3.8.9
Investiční výstavba – pozemkové vlastnictví a státní pozemkové
vlastnictví
JUDr. Irena Novotná
NahoruPOZEMKOVÉ VLASTNICTVÍ
Pojem pozemkového vlastnictví v ekonomickém a právním
pohledu
V ekonomickém smyslu chápeme pozemkové vlastnictví jako: soubor
společenských výrobních vztahů, jejíchž prostřednictvím lidé uspokojují
materiální potřeby. V právním pohledu jde o projekci ekonomické reality do
oblasti právních vztahů a tyto vztahy označujeme jako vlastnické
právo.
NahoruVlastnictví v objektivním a subjektivním smyslu
Také v právním slova smyslu rozlišujeme vlastnictví v objektivním
smyslu. Jde o soubor právních norem zachycený v platném právu. Představuje
existující systém těchto vztahů a jeho prostřednictvím i systém rozdělení věcí,
které jsou objekty těchto vztahů jak ve společnosti, tak i mezi lidmi. V
subjektivním smyslu pak představuje možnost jednotlivce či kolektivu nadané
právní subjektivitou určitou věc držet, užívat, disponovat s ní podle své vůle,
ve svém zájmu. Současně zahrnuje i možnost vlastníka od všech ostatních, aby se
zdrželi zasahování do těchto práv, což znamená ochranu vlastnických práv
zaručenou státní mocí.
Dále hovoříme o vlastnickém právu jako o právním vztahu. To je vztah
mezi lidmi založený na vlastnickém právu v objektivním slova smyslu, jehož
obsahem je právo v subjektivním slova smyslu.
NahoruPrávní úprava vlastnického práva
NahoruÚstavní zakotvení vlastnického práva
Vlastnické právo je základním lidským právem a je zakotveno v normě
nejvyšší právní síly (Listina základních práv a svobod). Toto ústavní zakotvení
vlastnického práva je zakotveno v dalším zákoníku. Ochrana, k níž se stát
zavázal, náleží stejnou měrou každému vlastníkovi.
Náš právní řád nerozlišuje mezi různými formami vlastnictví. Je to
vyjádřeno jak v Listině základních práv a svobod, tak i v občanském zákoníku,
konkrétně v ustanovení § 124 občanského zákoníku doslovně takto: "Všichni vlastníci mají stejná práva a povinnosti a je jim poskytnuta stejná
ochrana“. Vlastnictví označujeme za absolutní, to znamená, že oprávnění
subjektu odpovídají povinnosti všech subjektů ostatních.
NahoruOmezení vlastnického práva
Jak již bylo řečeno, že vlastnické právo je právo absolutní. I
přesto jsou zde některá omezení, která vyplývají z toho, že vlastníci mají
rovné postavení a vlastnictví zavazuje. Takové omezené je obsaženo v Listině
základních práv a svobod takto: "je zakázán takový výkon vlastnického práva,
který by ohrožoval zdraví, život, životní prostředí. Meze určitého práva jsou
tam, kde vznikají práva druhého subjektu“. V tomto smyslu citované
ustanovení vychází z rovného postavení subjektů.
NahoruPrincip reciprocity
Výkon vlastnického práva je omezen výkonem vlastnického práva
ostatních. Při jakémkoli zásahu se vyžaduje princip reciprocity, tedy
vzájemnosti. To představuje zásah jen do té míry, jakou by byl sám ochoten
strpět v míře odpovídající poměrům. Vlastník nesmí zneužívat svých práv. V tom
tkví podřízenost výkonu vlastnického práva zájmu veřejnému.
Je možné omezení vlastníků zejména z důvodů ochrany veřejných zájmů
formou vyvlastnění a zákonných věcných břemen, nebo pokud vlastník sám k tomu
přistoupí, a to ve formě smluvního věcného břemene nebo obligace.
NahoruPrincip proporcionality
Princip proporcionality znamená najít správný poměr mezi veřejným
zájmem a zájmem ochrany individuálních zájmů – vlastnictvím.
NahoruVyvlastnění
NahoruPrávní úprava
Vyvlastnění je upraveno zákonem č. 184/2006 Sb., s účinností
od 1. 1. 2007. Vyvlastněním se podle tohoto zákona rozumí odnětí nebo omezení
vlastnického práva nebo práva odpovídající věcnému břemenu k pozemku nebo ke
stavbě pro dosažení účelu vyvlastnění stanového zvláštním zákonem.
NahoruSubjekty
Vyvlastňovaným je ten, kdo je vlastníkem vyvlastňovaného
pozemku nebo stavby nebo kdo k nim má právo odpovídající věcnému břemenu, a vyvlastnitelem je ten, kdo se domáhá, aby na něj přešlo vlastnické právo
k vyvlastňovanému pozemku nebo stavbě, aby v jeho prospěch bylo k nim zřízeno věcné břemeno nebo aby k nim bylo zrušeno nebo omezeno právo
vyvlastňovaného odpovídající věcnému břemenu.
NahoruPřípustnost vyvlastnění
Vyvlastnění je přípustné, podle citovaného zákona, jen pro účel
vyvlastnění stanovený zvláštním zákonem a jen jestliže veřejný zájem na
dosažení tohoto účelu převažuje nad zachováním dosavadních práv
vyvlastňovaného. Vyvlastnění není přípustné, podle zákona, je-li možno práva k
pozemku nebo ke stavbě potřebná pro uskutečnění účelu vyvlastnění dosáhnout
dohodou nebo jiným způsobem. Sleduje-li se vyvlastněním provedení změny ve
využití nebo v prostorovém uspořádání území, včetně umísťování staveb a jejich
změn, lze je provést jen tehdy jestliže je v souladu s cíli a úkoly územního
plánování, jinak vyvlastnění provést nelze. Vyvlastnění lze provést jen v
rozsahu, který je nezbytný k dosažení účelu vyvlastnění. Vyvlastnění lze
rozšířit i na další pozemky nebo stavby, i když to není nezbytné k dosažení
daného účelu, jestliže není možné tyto pozemky nebo stavby, popř. právo
odpovídající věcnému břemenu, užívat bez vyvlastňovaného pozemku nebo stavby
nebo věcného břemene buď vůbec, nebo jen s nepřiměřenými obtížemi a jestliže o
to vyvlastňovaný požádá.
NahoruLhůta
Vyvlastňování je přípustné, jen jestliže vyvlastnitel učinil vše pro
to, aby vyvlastňovanému byl po dobu nejméně 6 měsíců znám účel
vyvlastnění a jestliže vyvlastňovaný včas nepřijal návrh vyvlastnitele na
získání potřebných práv dohodou. Lhůta, kterou vyvlastnitel vyvlastňovanému
stanoví pro přijetí návrhu na uzavření smlouvy, nesmí být kratší než 60
dnů. To však neplatí, jestliže vyvlastňovaný není znám nebo není znám jeho
pobyt nebo jestliže se mu nepodařilo doručit návrh vyvlastnitele na známou
adresu v cizině. Dohoda o získání potřebných práv musí obsahovat nárok
vyvlastňovaného na vrácení převedených práv, jestliže nebude zahájeno
uskutečňování jejich převodu v souladu s účelem vyvlastnění do 3 let od
uzavření dohody. Jsou-li pozemek nebo stavby ve spoluvlastnictví
vyvlastňovaného a vyvlastnitele, lze vyvlastnění provést, jen jestliže účelu
vyvlastnění nelze dosáhnout zrušením tohoto spoluvlastnictví.
NahoruZánik některých práv vyvlastněním
Vyvlastněním zanikají:
-
zástavní a podzástavní práva váznoucí na pozemku nebo
stavbě,
-
zajišťovací převod práva týkající se pozemku nebo stavby,
-
nájem pozemku, stavby nebo jejich částí, nestanoví-li zákon
jinak,
-
věcné břemeno váznoucí na pozemku nebo stavbě, není-li stanoveno
zákonem jinak.
Právo nájmu bytu vyvlastněním nezaniká. Jeho pronajímatel však může
nájem bytu vypovědět, jestliže dalšímu jeho užívání brání účel vyvlastnění. Tím
není dotčeno právo nájemce na bytovou náhradu.
Vyvlastněním nezanikají:
NahoruSplatnost zajišťovacích pohledávek
Je důležité však zdůraznit, že zánikem zástavních či podzástavních
práv nebo zajišťovacího převodu práv se dosud nesplatné zajištěné pohledávky
stávají splatnými.
Problémy z praxe v otázce vyvlastnění ve veřejném
zájmu
Řešení majetkoprávních otázek cestou vyvlastnění přichází v úvahu
jako poslední možnost. Problém je ten, že neexistuje ucelená judikatura, která
by stanovila meze v podmínkách vyvlastnění.
NahoruProblém stanovení veřejného zájmu
Zákon výslovně stanoví, že: "veřejný zájem na vyvlastnění musí
být prokázán ve vyvlastňovacím řízení“. Při vážení veřejného zájmu
nepostačí konstatování veřejného zájmu; ve svém rozhodnutí musí úřad dokázat
převažující veřejný zájem v konkrétní věci. Veřejný zájem není nikde v zákonech
definován, tak v situaci, kdy soukromý pozemek nebo stavba uspokojuje veřejnou
potřebu, je nutné během řízení dokázat převažující, nikoli pouze tvrzený
veřejný zájem na vyvlastnění. Námitky vyvlastňovaného, že k naplnění účelu může
dojít změnou směru nebo účelu silnice, je nutné přezkoumat.
NahoruLegální účel vyvlastnění
Účel jako legitimní důvod vyvlastnění nelze zaměňovat s
veřejným zájmem. Co je podle zákona důvodem k vyvlastnění, nemusí být v
konkrétním případě ve veřejném zájmu. Veřejný zájem je zařazen v Listině
základních práv a svobod, zatímco účel, pro který je možné vyvlastnit
konkretizují zvláštní zákony. Realizace výstavby a jí předcházející
majetkoprávní vypořádání jsou podmíněny naplněním účelu. Vyvlastňovaný nemusí o
tomto účelu vědět, postačí, že vyvlastnitel udělal vše pro to, aby mu tento
očel byl znám nejméně šest měsíců před samotným vyvlastněním. Dohoda
předkládaná vyvlastnitelem musí obsahovat možnost odstoupení od smlouvy v
případě, že nebude do tří let zahájen účel vyvlastnění. Prakticky je splnění
této podmínky vázáno na vydání stavebního povolení; úřad může výjimečně lhůtu
prodloužit na žádost vyvlastnitele.
Účel, pro který je možné vyvlastnit, se musí realizovat přímo na
vyvlastňovaném pozemku. Je-li na vyvlastňovaném pozemku situována veřejně
prospěšná stavba, nelze ji bez dalšího přesunout na "náhradní“ pozemek.
NahoruZásada subsidiarity
Základní podmínkou vyvlastnění je zásada subsidiarity, kdy
vyvlastnění, jako krajní zásah do vlastnického práva, je přípustné jen tehdy,
jestliže vyvlastňovaný nepřijal včas návrh vyvlastnitele na získání potřebných
práv k pozemku nebo stavbě dohodou. Vyvlastnění tedy není přípustné, je-li
možno práva k pozemku potřebná pro uskutečnění účelu vyvlastnění získat dohodou
nebo jiným způsobem.
NahoruSmlouva – dohoda
Zákon o vyvlastnění sice používá institut smlouvy, a to
odkazem na znění § 43 až 46 občanského zákoníku (zákon č.
40/1964 Sb.), ale povaha ujednání se ocitá mezi smluvní volností a
veřejnoprávní regulací. Dohodu tvoří návrh, akceptace a smluvní konsensus
jako subjektivní právní skutečnosti. Nelze proto tvrdit, že k nemožnosti dohody
postačí objektivní uplynutí lhůty k přijetí návrhu, i když je stanovena ve
prospěch vyvlastňovaného.
Smlouva, kterou dochází k úplatnému nabývání majetku státu, má podle zákona č. 219/2000 Sb., tyto obligatorní náležitosti:
Lze ji sjednat pouze do výše rovnající se ocenění majetku podle
zvláštního právního předpisu (tabulky prováděcích vyhlášek k zákonu o
oceňování). Ve veřejném zájmu může Ministerstvo financí dát předchozí souhlas
ke sjednání ceny vyšší. Pokud sjednaná cena překročí přípustnou výši, je dohoda
o ceně neplatná v rozsahu rozdílu, o který sjednaná cena překročila přípustnou
výši.
Cenovou nabídku, na kterou má vyvlastňovaný nárok, je možné
uskutečnit tak, že:
-
ministerstvo dá předchozí souhlas k nabývání majetku státu ve
vyšší ceně,
-
vyvlastnitel bez předchozího souhlasu odkoupí pozemky za cenu
vyšší, přičemž v rozsahu překračujícím přípustnou výši je dohoda neplatná.
Podstatnou otázkou při dohadování o ceně je placení daní za smluvní
převod nemovitosti. Daň z takto převedeného majetku a získaného příjmu platí
prodávající, zatímco při vyvlastnění je od daně osvobozen. Na vyvlastňovaného
se v tomto případě nevztahuje povinnost podat daňové přiznání. Z tohoto důvodu
je pro vyvlastňovaného výhodnější počkat na rozhodnutí úřadu.
NahoruRozsah vyvlastněné plochy
Úřad provádějící vyvlastnění pro účely stanovené zvláštním předpisem
nemůže vyvlastnit libovolně velkou plochu, ale jen plochu v rozsahu, který
odpovídá zjištěné potřebě. Nezbytný rozsah, jako podmínku řádného vyvlastnění,
zavádí zákonodárce ve snaze korigovat přiměřenost zásahu do vlastnických práv.
Legislativní zkratkou podle zákona o vyvlastnění se rozumí jak odnětí, tak
omezení vlastnického práva.
Právo cesty, jako možnost užívání pozemku vyvlastnitelem, lze
realizovat zatížením nemovitosti věcným břemenem.
NahoruŽádost o vyvlastnění
Vyvlastňovanému se přiznává právo na to, aby mu na základě jeho
žádosti byla vyvlastněna i zbylá část pozemku nebo stavby, pokud by ji nemohl
nadále účelně využívat. Není-li možné pozemek užívat bez vyvlastňovaného
pozemku vůbec nebo jen s nepřiměřenými obtížemi, lze na ně rozšířit
vyvlastnění, jestliže o to vyvlastňovaný požádá, i když není nezbytné k
dosažení daného účelu. Žádost může být podána kdykoliv v průběhu celého řízení,
není-li dispozice vyjádřena již v dohodě stran.
Nezbytný rozsah vyvlastnění je podmínkou vyvlastnění a je přípustná
výjimka, která je v dispozici vyvlastňovaného. Pro naplnění podmínek výjimky je
nutné definovat, v čem spočívá stávající způsob užívání pozemku (obsah a rozsah
užívání) a definovat, jak se změní užívání pozemku uskutečněním stavby (zda a
jak bude moci užívat zbývající pozemek jen s nepřiměřenými obtížemi). V
případě, kdy je komunikace spojena se zemským povrchem, je namístě zahrnout do
rozsahu vyvlastnění všechny pozemky, které jsou stavbou bezprostředně
dotčeny.
Vyvlastňovaný ve svém nároku musí tvrdit a dokázat omezení užívání
pozemku například tím, že uskutečněním stavby dojde k obtěžování vlastníka při
výkonu práv nad míru přiměřenou poměrům. Jako důkazy lze předložit překročení
hygienických limitů imisí, vibrací, hluku, stínění, posudek lékaře, znalce a
dále, že stavební části zdevastují celkový estetický ráz objektu.
NahoruNáhrada při vyvlastnění
Zákon proto zavádí cenu obvyklou, tj. takovou, která by byla
dosažena při prodejích stejného, popřípadě obdobného majetku v obvyklém
obchodním styku v tuzemsku ke dni ocenění. V minulosti se v této souvislosti
používalo označení obecná cena.
Citovaným ustanovením není založen nárok vyvlastňovaného na to, aby
byla náhrada stanovena v takové výši, že by za ni vyvlastňovaný pořídil
nemovitost stejné výměry a kvality; koeficienty pro výpočet obvyklé ceny
stanoví průměrnou hodnotu nemovitostí v regionu, přičemž reálná tržní cena může
být vlivem subjektivních podmínek vyšší.
NahoruObjekt vztahu pozemkového vlastnictví
Objektem vlastnického práva je věc. Je-li touto věcí určitá
parcela, hovoří se o pozemkovém vlastnictví. Pozemkové vlastnictví není nový
druh vlastnictví ale případ, kdy skutečným objektem vztahu pozemkového
vlastnictví je konkrétní část půdy – pozemek, resp. parcela. Ta je vždy
nezastupitelnou a individuálně určenou věcí.
Půda (pozemek) je snadno reálně dělitelný vertikálními rovinami,
dále je dělitelný i horizontálně. Objektem pozemkového vlastnictví tedy může
být nejen zemský povrch, ale i vrstvy nebo prostor nacházející se nad nebo pod
pozemkem.
NahoruVýhradní ložiska
Zákon č. 44/1988 Sb., horní zákon, označuje prostor pod
pozemkem jako výhradní ložiska. Tato ložiska jsou dle § 5 tohoto zákona
výhradním vlastnictvím státu, a to bez zřetele k tomu, pod jakým pozemkem se
nachází. Ložiska nevyhrazených nerostů jsou součástí pozemku a sdílí jejich
vlastnický režim.
NahoruStavby
Dále je pozemek součástí pojmu nemovitost v § 119 OZ. Stavby
nejsou součástí pozemků a tedy mohou tedy být odlišní vlastníci.
NahoruMeliorační zařízení
Právní úprava – zákon č. 254/2001 Sb., vodní
zákon
Meliorační zařízení bývají z hlediska stavebních předpisů považovány za stavbu. Stavby jsou podle našeho práva samostatné věci
oddělené od pozemku. U hlavních melioračních zařízení platí, že stavba je
samostatná věc, a to podle ustanovení § 14 odst. 4 zákona č. 229/1991 Sb., o
půdě, zatímco u ostatních melioračních zařízení je součástí pozemku.
NahoruVodní zdroje a vodní toky
S účinností nového zákona č. 254/2001
Sb., o vodách, vodní zdroje přestaly být objektem vlastnictví.
Podle ustanovení § 3 zákona č. 254/2001
Sb., práva k vodám a právní povaha vod, platí, že: "povrchové a podzemní vody nejsou předmětem vlastnictví a nejsou
součástí ani příslušenstvím pozemku, na němž nebo pod nímž se vyskytují; práva
k těmto vodám upravuje tento zákon“. Proto i koryta vodních toků
přestala být součástí vodních toků a přestala sdílet jejich majetkoprávní režim. Vodohospodářská díla nejsou taktéž součástmi
vodních toků. Povrchové i podzemní vody jsou věcmi bez vlastníka. Okolí vodních
toků – zákon hovoří o vlastnictví vodního toku. Pozemek koryta se stává
vlastnictvím vlastníka vodního toku.
NahoruPorosty
NahoruPrávní úprava – zákon č. 229/1991 Sb., o půdě
Porosty jsou podle § 120 zákona č. 40/1964 Sb., občanského
zákoníku, součást pozemku vždy, pokud zvláštní zákon neříká něco jiného, a
to je ustanovení § 24 zákona č. 229/1991 Sb., o půdě, v platném
znění.
Pokud je dán pozemek do užívání, tak u porostů, které nejsou trvalé,
přecházejí do užívání. U trvalých porostů toto dohodnout nelze, a to podle
ustanovení § 2 odst. 2 zákona č. 229/1991 Sb., o půdě.
NahoruObsah vztahu pozemkového vlastnictví
Obsah vlastnického práva je obvykle spatřován v klasické triádě
oprávnění vlastníka (držet, užívat a požívat plody a užitky a nakládat s věcí),
a to podle ustanovení § 123 zákona č. 40/1964 Sb., občanského zákoníku, v
platném znění. Ovšem oprávnění se projevují poněkud specificky.
NahoruPrávo držet
Právo držet pozemek obvykle neumožňuje bezvýhradné ovládání mocí
vlastníka tak, aby byly vyloučeny z kontaktu i jiné subjekty, naopak v
mnoha případech bude pozemek souběžně sloužit více účelům a zájmům realizovaným
vedle vlastníka pozemku i dalšími subjekty. Na druhé straně i ostatní subjekty
se mohou stěží zmocnit pozemku tak, aby jej zcela odňaly z vlastníkova držení.
Svou mocí nelze pozemek ovládat jako movitou věc. Když mu odmítne uživatel
(nájemce) vrátit pozemek, tak ho musí žalovat žalobou na vydání ve
vlastnických hranicích tak, jak to původně převzal. Nejvyšší soud judikoval, že
ani v těchto případech nelze žalovat na vydání, ani na vyklizení. Zbývá jediné
řešení – povinný subjekt je povinen vytyčit vlastnické hranice.
NahoruUžívat a požívat
Právo věc užívat a požívat její plody a užitky umožňuje vlastníkovi
přisvojovat si užitné hodnoty věci a má podobu výrobního nebo osobního
spotřebování užívané věci. U pozemkového vlastnictví to neplatí a to z toho
důvodu, že na rozdíl od jiných věcí se pozemek nespotřebovává. Pozemek může své
vlastnosti i zlepšovat. To zahrnuje i oprávnění přisvojovat si porosty na půdě
vzešlé a i prostor nad a pod povrchem. Půda je polyfunkční. Funkcí pozemkového
práva je zajistit racionální a koordinované využití pozemku tak, aby mohl
sloužit souběžně k více účelům. Pokud je předmětem vlastnictví pozemek, je celá
široká škála omezení, kde stát zasahuje a podřizuje výkon vlastnického práva
veřejným zájmům. Zákon zohledňuje i individuální zájem, např. v ustanovení §
127 zákona č. 40/1964 Sb., občanský zákoník. Zákon tak z důvodu ochrany
veřejného zájmu formou zákonných břemen nebo prostřednictvím rozhodnutí k tomu
příslušných orgánů omezuje vlastnická oprávnění (např. stavební uzávěra).
Vlastník je povinen strpět právo přechodu přes pozemek. Patří sem i pozemková
renta ve všech podobách.
NahoruDisponovat s pozemkem
Dispoziční oprávnění vlastníka jsou založena na dobrovolné a
svobodné vůli směřující k tomu, aby se vlastníkem stal místo něj někdo jiný. I
zde vyplývají některá omezení, jako předkupní právo pro orgány ochrany
přírody k nezastavěným pozemkům na území některých chráněných území a dále omezení převádět některé pozemky ve státním vlastnictví a zákaz
nabývání půdy devizovými cizinci. Omezení dispozic se týkají především
veřejnoprávních subjektů jako vlastníků.
NahoruSubjekt vztahu pozemkového vlastnictví
Vlastnit půdu může každý – fyzické i právnické osoby, stát. Je to
stát, který je omezen ve vlastnictví, zejména převod na jiné subjekty, ale
někdy je vlastníkem výlučně stát ("výlučné vlastnictví státu“) – stát jediný
může být vlastníkem pozemků v některých chráněných územích.
NahoruSpoluvlastnictví a SJM pozemků
Spoluvlastnictví je podílové vlastnictví a to znamená, že subjekty
realizují svá oprávnění vždy k celému pozemku a podíl zde vystupuje jako míra
očasti na právech a povinnostech spoluvlastníků vůči třetím osobám ohledně
společné věci. Společné jmění manželů znamená, že každý ze spoluvlastníků je
vlastníkem určité věci v celém rozsahu a při výkonu svých práv je omezen
stejnými právy druhého manžela.
NahoruSTÁTNÍ POZEMKOVÉ VLASTNICTVÍ
NahoruPrávní úprava
Zákon č. 219/2000 Sb., o majetku ČR a jejím vystupování v
právních vztazích
Je to významný předpis, který upravuje především vlastnictví státu k
majetku, který má a hospodaření s ním. Pokud stát vystupuje jako účastník
právních vztahů, je právnickou osobou.
Jménem státu činí úkony vedoucí organizačních složek. Přiznává jim
určitou subjektivitu ve vztahu k nakládání s majetkem, jehož vlastníky nejsou,
ale nakládají s ním (zastupují stát). Zákon upravuje nabývání majetku státem a
vymezuje právní tituly, jimiž může stát majetek nabývat.
NahoruNabývací titul: Smlouva
NahoruSmlouva
Smlouva musí být písemná a podpisy musí být na jedné listině.
Písemná forma smlouvy je povinná, ale pokud forma není dodržena, je možno se
dovolávat okolností, za nichž nebylo možno písemnou formu dodržet.
NahoruBezúplatné smlouvy
NahoruDarovací smlouva
Zákon v tomto případě vymezuje darovací smlouvu, popř. jinou
bezúplatnou smlouvu. Pokud neobsahuje určení příslušné organizační složky,
uzavírá ji za stát ta organizační složka, jejíž příslušnost vymezuje zákon v
ustanovení § 11 zákona. Pokud je předmětem darovací smlouvy nemovitost,
vždy ji schvaluje Ministerstvo financí ČR.
NahoruSmlouva o budoucí smlouvě
Smlouvu o budoucí smlouvě, jejíž předmětem je majetek státu, nelze
uzavřít, jestliže se k uzavření budoucí smlouvy vyžaduje souhlas a není jisté,
zda bude souhlas udělen.
NahoruNabývání majetku státem
Za úplatu může stát nabývat jen majetek, který je potřebný pro
plnění funkcí státu nebo k zajištění veřejně prospěšné činnosti nebo pro účely
podnikání a současně příslušné organizační jednotce, která to nabývá, slouží
pro zabezpečení její působnosti nebo činnosti. Stát nemůže nabývat pozemky ve
veřejné dražbě.
NahoruSjednání ceny při úplatných převodech
Pokud jde…