Zásadní koncepční novinkou zákona je na úseku stavebního řádu zavedení institutu autorizovaného inspektora a možnost využití jeho služeb ve zkráceném stavebním řízení (§ 117 zákona).
Současně platný stavební zákon, tedy zákon č. 183/2006 Sb., o územním plánování a stavebním řádu (stavební zákon), ve znění účinném do 31. 12. 2023 (dále v textu uváděn jako stavební zákon), upravuje ve věcech stavebního řádu mj. také postavení a oprávnění autorizovaných inspektorů. Cílem zavedení tohoto institutu bylo zrychlit povolování staveb a odlehčit stavebním úřadům. S ohledem na množství jmenovaných autorizovaných inspektorů lze však soudit, že se v současné době nejedná o institut používaný v praxi příliš často.
Stavební zákon připouští nahrazení stavebního povolení a povolení změny stavby před jejím dokončení oznámením stavebního záměru certifikátem autorizovaného inspektora (§ 108 odst. 4 a §118 odst. 5). Stavebník tak má možnost uzavřít s autorizovaným inspektorem smlouvu o kontrole projektové dokumentace stavby, kterou hodlá provést. Uzavření smlouvy musí autorizovaný inspektor oznámit bez zbytečného odkladu stavebnímu úřadu. Autorizovaný inspektor pak v takovém případě namísto stavebního úřadu posoudí, zda lze stavbu podle projektové dokumentace provést a ověří, zda je
- projektová dokumentace zpracována v souladu s územním rozhodnutím, regulačním plánem nebo veřejnoprávní smlouvou nahrazující územní rozhodnutí anebo územním souhlasem, v případě stavebních úprav podmiňujících změnu v užívání stavby její soulad s územně plánovací dokumentací
- projektová dokumentace úplná, přehledná a zda jsou v odpovídající míře řešeny obecné požadavky na výstavbu
- zajištěn příjezd ke stavbě, včasné vybudování technického, popřípadě jiného vybavení potřebného k řádnému užívání stavby
- a zda předložené podklady vyhovují požadavkům uplatněným dotčenými orgány.
Rovněž ověří účinky budoucího užívání stavby. Autorizovaný inspektor k oznámení kromě projektové dokumentace zpracované projektantem připojí certifikát (ne starší 3 měsíců), plán kontrolních prohlídek, souhlas k provedení stavebního záměru podle § 184a stavebního zákona v případě, že stavebník není vlastníkem pozemku nebo stavby a není-li oprávněn ze služebnosti nebo z práva stavby, závazná stanoviska, popřípadě rozhodnutí dotčených orgánů nebo jiné doklady vyžadované zvláštními právními předpisy, a souhlasy osob, které by byly jinak účastníky stavebního řízení (§ 109 stavebního zákona), s oznamovaným stavebním záměrem, včetně souhlasů vlastníků veřejné dopravní a technické infrastruktury k možnosti a způsobu napojení. Vystavením certifikátu autorizovaný inspektor osvědčuje, že projektovou dokumentaci stavby a k ní připojené doklady posoudil z výše uvedených hledisek a navrhovaná stavba splňuje stavebním zákonem stanovené podmínky pro její provedení. Obsahem certifikátu musí být kromě identifikačních údajů stavebníka, druhu, účelu a doby trvání stavby a identifikačních údajů o projektové dokumentaci stavby také podrobný popis navrhované stavby a přezkoumatelným způsobem uvedené vyhodnocení splnění požadavků dle § 111 odst. 1 a 2 stavebního zákona.
Stavební povolení nelze nahradit oznámením stavebního záměru s certifikátem autorizovaného inspektora pokud jde o stavbu, která je označena zvláštním právním předpisem jako nezpůsobilá k posouzení autorizovaným inspektorem (jedná se o vodní díla s výjimkou staveb vodovodních řadů, kanalizačních stok a kanalizačních objektů, které nevyžadují povolení k nakládání s vodami, důlní díla a důlní stavby pod povrchem a stavby, které mají sloužit otvírce, přípravě a dobývání ložisek, nebo úpravě a zušlechťování nerostů prováděných v souvislosti s jejich dobýváním), záměr, pro který je vyžadováno závazné stanovisko k posouzení vlivů provedení záměru na životní prostředí, a u stavby, o které tak rozhodl stavební úřad v územním rozhodnutí v případě významných vlivů na jiné pozemky a stavby se společnou hranicí se stavebním pozemkem.
Oznámení stavebního záměru stavební úřad vyvěsí do 5 dnů od obdržení na úřední desce, a to po dobu nejméně 15 dnů, a osobám, které by jinak byly účastníky stavebního řízení, umožní nahlížet do podkladů připojených k oznámení stavebního záměru včetně certifikátu. V 15denní lhůtě mohou pak tyto osoby podat námitky, ale pouze z důvodu, že oznámení stavebního záměru neodpovídá podkladům, na základě kterých udělily svůj souhlas, nebo z důvodu, že jejich souhlas nebyl opatřen, přestože jejich vlastnické nebo jiné věcné právo může být prováděním stavby přímo dotčeno. K námitkám, které překročují stanovený rámec se nepřihlíží. V případě, že se jedná o stavbu nezpůsobilou k posouzení autorizovaným inspektorem, oznámení nesplňuje zákonem stanovené požadavky, autorizovaný inspektor porušil při vystavení certifikátu zákaz činnosti, při posouzení stavby nebyly splněny požadavky podle § 111 odst. 1 a 2 stavebního zákona nebo ve věci probíhá stavební řízení, které nebylo dosud pravomocně ukončeno, může proti oznámení stavebního záměru uplatnit ve stejné lhůtě stavební…