3.9.6
Výkon veřejné správy na úseku stavebního zákona
JUDr.
Irena Novotná
NahoruPůsobnost ve věcech územního plánování
Působnost ve věcech územního plánovaní vykonávají v rozsahu zákonem
stanoveném:
-
Ministerstvo pro místní rozvoj jako ústřední správní úřad,
-
orgány krajů jako působnost přenesenou, pokud nerozhoduje
zastupitelstvo kraje,
-
orgány obcí jako působnost přenesenou, pokud nerozhoduje
zastupitelstvo obce,
-
Ministerstvo obrany na území vojenských újezdů.
Ministerstvo může zasahovat do působnosti orgánů krajů nebo obcí jen
v zákonem stanovených případech a jen v záležitostech týkajících se rozvoje
ozemí státu. Přitom postupuje v součinnosti s orgány krajů a dotčených obcí.
Může si též vyhradit pravomoc stavebního úřadu k vydání územního rozhodnutí u
staveb přesahujících hranice kraje, u staveb s mimořádnými negativnímu vlivy na
životní prostředí nebo u staveb s vlivem na území sousedních států. Orgány
krajů mohou při zajišťování ochrany a rozvoje hodnot území kraje zasahovat do
činnosti orgánů obcí jen v zákonem stanovených případech, a to pouze v
záležitostech nadmístního významu. Přitom postupují v součinnosti s orgány
obcí. Působnost krajského úřadu ve věcech územního plánu hlavního města Prahy
vykonává ministerstvo. Ve věcech územního plánu pro vymezenou část hlavního
města Prahy vykonává působnost krajského úřadu Magistrát hlavního města Prahy.
Pro správní obvod obecního úřadu obce s rozšířenou působností může její
starosta, se souhlasem obcí v jejím správním obvodu, zřídit jako zvláštní orgán
obce Radu obce pro udržitelný rozvoj území, která projednává územně analytické
podklady a vyhodnocení vlivů územních plánů a vydává k nim jejich pořizovateli
své stanovisko nebo vyjádření.
NahoruPůsobnost na úseku stavebního řádu
Působnost na úseku stavebního řádu vykonávají v zákonem
vymezeném rozsahu:
-
Ministerstvo pro místní rozvoj jako ústřední správní úřad,
-
obecné stavební úřady, jimiž jsou ministerstvo, krajské úřady,
Magistrát hlavního města Prahy a úřady jeho městských částí určené statutem,
magistráty statutárních měst, pověřené obecní úřady a městské a obecní úřady,
které tuto působnost vykonávaly ke dni 31. 12. 2006. S výjimkou ministerstva
vykonávají svůj působnost jako působnost přenesenou,
-
speciální stavební úřady, jimiž jsou orgány vykonávající státní
správu na úseku staveb leteckých, staveb drah a staveb na dráze, včetně
zařízení na dráze, staveb pozemních komunikací včetně veřejně přístupných
očelových komunikací, vodních děl a staveb podléhajících integrovanému
povolení,
-
vojenské a jiné stavební úřady, jimiž jsou na území vojenských
ojezdů újezdní úřady, Ministerstvo obrany u staveb sloužících obraně státu
ležících mimo vojenské újezdy, Ministerstvo vnitra u staveb pro bezpečnost
státu, Ministerstvo spravedlnosti u staveb sloužících plnění jeho úkolů a
služebních úkolů Vězeňské služby a Ministerstvo průmyslu a obchodu u staveb
sloužících těžbě, zpracování, transportu nebo ukládání radioaktivních surovin
na území vyhrazeném pro tento účel a u staveb jaderných zařízení.
Kraj může na žádost obce po projednání s ministerstvem nařízením
určit obecní úřad obecným stavebním úřadem pro ucelený správní obvod, a to ke
dni 1. ledna. Tuto působnost mu může i odejmout. V případě, že se stavba nebo
opatření má uskutečnit v obvodu více stavebních úřadů, provede o nich řízení
nejbližší stavební úřad jim společně nadřízený. Ten může též stanovit, že
řízení provede některý z těchto stavebních úřadů. Nadřízený stavební úřad si
může vyhradit pravomoc stavebního úřadu prvního stupně u technicky obtížných
nebo neobvyklých staveb nebo u opatření s rozsáhlejšími účinky na životní
prostředí nebo na kulturní památky.
NahoruRozhodnutí dotčených orgánů
Dotčené orgány vydávají rozhodnutí podle tohoto zákona, nestanoví-li
uvedené zvláštní předpisy jinak, svá závazná stanoviska, která nejsou
samostatným rozhodnutím.
NahoruStanoviska
V postupech, které nejsou správním řízením,…