13.5.2 
Požadavky na vlastnosti konstrukčních částí garáží
   
  NahoruStavební řešení
 Konstrukce stropu a stěn musí splňovat základní bezpečnostní
			 předpisy. Při navrhování se vychází z nahodilého zatížení tlakovými silami kol
			 vozidel podle ČSN EN 1991-1, část 7 Eurokód 1: Zatížení konstrukcí – Část
			 1-7: Obecná zatížení – Mimořádná zatížení. 
  NahoruPodlahy
 Podlahy musí být trvanlivé, mechanicky odolné proti působení
			 minerálních olejů, pohonných hmot a nesmí umožnit vnikání vlhkosti do ostatních
			 konstrukcí nebo pronikání do nižších podlaží. Vodotěsná vrstva musí být
			 vytažena na všechny prostupující konstrukce do výšky alespoň 100 mm nad
			 niveletu podlahy. Napojení podlahy na tyto konstrukce musí být vodotěsné.
			 Povrchy podlahových konstrukcí musí být ošetřeny takovým způsobem, aby nemohlo
			 dojít provozem ke zhoršení jejich vlastností. Nátěry do tloušťky 2 mm se
			 nehodnotí. Vyrovnání podlah musí odpovídat   ČSN 74 4505  Podlahy – Společná ustanovení: 2012. Podlahové konstrukce musí být z
			 výrobků třídy reakce na oheň A1 nebo A2 (vč. podlahových krytin) podle   ČSN EN
				13501-1+A1  (730860) Požární klasifikace stavebních výrobků a konstrukcí
			 staveb – Část 1: Klasifikace podle výsledků zkoušek reakce na oheň:
			 2010. 
 Voda vnesená vozidly v zimě se odstraňuje buď odvodňovacím systémem
			 nebo vysátím při úklidu. V případě odvodnění musí být podlaha ve spádu
			 minimálně 1 % směrem k odvodňovacím vpustím.
  NahoruLapáky pohonných hmot a olejů
 Pro umývárny nebo vymezené plochy, kde se skladují minerální oleje
			 nebo benzin, se zřizuje samostatná kanalizace opatřená lapákem pohonných hmot a
			 olejů příslušné velikosti.
  Obr. č. 1: Příklad řešení odlučovače benzinu a olejů 
Lapač pohonných hmot a olejů se běžně zhotovoval z betonového zdiva,
			 lze využít též svařované, resp. lepené konstrukce z vhodných desek z umělých
			 hmot. Má pouze sběrnou kalovou jímku s nornou přepážkou před vtokem. Vtokové
			 koleno tvoří zároveň zápachovou uzávěrku.
  Ochrana životního prostředí 
 Garáže vestavěné nebo přistavěné k objektu sloužícímu k jinému účelu
			 (např. bydlení) musí být odděleny od obytných a pobytových místností objektu
			 tak, aby v nich nedocházelo k překročení stanovené přípustné hladiny hluku
			 (  ČSN 73
				0532  ) a pronikání škodlivin z výfukových plynů vozidel.
  NahoruAkustické požadavky
 V následující tabulce uvádíme nejnižší požadované hodnoty vážené
			 stavební vzduchové neprůzvučnosti R´w mezi místnostmi bytu v bytovém
			 domě a garáží.
  Tab. č. 1: Požadavky  ČSN
				73 0532  na zvukovou izolaci
  NahoruOsvtlení garáží
 Osvětlení v garáži se navrhuje podle   ČSN EN 12464-1  (360450) Světlo a osvětlení - Osvětlení pracovních prostorů – Část 1: Vnitřní
			 pracovní prostory: 2012. Z hlediska ekonomiky i pohody prostředí se
			 doporučuje zřizovat v garážích okna nebo otvory bez výplně.
  NahoruVytápění
 Vytápění garáží se navrhuje zpravidla jen v garážích pro automobily
			 určené ke speciálnímu účelu (požární, sanitní). V garážích, kde se trvale
			 zdržují zaměstnanci, musí být hygienické zařízení pro zaměstnance navrženo
			 podle   ČSN 73
				4108  Hygienická zařízení a šatny: 2013 a podle NV č. 361/2007 Sb.,
			 kterým se stanoví podmínky ochrany zdraví při práci, v platném znění.
  NahoruTZB
 V garážích mohou být vedena a instalována technická zařízení budov,
			 mezi která mimo jiné patří:
  -  
vodovod, navrhuje se pouze v nejnutnějším rozsahu;
   -  
vnitřní kanalizace;
   -  
vytápění, vzduchotechnika jiných systémů než vlastního prostoru
				  garáže;
   -  
plynovod;
   -  
ochrana před bleskem;
   -  
zařízení pro zásobování požární vodou;
   -  
zařízení elektroinstalací a telekomunikací.
   
  Větrání garáží 
  NahoruZpůsoby větrání
 V prostoru garáží se všeobecně navrhují tři způsoby větrání
  -  
provozní větrání, které zajišťuje nepřekročení přípustných
				  koncentrací škodlivin v ovzduší garáže;
   -  
havarijní větrání, které zajišťuje ředění hořlavých látek s
				  nebezpečím výbuchu v garáži tak, aby nebylo dosaženo dolní meze výbušnosti;
   -  
požární větrání, které odvádí teplo a kouř při požáru z prostoru
				  garáže. Navrhuje se podle   ČSN 73
					 0804  , požární bezpečnost VZT systémů podle   ČSN EN
					 15423   a   ČSN 73
					 0872 . 
   
 Provozní a požární větrání může být přirozené nebo nucené. Havarijní
			 větrání se navrhuje jako nucené. Doporučuje se propojení větrání všech tří
			 systémů.
 Provozní větrání se navrhuje provozidla se všemi druhy provozu podle normativní přílohy A  ČSN
				73 6058  :2011. Z rozsáhlé přílohy uvádíme požadavek na přirozené
			 větrání jednotlivé a řadové garáže – nadzemní samoobslužné s pohybem vozidel
			 vlastní silou. Celková volná plocha větracích otvorů pro jedno stání musí být
			 minimálně
  Pro vyhrazená parkovací stání provozidla na plynná paliva se
			 navrhuje systém havarijního větrání s výjimkou jednotlivých garáží s výjezdem
			 přímo na volné prostranství.
  Parkování vozidel s pohonem na plynná a ostatní alternativní
			 paliva a energie 
 Parkování těchto vozidel v garáži je možné za splnění podmínek:
  -  
jsou splněny bezpečnostní a technické požadavky   ČSN 73
					 0804 :2010 a vyhlášky č. 23/2008 Sb., ve znění změny č.
				  268/2011 Sb; 
   -  
provozní větrání provozidla na plynná paliva je navrženo podle vyhlášky č. 23/2008 Sb., ve znění změny č. 268/2011 Sb. a   ČSN 73
					 6058   (obdobně jako provozidla na uhlíkovodíková kapalná paliva;
   -  
havarijní větrání je navrženo podle   ČSN 73
					 6058 . 
   
 Při detekci úniku plynného paliva musí být zajištěno:
  -  
do 10 % dolní meze výbušnosti aktivace provozního větrání (pokud
				  je instalováno);
   -  
při 20 % dolní meze výbušnosti aktivace havarijního větrání;
   -  
při 50 % dolní meze výbušnosti vyhlášení požárního poplachu a
				  zákaz vjezdu dalších vozidel do garáže.
   
 V novostavbách hromadných garáží s počtem více než 27 parkovacích
			 stání musí být nejméně 10 % parkovacích stání navrženo tak, aby umožňovala
			 parkování vozidel s pohonem na plynná paliva. Pro parkování vozidel na plynná
			 paliva je možné určit pouze vyhrazený prostor hromadné garáže a ten vybavit
			 podle požadavků. Tento prostor musí být stavebně oddělen pro zabezpečení
			 větrání a současně musí tvořit samostatný požární úsek.
  Technická a technologická zařízení 
  NahoruProstupy konstrukcemi
 Technická a technologická zařízení, rozvody a instalace (např.
			 vodovody, kanalizace, plynovody), elektrické rozvody (kabely, vodiče) apod.
			 uvnitř stavebních objektů mají být navrženy tak, aby co nejméně prostupovaly
			 požárně dělicími konstrukcemi. Konstrukce, ve kterých se vyskytují tyto
			 prostupy, musí být dotaženy až k vnějším povrchům prostupujících zařízení, a to
			 ve stejné skladbě se stejnou požární odolností, jakou má požárně dělící
			 konstrukce. Prostupy požárně dělicími konstrukcemi musí být utěsněny podle   ČSN 73
				0810  Požární bezpečnost staveb - Společná ustanovení: 2009. Utěsněný
			 prostup musí vykazovat požární odolnost shodnou s požární odolností konstrukce,
			 kterou prostupuje. U prostupů mezi skupinami výrob a provozů 1 až 4 postačuje
			 požární odolnost do 60 minut.
  NahoruPoužité výrobky
 Potrubní rozvody a jejich příslušenství sloužící k rozvodu hořlavých
			 látek (včetně konstrukcí nesoucích tyto rozvody) musí být z výrobků třídy
			 reakce na oheň A1 (ocelové nebo měděné trubky). Tyto rozvody se nesmí ani při
			 působení vnější teploty do 500 °C porušit, kromě trvale uzavřených pracovních
			 systémů a technologií…