5.2.6
Bezbariérové stavby – příklady správných řešení
V této kapitole jsou uvedeny příklady dobře provedených
bezbariérových úprav. Fotografie jsou doplněny stručným komentářem, který
vystihuje podstatné aspekty správně a vhodně provedených úprav. Úpravy jsou
rozděleny podle druhu postižení (pohybové, zrakové, příp. sluchové).
Jsou zde uvedeny typické a často se vyskytující bezbariérové úpravy,
z nichž je možné odvodit principy úprav dalších, zde neuvedených situací i
prvků.
NahoruDruh staveb a typ postižení
U každého druhu staveb a typu postižení jsou fotografie s
bezbariérovými úpravami řazeny v následujícím pořadí: pro osoby s pohybovým
postižením (p), úpravy pro osoby se zrakovým postižením (z) a úpravy pro osoby
se sluchovým postižením (s).
V rámci jednoho druhu stavby jsou pořadová čísla fotografií
bezbariérových úprav pro konkrétní postižení přiřazena takto:
Pohybové postižení: ... od 01
Zrakové postižení: ..... od 11
Sluchové postižení: ... od 21
Pořadí fotografií, řazení a rozdělení je prováděno dle druhu a typu
staveb a funkčních celků.
-
01 pozemní objekty – přístup
-
02 pozemní objekty – výpravní budovy na železnici
-
03 dopravní stavby – pozemní komunikace, základní prvky
(chodníky, plochy)
-
04 dopravní stavby – pozemní komunikace, funkční celky
(přechody, místa pro přecházení, obytné a pěší zóny)
-
05 dopravní stavby – pozemní komunikace, vybavení (SSZ, VO)
-
06 dopravní stavby – zastávky veřejné dopravy (nekolejová
doprava)
-
07 dopravní stavby – zastávky veřejné dopravy (kolejová
doprava)
-
08 dopravní stavby – železnice (nástupiště, podchody)
-
09 dopravní stavby – metro, základní prvky (nástupiště,
vestibuly)
-
10 dopravní stavby – letiště
-
11 dopravní stavby – autobusová nádraží
-
12 stavby – orientační systémy pro veřejnost
-
13 dopravní stavby – informační systémy pro veřejnost
-
14 stavby, funkční celky – WC, výtahy, eskalátory, schodiště
Na každé fotografii je uveden druh postižení a popsány zobrazené
bezbariérové úpravy. Převážná část fotografií zachycuje úpravy pro zrakově
postižené. Důvodem je především to, že se jedná o poměrně nový okruh
bezbariérového řešení staveb a také to, že o funkčnosti úprav pro zrakově
postižené mnohdy rozhodují i detaily provádění úprav.
Bezbariérová rampa a bezbariérové schodiště na přístupu do objektu
občanské vybavenosti překonává výškový rozdíl cca 0,55 m.
Bezbariérová rampa s podestou (otáčení o 90 stupňů) v loubí objektu
občanské vybavenosti (úřad městské části) překonává výšku jednoho schodišťového
stupně (cca 0,15 m).
Vstup do budovy občanské vybavenosti. Otáčivé dveře nejsou vhodným
řešením pro osoby na vozíku, s kočárkem aj. Proto je třeba umožnit těmto osobám
alternativní vchod - zde křídlovými dveřmi umístěnými v bezprostřední
blízkosti. Parametry dveří, zejména jejich šířku, zasklení nebo výšku prahu
(max. výškový rozdíl) uvádí vyhláška č. 398/2009 Sb.
Stavebně i esteticky vhodně řešený vstup do budovy úřadu.
Bezbariérová rampa doplňuje schodiště a umožňuje tak bezproblémový přístup do
objektu osobám na vozíku, matkám s kočárkem aj. Parametry šířky, sklonu i
provedení zábradlí se spodní vodicí tyčí, resp. soklem uvádí vyhláška č.
398/2009 Sb.
Výškový rozdíl mezi rozdílnou úrovní dvou částí haly velkého nádraží
může pohybově postižený překonat po bezbariérové rampě nebo bezbariérovým
schodištěm a bezbariérovým výtahem.
Výškový rozdíl mezi rozdílnou úrovní dvou částí haly velkého nádraží
může pohybově postižený překonat po elevátoru (ten ale není samostatně
přístupný pro osoby na vozíku pro invalidy) nebo bezbariérovým výtahem. Na
snímku vpravo je úprava pokladních okének pro využití těžce pohybově
postiženými.
V místě výškového rozdílu mezi vozovkou a chodníkem v rozmezí 0,08
až 0,1 m je možné pro vjíždění vozidel na chodník (zásobování, vjezd do objektů
navazujících na chodník apod.) zřizovat sklopený obrubník. Ten musí mít sklon
větší než 1:2,5 a zároveň musí být splněna podmínka výše uvedeného rozdílu
výšky mezi chodníkem a vozovkou. V místě sklopeného obrubníku se charakter
plochy chodníku nemění a ani se zde nezřizují žádné hmatové úpravy.
V místě výškového rozdílu mezi vozovkou a chodníkem v rozmezí 0,08
až 0,1 m je možné pro vjíždění vozidel na chodník (zásobování, vjezd do objektů
navazujících na chodník, apod.) zřizovat sklopený obrubník. To umožňuje
zachovat rovinný charakter ploch chodníku.
Důležité upozornění: Největší možná výška obrubníku chodníku v místě sklopeného obrubníku je 0,1
m!
Přirozenou vodicí linií na chodníku tvoří především stěny domů,
zídky, oplocení (s podezdívkou výšky nejméně 0,06 m). Vodicí linie bývá
nejčastěji pouze na jedné straně. Obrubník na hranici s vozovkou nikdy nesmí
být vodicí linií pro zrakově postižené. V místech se sníženým obrubníkem
(nejsou přechodem ani místem pro přecházení) musí být hmatově vyznačena hranice
trvale nebezpečného prostoru – vozovky. Detaily uvádí ČSN 73 6110, změna
Z1.
Přirozenou vodicí linií na chodníku tvoří také mostní zídky,
zábradlí se zarážkou pro slepeckou hůl, obrubník trávníku výšky nejméně 0,06 m
atd. Vzhledem k použitelnosti i za nepříznivých povětrnostních podmínek (sníh)
se na chodníku nezřizují umělé vodicí linie vložené do dlažby. Výjimečně se
přirozené vodicí linií zřizují po obou stranách chodníku. Změny umístění
vodicích linií (např. při změně směru odvodnění chodníku) se řeší přesahem
těchto linií v délce cca 1 m.
Varovný pás se na místě se sníženým obrubníkem umisťuje za tímto
obrubníkem a je veden až do místa výškového rozdílu mezi vozovkou a chodníkem
nejméně 0,08 m. Sloupy veřejného osvětlení jsou na snímku vlevo i vpravo
umístěny za bezpečnostním odstupem vozovky (0,5m) při zachování průchozího
profilu na chodníku v šířce 1,5 m.
Varovný pás se na místě se sníženými obrubníky (přejízdný chodník)
umisťuje za těmito obrubníky. Varovný pás se zřizuje na hranici s vozovkou i na
hranici s plochou, na kterou přejízdný chodník vede. Přerušení přirozené vodicí
linie (na snímku zídka + zvýšený obrubník) je možné maximálně na délku 8 m.
Varovný pás se na místě se sníženým obrubníkem umisťuje za tímto
obrubníkem a je veden až do místa výškového rozdílu mezi vozovkou a chodníkem
nejméně 0,08 m. Snímek zachycuje úpravu provedenou certifikovaným materiálem
lepeným přímo na živičný povrch. Přirozenou vodicí linii je zábradlí se spodním
vodorovným profilem - zarážkou pro slepeckou hůl.
Varovný pás se na místě se sníženým obrubníkem a zeleným pásem
umisťuje na logickém místě, to je v místě pokračování obrubníku zeleně. Řešení
zachycené na fotografii je v souladu s ČSN 73 6110, změnou Z1. Přirozenou
vodicí linii je stěna domu, vrata a branka (fotografie vlevo) a zvýšený
obrubník trávníku (fotografie vpravo).
Umělá vodicí linie je výjimečným prvkem zajišťujícím samostatný a
bezpečný pohyb zrakově postižených. Vodicí linie na fotografiích je součástí
celkového architektonického řešení prostoru parku, je vyvýšená (to zajišťuje
její funkci i za nepříznivých klimatických podmínek – sníh) a má zarážku pro
slepeckou hůl v předepsané výši. Zřizování umělé vodicí linie v ploše (povrch
drážky, šíře 0,4 m) je vhodné pouze v pěších zónách.
Umělá vodicí linie je výjimečným prvkem zajišťujícím samostatný a
bezpečný pohyb zrakově postižených. Vodicí linie na fotografiích je součástí
celkového architektonického řešení prostoru parku, je vyvýšená (to zajišťuje
její funkci i za nepříznivých klimatických podmínek – sníh) a má zarážku pro
slepeckou hůl v předepsané výši. Zřizování umělé vodicí linie v ploše (povrch
drážky, šíře 0,4 m) je vhodné pouze v pěších zónách.
Na přechodech se zřizují varovné pásy (vyznačení hranice
nebezpečného prostoru – vstupu do vozovky) a signální pásy (vyznačení
orientačně důležitého místa při pohybu podél vodicí linie a vedení ve směru
přecházení). V případech vyjmenovaných vyhláškou č. 398/2009 Sb. a při
nedostatečné délce směrového vedení na chodníku se přechody doplňují ve vozovce
vodicím pásem přechodu.
Signální pásy jsou vedeny od přirozené vodicí linie (zvýšený
obrubník trávníku, stěny domu, zábradlí se soklem apod.). Varovný pás se
zpravidla umisťuje za obrubníkem, v případě úzkého chodníku je nutné pro
dodržení délky signálního pásu varovný pás umisťovat namísto obrubníku.
Materiál pro hmatové prvky musí být certifikován dle zvláštního předpisu.
Sloupky SSZ na signalizovaných přechodech se umisťují do signálního pásu.
V místech dodatečně prováděných úprav (zkrácení přechodů apod.) je
ve vozovce zřizován ochranný ostrůvek. Stávající varovný pás na chodníku je
zrušen. Signální pás je prodloužen (proveden je z certifikovaného materiálu
lepeného přímo na živičný povrch). V místě nově vytvořené hranice s vozovkou je
z téhož materiálu proveden varovný pás. Při provádění vodorovného značení V7 by
bylo vhodnější začít u varovného pásu mezerou.
V místech dodatečně prováděných úprav (zkrácení přechodů apod.) je
ve vozovce zřizován ochranný ostrůvek. Stávající varovný pás na chodníku je
zrušen. Signální pás je prodloužen (proveden je z certifikovaného materiálu
lepeného přímo na živičný povrch). V místě nově vytvořené hranice s vozovkou je
z téhož materiálu proveden varovný pás.
Směrové vedení na ostrůvku (signální pásy a v odůvodněných případech
i zřizované vodicí pásy přechodu) musí vždy navazovat na směrové vedení na
chodníku. Proto musí být hmatové úpravy vždy vytyčovány jako celek. Prioritou
řešení ostrůvku je maximální možná délka signálních pásů a to ve většině
případů znamená osazení úzkého (cca 0,1 m) technologického obrubníku mezi
dlažbu ostrůvku a vozovkou (viz obrázek vlevo).
Směrové vedení na ostrůvku (signální pásy a v odůvodněných případech
i zřizované vodicí pásy přechodu) musí vždy navazovat na směrové vedení na
chodníku. Proto musí být hmatové úpravy vždy vytyčovány jako celek. Plocha
ostrůvku je lemována zvýšeným obrubníkem stejné výšky, jako je obrubník u
vozovky. V případě, kdy je vzdálenost sloupků SSZ s akustickou signalizací
menší než 4 m, jsou akustické prvky vůči sobě blokovány uživatelem.
Místa pro přecházení se vybavují signálními pásy vedenými od
přirozených vodicích linií nebo od křížení signálních pásů vedených od
přechodu. Varovný pás se přednostně odsazuje od pásu signálního o 0,5 m, ve
stísněných podmínkách je možné toto odsazení snížit na 0,3 m. Odsazení na
fotografií je 0,4 m. Místa pro přecházení se za podmínek určených vyhláškou
č.398/2009 Sb. a při malé délce signálních pásů (shodně s přechody) vybavují
vodicími pásy přechodu.
Místa pro přecházení se vybavují signálními pásy vedenými od
přirozených vodicích linií nebo od křížení signálních pásů vedených od
přechodu. Varovný pás se přednostně odsazuje od pásu signálního o 0,5 m, ve
stísněných podmínkách je možné toto odsazení snížit na 0,3 m. Odsazení
varovného pásu na fotografií je 0,4 m.
Přechod pro chodce na příčném (zpomalovacím) prahu musí být vybaven
varovným pásem, který se na obou stranách vede až do místa, kde rozdíl úrovně
chodníku a vozovky je min. 0,08 m. Signální pás je veden od přirozené vodicí
linie (zvýšený obrubník trávníku) a určuje směr přecházení. Vlastnosti
hmatových prvků jsou dány vyhláškou č. 368/2009 Sb., materiál pro hmatové prvky
musí být certifikován dle zvláštního předpisu.
Pro vyznačení hranice mezi vozovkou a chodníkem se v místě příčného
(zpomalovacího) prahu bez přechodu zřizuje standardní varovný pás. Varovný pás
na obou stranách vede až do místa, kde rozdíl úrovně chodníku a vozovky je min.
0,08 m.
Na koridoru pro přecházení tramvajového pásu se zřizuje na hranici
nebezpečného prostoru varovný pás a na něj vedený ve směru přecházení odsazený
signální pás. Odsazení signálního pásu je konstantní, 0,3 m. Podrobnosti uvádí
norma ČSN 73 6425-1. Pro hmatové prvky je použit certifikovaný materiál
nalepený na živičný podklad. Na varovný pás navazuje varovný nápis "POZOR TRAM
!“.
Na koridoru pro přecházení tramvajového pásu se na hranici
nebezpečného prostoru zřizuje varovný pás a na něj vedený ve směru přecházení
odsazený signální pás. Odsazení signálního pásu je 0,3 m, na ostrůvku (viz
fotografie vlevo) se odsazení signálního pásu neprovádí. Podrobnosti uvádí
norma ČSN 73 6425-1. Pro hmatové prvky je použit certifikovaný materiál
nalepený na živičný podklad. Na varovný pás navazuje varovný nápis "POZOR TRAM
!“.
Vjezd do obytné zóny je přejízdným chodníkem. Na hranici s vozovkou
je varovný pás, v místě změny dopravního režimu (značka IP 26 a, IP 26 b) je
signální pás.
Výjezd z pěší zóny je veden do vozovky. Na hranici s vozovkou
(značka IP 27 a, IP 27 b)¨je varovný pás vedený až do místa výškového rozdílu
mezi vozovkou a plochou chodníku 0,08 m. Z tohoto důvodu musely být provedeny
krajní části ("uši“) varovného pásu. Signální pás se nezřizuje vzhledem k tomu,
že chodník končí standardním svislým obrubníkem předepsané výšky.
Sloupky SSZ se umisťují tak, aby mezi pláštěm sloupku a přirozenou
vodicí linií (např. stěnou domu, zvýšeným obrubníkem trávníku apod.) byl
průchod 1,5 m (v odůvodněných případech může být tato hodnota snížena na 0,9
m). Sloupek SSZ samostatného přechodu se umisťuje do signálního pásu a ve
vzdálenosti 0,9 až 1,25 m od hranice s vozovkou. Vyhláška č. 398/2009 Sb.
požaduje vizuálně kontrastní označení sloupků (např. pásem ve výši 1,5 m).
Sloupy veřejného osvětlení a trakce se umisťují tak, aby mezi
pláštěm sloupu a přirozenou vodicí linií (např. stěnou domu, zvýšeným
obrubníkem trávníku apod.) byl průchod 1,5 m (v odůvodněných případech může být
tato hodnota snížena na 0,9 m). V odůvodněných případech je možné trakční sloup
umístit do signálního pásu přechodu. Vyhláška č. 398/2009 Sb. požaduje vizuálně
kontrastní označení sloupů (např. pásem ve výši 1,5 m).
Sloupky dopravního a orientačního značení se umisťují tak, aby mezi
pláštěm sloupku a přirozenou vodicí linií (např. stěnou domu, zvýšeným
obrubníkem trávníku apod.) byl průchod 1,5 m (v odůvodněných případech může být
tato hodnota snížena na 0,9 m). Vyhláška č. 398/2009 Sb. požaduje vizuálně
kontrastní označení sloupků (např. pásem ve výši 1,5 m). Výška spodní hrany
značek musí být nejméně 2,2 m.
Sloupky dopravního a orientačního značení se umisťují tak, aby mezi
pláštěm sloupku a přirozenou vodicí linií (např. stěnou domu, zvýšeným
obrubníkem trávníku apod.) byl průchod 1,5 m (v odůvodněných případech může být
tato hodnota snížena na 0,9 m). Vyhláška č. 398/2009 Sb. požaduje vizuálně
kontrastní označení sloupků (např. pásem ve výši 1,5 m). Výška spodní hrany
značek musí být nejméně 2,2 m.
Ve vzdálenosti 0,8 m od označníku se zřizuje signální pás hmatově
vyznačující místo nástupu do vozidla. Na zastávce musí být přirozená vodicí
linie tvořena např. zvýšeným obrubníkem stěnami domu, zábradlím se zarážkou pro
slepeckou hůl apod. Při hraně se provádí nehmatný vizuálně kontrastní pás
vyznačující bezpečnostní odstup vozovky. Na tento pás navazuje pruh šíře 0,6 m
beze vzorů v dlažbě. Podrobnosti uvádí norma ČSN 73 6425-1.
Na zastávce musí být přirozená vodicí linie tvořena např. stěnami
domu, zábradlím se zarážkou pro slepeckou hůl apod. Průchod mezi přirozenou
vodicí linií a překážkami (např. přístřeškem – viz fotografie vlevo) musí mít
šířku 1,5 m. Výška hrany zastávky autobusů a trolejbusů musí být 0,2 m. U
zastávky se smíšeným provozem tramvají a autobusů je výška hrany zastávky dána
typem použitých kolejových vozidel (tramvají).
Na zastávce tramvají musí být přirozené vodicí linie, podél kterých
se na ploše zastávky zrakově postižený pohybuje. Na snímku vpravo je to
zábradlí se zarážkou pro slepeckou hůl, na snímku vlevo jsou to stěny domů.
Přístřešky musí být řešeny tak, aby tomuto pohybu nepřekážely (např. jsou bez
bočních stěn, přístřešek je odsazen od vodící linie se zachováním volného
průchodu 1,5 m apod.). Při hraně je vizuální vyznačení bezpečnostního
odstupu.
Na zastávce tramvají musí být přirozené vodicí linie, podél kterých
se na ploše zastávky zrakově postižený pohybuje. Na snímku vlevo je to zábradlí
se zarážkou pro slepeckou hůl. Při hraně je vizuální vyznačení bezpečnostního
odstupu. U označníku zastávky je ve vzdálenosti 0,8 m signální pás vedený od
vodicí linie k bezpečnostnímu odstupu. Podrobnosti o úpravách jsou´v normě ČSN
73 6425-1.
V místě přístupu na zastávku se zřizují varovné a signální pásy. U
označníku je v předepsané vzdálenosti signální pás určující zrakově postiženému
místo nástupu do vozidla. Na zastávce musí být přirozené vodicí linie, podél
kterých se na ploše zastávky zrakově postižený pohybuje.
Podrobnosti o
úpravách tramvajových zastávek jsou v normě ČSN 736425-1.
V místě přístupu na zastávku se zřizují varovné a signální pásy. U
označníku je v předepsané vzdálenosti signální pás určující zrakově postiženému
místo nástupu do vozidla. Na zastávce musí být přirozené vodicí linie, podél
kterých se na ploše zastávky zrakově postižený pohybuje.
Podrobnosti o
úpravách tramvajových zastávek jsou v normě ČSN 736425-1. Zelený pás u vozovky
(fotografie vlevo) umožnil umístit přístřešek mimo vodicí linii.
Vodicí linie s funkcí varovného pásu realizovaná na železničním
…