický rozvoj
regionu.
Realizaci projektu je vhodné rozdělit do jednotlivých etap,
které mohou být následující:
-
Předinvestiční etapa (zpracování technické dokumentace,
zajištění majetkoprávních vztahů, zajištění geodetické informace, příprava
formulářů žádostí o dotační prostředky, zajištění zdrojů financování,
dendrologický výzkum atd.).
-
Investiční etapa (realizace stavebních prací na
konkrétních úsecích cyklostezky a neinvestičních aktivit). Aktivity zahrnují
kupříkladu zemní a konstrukční práce, terénní úpravy, pokládku povrchů,
odvodnění, umístění dopravního značení včetně mobiliáře, prezentaci projektu,
monitoring projektu, administrativní procesy, hodnocení, audit, proplacení
projektu apod.
-
Provozní etapa (zajištění provozu – čistění komunikace,
odvoz odpadků, zimní údržba, osvětlení, průběžné opravy, propagace apod.).
Výsledky projektu doporučujeme konkretizovat na základě
měřitelných indikátorů, které mohou být v případě cyklostezky
následující:
-
délka označených a zpevněných cest cyklostezky (v km),
-
průměrná doba pobytu návštěvníka v regionu (ve dnech na
návštěvníka),
-
obrat ze služeb vázaných na gastronomické služby (v Kč),
-
celková návštěvnost regionu (absolutní i relativní počty),
-
vytvořené produkty cestovního ruchu (počet),
-
spolupracující subjekty (počet),
-
daňová výtěžnost obcí, měst (v Kč),
-
míra obyvatel ve venkovských oblastech (v %),
-
kulturní a společenské akce (počet),
-
nárůst obliby regionu u návštěvníků a obyvatel (výsledky
dotazníkových šetření).
Vhodnost zaměření a potřebnost projektu doporučujeme doložit
vysvětlením návaznosti na hlavní strategické dokumenty (např. regionální
operační program, operační program přeshraniční spolupráce, program rozvoje
kraje, program rozvoje venkova, Koncepci státní politiky cestovního ruchu ČR,
strategii rozvoje turistiky kraje, Strategii regionálního rozvoje ČR
apod.).
Analýzy trhu, odhad poptávky, marketingová strategie a
marketingový mix
Analýza trhu a odhad poptávky
Tato část by měla obsahovat charakteristiku cyklostezky jako
produktu cestovního ruchu a rozbor konkurence (dosavadních produktů obdobného
zaměření v regionu). Konkurenční cyklostezky lze porovnat z hlediska délky,
polohy, kvality poskytovaných služeb apod. Analýza trhu může obsahovat i
komplementární produkty, které přispějí k vyšší atraktivitě cyklostezky, jako
jsou kupříkladu kulturně-historické památky, geografické zajímavosti, tradiční
produkty. Dále doporučujeme prezentovat statistiky příjezdového cestovního
ruchu v regionu, počty návštěvníků, hostů v hromadných ubytovacích zařízeních,
strukturu domácích a zahraničních návštěvníků apod.
V rámci projektu by měla být definována základní marketingová
strategie z hlediska hlavních cílů a cílových skupin, tak aby bylo možné
zajistit co nejefektivněji cíle projektu. Cílem projektu cyklostezky je
zkvalitnění nabídky cestovního ruchu. Marketingová strategie by měla přispět k
vytvoření výstupu, který bude odlišný od konkurenčních produktů a bude
orientovaný na jasně vymezenou cílovou skupinu. Cílovými skupinami mohou být
kupříkladu: cykloturisté, sportovci, zaměstnanci dojíždějící…